Tips - ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips - ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fredde Vertikal Visa inlägg
    Färglod är också ett PR trick. Jag kör ett Lowrance Mark 5X och polarn ett Elite X5. För fiskets skull så är det svartvita lodet kanon. Men vill du se samma i färg ja då är det ju dubbla pengen. Men som sagt för fiskets skull är det svartvita super. Det här snacket att du kan urskillja fisk bättre från botten samt se vad det är för fisk som lodet registrerar. Är rent humbug! I vilket fall om vi pratar om Elite X5! Men jag kan hålla med om att du ser bilden bättre på ett färglod vid solsken.
    Mitt val är enkelt. Lowrance Mark 5X som du får runt 2300kr. Det blir många fina slantar kvar att handla för. Eller se bågarna i färg för det dubbla
    Nja inte riktigt sant om färgskärmar, de ger mer än vad Du säger, men att de syns bättre i solsken är en stor fördel men de andra egenskaperna är lika viktiga och framförallt vid fiske.

Det är klart enklare att avgöra bottentyp och att hitta intressanta detaljer som stenar och annat då detta syns tydligt på ett färglod, det är också enklare att avgöra om det handlar om en större fisk eller flera mindre i ett stim då färgnyanserna ger besked om detta, så jag anser att färglod är ett klart bättre val för fiskare som vill ha så mycket info som möjligt för att förbättra chansen till hugg.

Så mitt ttips blir att det är värt varenda krona att satsa på färg istället för monkromt och jo jag har båda delarna idag i olika båtar och det gör det enkelt att jämföra.

Kommentera

Jag ser också bara fördelar med ett färglod.
      Har även jag både färg och monokrom och tycker färglodet är helt överlägset. Har inte haft färglodet så länge ännu så rätt inställningar jobbas fram vartefter.

En annan stor fördel förutom att skärmen syns klockrent även i starkt solljus är att man kan stå i en mycket snäv vinkel och fortfarande se vad som händer på skärmen.
      Ska kanske tillägga att ett monokrom är dock 100ggr bättre än inget lod alls!

Kommentera

Kör med ett hds5 som jag köpte i våras, toknöjd men lite dyrare dock. Gillar verkligen att ha plotter också på lodet. Tror det skall finnas någon elite 5 med plotter/ekolod, men vet inte priset på det?

Kommentera

Färglod är att föredra om du har svårigheter att tyda ett monokromt lod. Du har ju samma problem med ett färglod som ett monokromt lod om fisken trycker hårt mot botten. Jag fiskar också med båda loden och vet att färglodet ritaren vanlig botten ibland där du har fisk tryckt mot botten. Men visst är det anjenämare att fiska med ett färglod. Absolut lättare att tyda för en novis. Men jag betalar inte dubbla pengen för att få färg. Jag kommer också att köpa ett färglod framöver. Men åter igen för fiskets skull funkar ett monokromt helt superbt.
          Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Nja inte riktigt sant om färgskärmar, de ger mer än vad Du säger, men att de syns bättre i solsken är en stor fördel men de andra egenskaperna är lika viktiga och framförallt vid fiske.

Det är klart enklare att avgöra bottentyp och att hitta intressanta detaljer som stenar och annat då detta syns tydligt på ett färglod, det är också enklare att avgöra om det handlar om en större fisk eller flera mindre i ett stim då färgnyanserna ger besked om detta, så jag anser att färglod är ett klart bättre val för fiskare som vill ha så mycket info som möjligt för att förbättra chansen till hugg.

Så mitt ttips blir att det är värt varenda krona att satsa på färg istället för monkromt och jo jag har båda delarna idag i olika båtar och det gör det enkelt att jämföra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredde Vertikal Visa inlägg
            Färglod är att föredra om du har svårigheter att tyda ett monokromt lod. Du har ju samma problem med ett färglod som ett monokromt lod om fisken trycker hårt mot botten. Jag fiskar också med båda loden och vet att färglodet ritaren vanlig botten ibland där du har fisk tryckt mot botten. Men visst är det anjenämare att fiska med ett färglod. Absolut lättare att tyda för en novis. Men jag betalar inte dubbla pengen för att få färg. Jag kommer också att köpa ett färglod framöver. Men åter igen för fiskets skull funkar ett monokromt helt superbt.
            Hehe vet inte om jag är novis på ekolod efter att ha använt såna till fiske sedan 70 talet har använt alal tekniker sedan blinkloden så jag törs påstå att jag vet vad jag pratar om när det gäller detta ämne.

Kan Du inte skilja ut fisk nära botten med ett modernt färglod så har Du ställt in det fel eller gjort annat handhavandefel, det går att se på även monokroma men även för vana användare är det lättare med färg (finns en orsak att man gått över till färg inom yrkessjöfart, fiske och sjömätning) så mitt tips kvarstår oavsett, men Du får såklart göra som Du vill.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
            24 svar
            2 478 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson  
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57