Flugkombo gädda/havsöring, är det möjligt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugkombo gädda/havsöring, är det möjligt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugkombo gädda/havsöring, är det möjligt?

Hej!

Under förra helgen fångade jag min första gädda på flugspö och det gav helt klart mersmak. Tyvärr smällde spöt av mitt i ett kast lite senare. Har under ett par år kört med ett Scierra Sweep 7/8 som främst var tänkt till kustöringsfiske men fick bli en liten kompromiss till gäddspö. Får ärligt säga att fisket efter gädda gått sådär då jag haft svår att vända ut gäddflugorna ordentligt.

Eftersom jag inte gillar att ha fler spön än nödvändigt är jag inne på att hitta något som går att använda till både gädda, kustöring, samt om möjligt vandringsöring i Damån och liknande vatten. Ska tilläggas att jag bara fiskar havsöring vid kusten i snitt 1-2 gånger per år.

Är inne på att köra ett rent gäddspö denna gång, typ Vision Big Daddy #9. Känns som det borde förbättra möjligheterna till gäddfiske men samtidigt funka att köra efter kustöring någon eller ett par gånger per år.

Någon som kan ge feedback på det? Blir ett Big Daddy #9 för tungt för öringen? Eller är det för långsamt? Såg att actionen var något långsammare än ett typiskt öringspö. Men o andra sidan blåser det ju även vid gäddfiske så det bör ju vara anpassat efter likande förhållanden. Hur skulle ett sånt spö lämpa sig för lite grövre öring i rinnande vatten?

mvh
    Lennart

Svaret på dina böner broder

Tyvärr e ja såpass ny på fluga så kan inte svara på dina frågor men det finns det säkert gott om folk som kan!!

//Mange

Kommentera

Hej ! Tror att den bästa kompromissen är klass 8 och 9 fot.

Grejar att bära hyfsat stora Gädd flugor och funkar fint för HÖ i både stilla så väl som i strömmande vatten. För all del går ju även klass 9. Men # 8 Gör HÖ fisket litet roligare.

Till HÖ fisket i strömmande vatten bör du skaffa en reserv spole + 100 m 30 pund backing och en ( WF 9 om du har ett klass 8 spö?) snabb sjunk lina. Behövs när det är mycket vatten i ån eller älven.

Dan Tackel, har ju sin andra sorterings lina som är billig men bra.

När du beställer reserv spole till rullen? Blanda inte ihop Reelmaster, kit rullen med den nyare Reelmaster LA.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-22, 12:53.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
      14 svar
      2 049 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11