Hade varit väldigt kul, har två spöbyggarprojekt i planeringsstadiet och hade varit väldigt bra att kunna få vägledning i början. Det är ju beroende på var kursen hålls förstås...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Intensivkurs för spöbyggnad
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggÄr lite förvånad att det inte snackas mer spöbyggnad här på FS. Bland flugfiskare verkar det vara relativt vanligt att man ägnar sig åt att bygga egna spön. Men inte lika vanligt inom andra discipliner.
Tycker definitivt att bygga-själv borde ha chans att slå igenom även på spinn/vertikalfiskesidan med tanke på att väldigt många spön som säljs idag är riktigt dåligt balanserade..(läs framtunga).
/SSå därför är det ju bäst att sätta ihop sina egna!
Senast ändrad av Kalle Mandelstam; 2013-03-04, 17:03.A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggÄr lite förvånad att det inte snackas mer spöbyggnad här på FS. Bland flugfiskare verkar det vara relativt vanligt att man ägnar sig åt att bygga egna spön. Men inte lika vanligt inom andra discipliner.
Tycker definitivt att bygga-själv borde ha chans att slå igenom även på spinn/vertikalfiskesidan med tanke på att väldigt många spön som säljs idag är riktigt dåligt balanserade..(läs framtunga).
/S
Kan kanske bero på att de som tar hem spöbyggnadsmaterial och klingor i Sverige hittills varit helt enkelriktade och totalt insnöade bara på flugspön...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Vi beställde spinnklingor från Usa för ca 25 år sen. Märket va Lamiglas, jag byggde nog en 5 stycken. Har ett kvar. Nu har jag köpt klingor tillsammans med Silverbyggarn. Jag har redan börjat lite smått. Men en "kurs" hade varit lysande och roligt. Jag vet redan att jag kommer bygga fler.
Bb
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggvet att i alla fall Gary Loomis varken lackar eller färgar sina klingor på grund av att det hämmar klingan att arbeta optimalt....något att tänka på innan man gör det kanske...Allt lack som man lägger på lindningar och holkar påverkar aktionen. Men jag tror att det är rätt marginell skillnad.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggKan kanske bero på att de som tar hem spöbyggnadsmaterial och klingor i Sverige hittills varit helt enkelriktade och totalt insnöade bara på flugspön...
Även för flugfiskarna är utbudet relativt begränsat och många beställer hem klingor etc från USA, NZ, Tyskland o England.
Möjligen finns det ett något större ekonomiskt incitament bl.a. Flugfiskarna. Inom flugfisket betalar man ju gladeligen mellan 5-10 tusen för ett premiumspö och det är sällan man nöjer sig med ett. När man då kan bygga ett spö på en premiumklinga som landar mellan 2-3000 kr så upplevs det relativt "billigt/prisvärt".
Inom spinnfisket är prisbilden något lägre och därmed blir det inte lika mycket affär relativt sett.
Själv är jag ute efter funktionen när jag nu skall bygga ett flugspö skräddarsytt för fiske i minusgrader respektive ett perfekt balanserat kustspö till min Shimano Calais 201 DC.
Sen har jag ett gäng köpespön som skall få en omgång i första hand för att bli bättre balanserade.
Ett Shimano Beastmaster XXH Haspel, ett Daiwa Procaster vertikalspö och ett Okuma Evx för tungt gäddspinn.
/S
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rev Visa inläggJag kan med största säkerhet säga att dom lackar sina klingor. Om jag inte missförstått det hela så är grafit grå och Loomis har både svarta, gröna och blå spön. Lacket (färgen) som man lägger på är dessutom så fruktansvärt tunn så detta inte har någon inverkan på aktionen. Jag har diskuterat detta tidigare och som även testat och de sa att när det blev en 8-10 lackningar så kunde man eventuellt känna någon typ av skillnad men även då ytters marginellt. Dessutom tar man bort visst lack från orginallacket vilket innebär att man kanske rent utav inte har mer färg. Det Loomis däremot inte alltid gör är att linda holkarna. Denna förstärkning behövs inte på alla spön men de flesta lindar holkarna i alla fall för att få dom lite starkare mot eventuella repor tex. Annars tycker jag personligen att Loomis har för mycket lack på lindningar osvAllt lack som man lägger på lindningar och holkar påverkar aktionen. Men jag tror att det är rätt marginell skillnad.
""Raw Carbon". All of our blanks come in what we call raw carbon—no added color, coating or weight. Our blanks are sanded with a 15-micron grit and then smoothly buffed. We feel that such a pure, unadulterated finish allows our blanks to perform at their unencumbered best."....slut citat...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Sv: Intensivkurs för spöbyggnad
Ja se på fan. Det var fel av mig. Det finns men jag kan tro att lack på en klinga eller spö skyddar spöt mot repor och att det blir hållbarare än utan lack. Men gloomis har säkert koll på sina spön. Sen är ju frågan om det är så rolig färg på dom.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rev Visa inläggJa se på fan. Det var fel av mig. Det finns men jag kan tro att lack på en klinga eller spö skyddar spöt mot repor och att det blir hållbarare än utan lack. Men gloomis har säkert koll på sina spön. Sen är ju frågan om det är så rolig färg på dom.Never let your memories be greater then your dreams...
Kommentera
-
Ett av mina projekt och som jag kanske tänkte börja med är ett renoveringsprojekt. Jag ärvde när jag var liten grabb ett Arjon glasfiberspö av min morfar (som ligger bakom mitt fiskeintresse till stor del). Det är ett kraftigt haspel kust/havsspö med två toppar (9' resp 8').
Min tanke är att byta alla öglor till moderna öglor samt byta rullfästet eftersom det är ganska slitet. Har redan strippat av dem gamla ringarna. Jag vill behålla handtaget som det är nedanför rullfästet (vacker gammal kork med spår av morfar) och kanske förlänga handtaget ovanför rullfästet en smula. Tänkte konvertera det till ett spinnspö och använda det tillsammans med min gamla Penn 209 som jag håller på att renovera. Sen ska jag göra morfar stolt och dra massor av fin torsk i sundet!
Mitt andra projekt blir mer från grunden. Har läst flera som har byggt härliga små UL haspelspön på flugklingor och tänkte försöka mig på detsamma. Tycker de flesta UL köpespön är för korta och har rent gräsligt klumpiga handtag. Jag ser framför mig ett långt smäckert spö med ett vackert cigarrformat handtag med ett par slide rings som varsamt håller den lilla 500 rullen på plats.A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fråga om gammalt träspö.av Jimmbalaiah3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-05-16, 01:01 -
-
av Lars AndrénJag har köpt sjökort Lakemaster VX premium till Humminbird som sitter i en Solix 12 SI.
...5 Foton-
2025-04-05, 23:43 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav Kristofer_aplockade upp denna i Tokyo nyligen: En återlansering av Striper från 1979 i 4500-size, en liten skönhet...1 Foto
-
2025-03-14, 18:09 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
|
14 svar
1 983 visningar
0 gillar