Tycker att det har blivit dags att införskaffa ett första ekolod. Så undrar därför om någon som kan tipsa om ett bra allround ekolod? Trollar och spinnfiskar för det mesta, men har även tänkt prova på lite vertikalfiske framöver. Färg eller inte spelar ingen större roll. Har tänkt lägga ut någonstans mellan 3000-5000kr, helst ska det finnas som portabelt också då jag använder flera båtar. Har kikat lite på Lowrance Marx 5-x DSI, är det någon som har erfarenhet av det?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tips - ekolod
Collapse
X
-
Utan att vara grinig men börja med att söka på ämnet då det finns dussintals trådar med tips om ekolod för nybörjare, Du lär finna alla tips och svar Du kan behöva i dessa om inte så ställ specifika frågor om det Du inee finner svaren på, bara ett tips i all välmening.
Ger Dig iaf några svar, färg ska Du välja för Din användning det gör en väldig skillnad, DSI kan Du skippa det är bara ett PR trick som tillverkarna och säljarna får Dig att tro att Du behöver, välj ett lod med 5 tums skärm och Du kan enkelt bygga om vilket lod som helst till portabelt så får Du mera pang för pengarna.
Kommentera
-
Färglod är också ett PR trick. Jag kör ett Lowrance Mark 5X och polarn ett Elite X5. För fiskets skull så är det svartvita lodet kanon. Men vill du se samma i färg ja då är det ju dubbla pengen. Men som sagt för fiskets skull är det svartvita super. Det här snacket att du kan urskillja fisk bättre från botten samt se vad det är för fisk som lodet registrerar. Är rent humbug! I vilket fall om vi pratar om Elite X5! Men jag kan hålla med om att du ser bilden bättre på ett färglod vid solsken.
Mitt val är enkelt. Lowrance Mark 5X som du får runt 2300kr. Det blir många fina slantar kvar att handla för. Eller se bågarna i färg för det dubblaUrsprungligen postat av Rospigg Visa inläggUtan att vara grinig men börja med att söka på ämnet då det finns dussintals trådar med tips om ekolod för nybörjare, Du lär finna alla tips och svar Du kan behöva i dessa om inte så ställ specifika frågor om det Du inee finner svaren på, bara ett tips i all välmening.
Ger Dig iaf några svar, färg ska Du välja för Din användning det gör en väldig skillnad, DSI kan Du skippa det är bara ett PR trick som tillverkarna och säljarna får Dig att tro att Du behöver, välj ett lod med 5 tums skärm och Du kan enkelt bygga om vilket lod som helst till portabelt så får Du mera pang för pengarna.
Kommentera
-
Utan tvekan Lowrance Mark 5X!Ursprungligen postat av Kapen B Visa inläggTycker att det har blivit dags att införskaffa ett första ekolod. Så undrar därför om någon som kan tipsa om ett bra allround ekolod? Trollar och spinnfiskar för det mesta, men har även tänkt prova på lite vertikalfiske framöver. Färg eller inte spelar ingen större roll. Har tänkt lägga ut någonstans mellan 3000-5000kr, helst ska det finnas som portabelt också då jag använder flera båtar. Har kikat lite på Lowrance Marx 5-x DSI, är det någon som har erfarenhet av det?
Kommentera
-
Jag kan hålla med dig men beställer du från staterna så är det inte dubbla pengen utan handlar mer om en 700 kr i mellanskillnad och då kan det vara värt det. http://www.thedigitaloasis.com/LOWRA...NT_p_3220.htmlUrsprungligen postat av Fredde Vertikal Visa inläggFärglod är också ett PR trick. Jag kör ett Lowrance Mark 5X och polarn ett Elite X5. För fiskets skull så är det svartvita lodet kanon. Men vill du se samma i färg ja då är det ju dubbla pengen. Men som sagt för fiskets skull är det svartvita super. Det här snacket att du kan urskillja fisk bättre från botten samt se vad det är för fisk som lodet registrerar. Är rent humbug! I vilket fall om vi pratar om Elite X5! Men jag kan hålla med om att du ser bilden bättre på ett färglod vid solsken.
Mitt val är enkelt. Lowrance Mark 5X som du får runt 2300kr. Det blir många fina slantar kvar att handla för. Eller se bågarna i färg för det dubbla
Kostar ca 3000 ink frakt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av gabbu Visa inläggJag kan hålla med dig men beställer du från staterna så är det inte dubbla pengen utan handlar mer om en 700 kr i mellanskillnad och då kan det vara värt det. http://www.thedigitaloasis.com/LOWRA...NT_p_3220.html
Kostar ca 3000 ink frakt.
Kan du köpa det utomlands så är det ju klart värt att lägga en 700 kr extra för ett färglod. Men i butik här hemma så ligger ett Elite på ca 4900 kr. Då snackar vi minst 2500 kr för att få färg. Det blir mycket jiggar för dom pengarna!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Peter BTillhör begåvningsreserven sen ngr år , bidrar med denna devis.
Peter b1 Foto-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-07-02, 20:28 -
-
av SpiN.Hej jag är ny här och har en hel del fiske drag och försöker hitta information från vart dom kommer...4 Foton
-
2026-06-02, 09:20 -
-
av KigNågon som känner till om Zalt 14 någongång tillverkats med fenor?3 Foton
-
2026-04-11, 13:03 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|