Svår krokning Jerkbait - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svår krokning Jerkbait

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svår krokning Jerkbait

Hej

Vi har precis börjat fiska med jerkbait. Vi har haft problem med felkrokningar, dvs många fiskar får kroken i huvudet etc. Vi sätter tillbaks all fisk och vill ju därför vara så skonsamma som möjligt. Är det andra som har haft problem med detta eller har några tips?

Mvh
    Ulf

Ja det händer ofta för mig också, och jag antar är för att de hugger just när du jerkar till så att betet sätter sig i sidan/huvudet eller dyl.
    Men du kan ju alltid slipa ner eller klämma ihop hullingarna på krokarna så du inte river upp stora sår när du ska kroka av fisken och släppa i den igen.

/Nisse
    / Kämpar på.

Kommentera

Vänta med mothugget tills du känner fisken i linan, så slipper du onödiga felkrokningar. Dom uppstår oftast när du försöker göra mothugget vid själva attacken..Alltså..Du ser fisken "hugga" men den har egentligen inte betet i munnen ännu..
      Is i magen o var cool..

Kommentera

Dom fastnar konstigt ibland, så är det bara, det är ju inte alltid man ser betet och ibland, även om dom gör ett hiskeligt hugg så kan jerken sitta fast i huvvet på gäddan =)

Kommentera

Detta är också min erfarenhet, efter ett par säsongers "ryckfiske". Lite av glädjen med denna i övrigt mycket givande och roliga fiskeform förtars av de ökade krokskadorna.

Korta spön, stumma linor och generellt större beten med "irrationell" gång och framförallt större krok resulterar i ett och annat...

Dessutom, eftersom de flesta jerkbaits saknar sked, så är återigen min erfarenhet att gäddan - om den träffar rätt - lättare sväljer betet och krokas djupt.

Detta är jerkbaitfiskets baksida - att säga annat vore hyckleri. Men det gäller ju också, i olika grad, för sportfiske i allmänhet. Det positiva överväger med råge det negativa, annars skulle man inte hålla på.

Kommentera

Ursprungligen postat av c4
            Detta är också min erfarenhet, efter ett par säsongers "ryckfiske". Lite av glädjen med denna i övrigt mycket givande och roliga fiskeform förtars av de ökade krokskadorna.

Korta spön, stumma linor och generellt större beten med "irrationell" gång och framförallt större krok resulterar i ett och annat...

Dessutom, eftersom de flesta jerkbaits saknar sked, så är återigen min erfarenhet att gäddan - om den träffar rätt - lättare sväljer betet och krokas djupt.

Detta är jerkbaitfiskets baksida - att säga annat vore hyckleri. Men det gäller ju också, i olika grad, för sportfiske i allmänhet. Det positiva överväger med råge det negativa, annars skulle man inte hålla på.

Antalet svalda drag har minskat för mig sen jag började med jerkfisket. Tror inte att en liten sked som sitter på en vobbler kan hindra det. Däremot är min erfarenhet att vissa jerkar krokar sämre än andra. Pig till ex (äger ingen själv men min fiskekamrat har ett par) den lyckas jämt och ständigt kroka fisken i huvudet. Dom flesta fiskar jag fått på Jerk har utan problem kunnat simma vidare. Men det är klart att det finns några felkrokade i protokollet. Men det har jag haft på vanligt spinnfiske också...
            LaSsE

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
            14 svar
            2 049 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist