Rullfästet sitter löst och glappar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rullfästet sitter löst och glappar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan du inte flytta hela rullfästet långt upp på klingan, gegga på rikligt med epoxi på klingan (i alla fall 5 cm närmast handtaget) och sedan flytta ner rullfästet igen och rotera det rätt i förhållande till spöringarna?

Fylla hela rullfästet är ju kanske att ta i. Men du kan vira lite eltejp först under övre delen av fästet så det inte glappar.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-02-17, 03:11.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Problemet är att jag inte kan flytta upp fästet längre på klingan för det tar emot.

Kommentera

Jag röstar för polyuretanlim. Det blir till ett skum som verkligen täcker all kontaktyta mellan materialen som ska sammanfogas.

Jag har använt det på handtag och rullfästen på samtliga spön jag har byggt sedan 2010(ett tiotal), på inrådan av Gunnar Rask Nielsen. Sveriges troligen mest rutinerade spöbyggare.
        Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
          Jag röstar för polyuretanlim. Det blir till ett skum som verkligen täcker all kontaktyta mellan materialen som ska sammanfogas.

Jag har använt det på handtag och rullfästen på samtliga spön jag har byggt sedan 2010(ett tiotal), på inrådan av Gunnar Rask Nielsen. Sveriges troligen mest rutinerade spöbyggare.
          behöver jag ta bort hela rullfästet för att spruta in, eller räcker det att spruta in i den öppna gluggen och sedan placera fästet korrekt mot ringarna?

Kommentera

Ursprungligen postat av osynlig_fisk Visa inlägg
            behöver jag ta bort hela rullfästet för att spruta in, eller räcker det att spruta in i den öppna gluggen och sedan placera fästet korrekt mot ringarna?
            Beror på hur mycket glapp det är. Har själv svårt att avgöra från bilderna.

Pu-lim har ungefär samma konsistens som trälim ifall det säger dig nåt.
            Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Hur långt kan du flytta fram rullfästet? Går det skulle jag bygga upp en eller två ringar med maskeringstejp så att rullfästet passa precis över de. Sedan på med PU trälim http://www.clasohlson.com/se/Pr344410000/Pr344410000 på tejpringarna och emellan de.
              Viktigast är att du sätta det i press på något sätt och att du hålla koll på spöt under härdningstid eftersom limmet svälla och kan pressa isär delarna.
              Limmet fyller ut hela utrymmet under rullfästet och sitter som berg sedan.

Kommentera

Ursprungligen postat av osynlig_fisk Visa inlägg
                Har ett (faktiskt två!) Zebco Golden Eagle 3.28 10" spön. Mitt ena gick sönder förra veckan så tog fram mitt "nya", och ser att rullfästet sitter snett, så linan går snett igenom ringarna. Det är inte lite utan ganska mycket. Vrider på rullfästet och märker det sitter löst. Skruvar rullfästet till rätta och sätter på rullen, och då sitter allt löst och när man kastar så vrider sig allt igen! Mycket irriterande, och svårt att förklara.

Någon som har en lösning på mitt problem?
                Det som inte går att fixa med silvertejp går inte att fixa.....

Berras hade rockat bort en knäckt spötopp för mig som inte gick att reklamera....som kompensation fick jag ett annat spö som hade reklamerats för att rullfästet satt löst...

Funderade ett tag på lösningen innan jag kom att tänka på ovanstående devis.....kanske inte världens snyggaste lösning men den fungerade i mitt fall....

/S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Tack för ditt svar.

Inte limmet med grönt kork på classe?
                  Denna alltså: http://www.clasohlson.com/se/Vattenf...co/Pr343446000

Hur sätter jag spöt enklast i press? Har inte så mycket snickargrejer här hemma.

Kommentera

Så, nu har jag fyllt i lim i rullfästet och sprayat lite vatten på limmet, och sedan bildades ett skumt, snabbt! Ska bli spännande. Kom dock mycket skum utanför, vid skarven, men det gör inget så länge fiskekänslan inte försvinner.
                    Senast ändrad av osynlig_fisk; 2013-02-17, 19:38.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	538069_10151461624951999_1654514242_n.jpg
Views:	1
Size:	68,4 KB
ID:	1766729

Hoppsan! Tyckte jag fick en sådan snygg limning, tills det börja "skumma" sig. Tufft tycker jag! Ska bli intressant och se om det håller.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 388 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13