Angeldon monterade på båt?... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angeldon monterade på båt?...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Angeldon monterade på båt?...

Igårkväll när jag körde en trollingrepa på en av Gästriklands mindre gössjöar blev jag fiskekortskollad av en äldre herre som hade inte mindre än 6 st angeldon fastskruvade längst båtens sidor.

Det förklarade alla dessa större båtar som låg hyffsat stilla på samma plats spritt över sjön...

Är detta en etablerad metod landet över och är det i så fall bara jag som är oändligt oupplyst?
    [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
    -Ta med skräpet hem.
    -Var ödmjuk.
    -Njut. Sluta hetsa o stressa.
    -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Det måste vara en lokal metod...

Kommentera

Då kan man ju fråga sig vad han står i för position för att kontrollera så att andra gör rätt för sig också..

Vad säger reglerna om antalet spön/fiskeredskap i sjön?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hampus Visa inlägg
        Då kan man ju fråga sig vad han står i för position för att kontrollera så att andra gör rätt för sig också..

Vad säger reglerna om antalet spön/fiskeredskap i sjön?
        Det är inte direkt ovanligt att det finns andra regler för de som äger mark/vatten vid sjön än för allmänheten som köper fiskekort. Tex har dessa oftast rätt att lägga nät och göra lite som de vill.

En lite udda metod, men som egentligen inte skiljer sig nämnvärt från de som har 6-10 flötmeten ute runt sin båtar i jakt på gös. Skillnaden är inte större än mellan ismete och "vanligt" anglande i mina ögon. Jag har dock aldrig stött på metoden förut.

Kommentera

Nätförbud är enda regeln. Dock var nät för betesfisk en väl etablerat metod (10 mm´s maskor) paradoxalt nog. Ingen fångstbegränsning o inget mini/maxi-mått.

Gubben som kollade mig hade fått 4 gösar, tror de var små. Fick ut båten vid 18.30 o då var vi tre på sjön. Runt 20.00 var det 10-15 båtar o runt 22.30 var det bara jag o nån till så jag tror det är en sommargrej som lokalbefolkningen kör. Kan inte tänka mig att angeldonsgubbarna kör sitt rejs efter augusti...
          [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
          -Ta med skräpet hem.
          -Var ödmjuk.
          -Njut. Sluta hetsa o stressa.
          -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Men det är inte en dum metod tror jag nog! Det ska testas på abborre!

Kommentera

Jag såg någon muskiefilm från USA, givetvis, där hade dom ett par spön hängande på varje sida och vertikalfiskade rakt under båten. Dom körde enkelkrok och levande bete. Jag antar att dom hade en elmotor och körde på väl beprövade ställen.

Just där och då levererade det en hel del fisk och massor med dubbelhugg..

Borde väl funka på gädda och gös om man vet var man ska fiska.

Jag kommer inte ihåg vart jag såg det så jag har ingen länk nu, kommer jag på något så länkar jag.

Mvh Filip

Kommentera

Kom bara ihåg att kolla upp med vattenägaren i fråga om det krävs tillstånd för angelfiske, det ingår inte under det fria fisket så normalt skall man ha det....

Kommentera

Där min familj tidigare hade sommarstugan hade vi också arrenderat jaktmark, i det arrendet följde fiskerätt med. Normalt som en sommargäst fick man fiska med kast- och metspön. Nu var det öppet för effektivare metoder, "Dunk-fiske", det var som ett flytande ståndkroksfiske med 5 liters plastdunkar. Man släppte dunkarna i en vik som vinden blåste in i, på mina 10 dunkar kunde jag på en eftermiddag utan problem få 20-30 gäddor + fina abborrar.
                  Jag gjorde det max 1-2 gånger per år, var tvungen att rensa och ta hand om all fisk...

Kommentera

En kompis anglade gös från båten för längesen. 4 angeldon nerstoppade i spöhållarna. På med en mört på varje och sen driva över heta platser. Vill minnas att han fick ganska så bra med gös, men det är länge sen nu.

/// Mikko

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 479 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson