Iar-lagret tappar greppet (Curado E7) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Iar-lagret tappar greppet (Curado E7)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Iar-lagret tappar greppet (Curado E7)

Gjorde service på min Curado 200E7 häromdagen och nu har jag fått lite problem. Iar lagret tappar greppet när man twitchar beten och gör mothugg. Var kan jag har gjort för fel?

Är det för mycket eller för lite fett?

Har jag använt fel produkt, använde rocket fuel liquid grease. Kanske är bättre med ett "riktigt" fett som Cal's Universal.

Hej,

Man ska inte använda fett eller olja på IAR lagret på de flesta shimano rullar.
    Det behövs inte. Olja är inte bra alls, för att då börjar lagerna inuti IAR lager att glida och det är precis det du vill inte ha. Så plocka bort IAR lager och rengör.
    Liquid grease är inte olja , men det fungerar inget vidare ändå, som du ser. Som tur den rulle har en backspärr.

Häls /T

Kommentera

Tack för snabbt och bra svar.

Får bli aceton-bad för IAR lagret imorgon.

Har för mig att jag har läst om något liknande problem med vanliga ambor någon gång så det kanske är samma sak som gäller för de flesta rullar. IAR lagret skall helt enkelt gå "torrt" ingen olja och inget fett för bästa grepp.

Kommentera

Har haft isär rullen igen och låtit IAR-lagret ligga i aceton bad och försökt rengöra det med trasa. Dock hjälpte inte detta utan det tappar fortfarande greppet, blev faktiskt bästan värre nu. Så jag plockade ner rullen igen och tänkte öppna IAR-lagret för att göra rent det ordentligt. Dock förstår jag inte hur man skall få isär det, kan inte se någon bricka eller någon delning eller liknande. Är det rå kraft och pressa ur plasthöljet med rullarna ur metallhöljet som gäller?

Kommentera

Nja, kanske bättre att mejla Normark och be de skicka dig en ny. Kan inte kosta så mycket.
          Passa även på fråga de vad det ska smörjas med.

Kommentera

Har precis bytt sånna lager på alla mina 301or och det är jätte enkelt: Ta ett don och knacka försiktigt ut det gammla ( håll koll på hur långt in det gammla satt i gaveln) knacka sedan försiktigt in det nya. Se till att det går in rakt. Använd olja det går jätte bra men fett däremot är inte bra alls på dom lagren. Ett lager utan smörjning håller inte länga alls.

Kommentera

Ja, det är rå kraft som gäller, om jag minns rätt. Jag tog en bitsskruvmejsel för att kunna applicera kraften rätt på utsidan av lagret och inte skada insidan. Jag gjorde detta med en daiwa rulle.
              Kolla olika varianter här:

Mina curado har inte haft detta problem under alla år jag har haft dem. Men det är ganska intressant vad vi alla har problem med.
              Såvitt jag vet, och jag har frågat Shimano i USA om det, de ska köras torrt! Vissa säger att lite fett hjälper, men det är inget jag har testat.

Häls /T

Kommentera

Ja det skall bara vara att pressa, vill minnas att de kan sitta ganska hårt ibland. Försök att hitta något runt i rätt storlek som du kan pressa ut det med. Var beredd när det släpper bara för annars har du rullarna överallt och ingenstans efteråt.

Och tro mig, det svåra är inte att få ut det. Det är enkelt jämfört med att få ihop det igen med alla de små rullarna som vill ramla loss hela tiden. Vitt underlag är att rekommendera så att du inte tappar bort något.

Angående smörjning så brukar jag lägga ett ytterst tunt lager fett på lagret, har dock lagt lite för mycket ibland och då fått problem med att lagret släpper emellanåt. Efter jag läst vad tonyex har skrivit så funderar jag på att sluta använda fett helt för att undvika risken med att behöva plocka ner hela lagret och rengöra för att man råkat få på lite för mycket fett.
                Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                24 svar
                2 388 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson