Under många år var enkelkrok det enda man fick använda vid Emåfisket... jag fastnade för detta och är sedan flera år enkelkroksfantast... Jag har funderat på att byta på en del av mina wobblers, måste banne mig prova detta. Andreas, vad tror dum om enkelkrok på Spookarna?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Cirkelkrok+Gädda=Sant?
Collapse
X
-
"Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
-
Ursprungligen postat av Jan OUnder många år var enkelkrok det enda man fick använda vid Emåfisket... jag fastnade för detta och är sedan flera år enkelkroksfantast... Jag har funderat på att byta på en del av mina wobblers, måste banne mig prova detta. Andreas, vad tror dum om enkelkrok på Spookarna?
Tillägger att jag alltid bara kör med EN enkelkrok vid Norgefisket, och det fungrar kanon. Största vinsten är som sagt att avkrokningen går oerhört lätt jämfört med trekrokar. Ska börja med det vid gäddfisket också.....Slippa trassla med trekrokar och gräva i gälbågarna mm...Hälleflundrafiskare
Kommentera
-
En annan fördel med att köra dubbel- och enkelkrok är på wobbler är att
dom oftast är lättare, har tagit bort dom stora tre-krokarna på NM stora
storkäft och satt dit owner dubbelkrok istället, tycker att gången blev
bättre med dom lättare dubbelkrokarna.How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Det är nog en bra tanke. Du kan ju börja med att klämma in hullingarna på trekrokarna, det underlättar avkrokningen enormt.Ursprungligen postat av BBRFTillägger att jag alltid bara kör med EN enkelkrok vid Norgefisket, och det fungrar kanon. Största vinsten är som sagt att avkrokningen går oerhört lätt jämfört med trekrokar. Ska börja med det vid gäddfisket också.....Slippa trassla med trekrokar och gräva i gälbågarna mm...
Samtidigt kan man ju tycka att när du väl får din årliga gädda så har du säkert tid att kroka av den en stund också...
Kommentera
-
Hade du haft trekrok i Rügen så hade antagligen den där 14 kilosen som var på och stötte 2 gånger fastnat...Ursprungligen postat av AlessandroEn annan fördel med att köra dubbel- och enkelkrok är på wobbler är att
dom oftast är lättare, har tagit bort dom stora tre-krokarna på NM stora
storkäft och satt dit owner dubbelkrok istället, tycker att gången blev
bättre med dom lättare dubbelkrokarna.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG?Det är nog en bra tanke. Du kan ju börja med att klämma in hullingarna på trekrokarna, det underlättar avkrokningen enormt.
Samtidigt kan man ju tycka att när du väl får din årliga gädda så har du säkert tid att kroka av den en stund också...
Väntade på att du skulle fälla den kommentaren.
Kommentera
-
Tjena !
I helgen var jag o en polare och skulle fiska storgädda i svartån, de stora lös med sin frånvaro så jag bestämde mig för att kolla om abborrarna var på G. Eftersom vi hade en massa löjor så tacklade jag upp ett vanligt paternoster med 0,25 tafs och en "owner mutu light" i storlek 4 som krok och en löja krokad i läpp och "näsborre". Efter ett tag fick jag ett litet knappt märkbart hugg som visade sig vara en liten snipa på 1,7 kg. Själva poängen är att cirkelkroken satt perfekt i läppen på gäddan. Lite senare fick jag en snipa till, mindre, den satt också i läppen men linan gick av...förmodligen för att den kommit emot tänderna innan den hakade tag i läppen.
Jag ska testa mina mutu light till gösen i sommar då dom oftast är svåra att kroka, en teori angående det är att gösen håller betet så hårt att man inte får kraft nog att kroka den, detta kanske löser sig med en cirkelkrok. Dessutom ska jag definitivt köra med cirkelkrok till ålen.
// Andersgravitate et accuratissime sit virtus
Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business
Kommentera
-
Jäpp, det är sant. Har kört med cirkelkrok i ca 5 år och det funkar perfekt. Burkar ha en date med några madamer varje vår och kroken sitter i vinkeln varje gång så det är lätt att returnera. För man måste ju vara rädd om sina 10-klubbar så man får en date även nästa år. Det verkar dock som 5:e året i rad spricker. Inte för att damerna bangar, men min rygg pallade inte havsöringsdängandet nää tack vet jag att meta gädda. Även jag sätter min cirkelkrok i näsborren på mörten. Ska försöka meta gös senare när ryggen har återhämtat sig. Men där har jag ingen erfarenhet och är lite velig mellan cirkel eller små trekrok. Varför vet jag inte, men det beror nog på att alla säger att man ska ha små trekrokar till gös. Just därför blir det nog cirkel där också.
Kommentera
-
Öhh, 14hektosen menar du välUrsprungligen postat av KG? Visa inläggHade du haft trekrok i Rügen så hade antagligen den där 14 kilosen som var på och stötte 2 gånger fastnat...
How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
cirkelkrok
köpte ett 100 pack 12/0 mustad cirkelkrok som jag har till havsmetet
e det någon som vill testa så kan jag släppa iväg några ..
vet att de är stora men kanske funkar till gäddmete ? de är kraftigt innåtböjda
så för mej har alltid fisken fastnat i mungipan
sigpic
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Cobbar,cobbar på väggen där.
Säg mig vem som största ger.1 Foto-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-01-30, 13:55 -
-
av LordDanDå jag fick så bra hjälp med min rulle tidigare så tänkte jag chansen och se om de är någon som har...1 Foto
-
2026-01-03, 13:37 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav DonosoLägger upp en bild på min 6500 Pro Rocket. Använde den tidigare till torskfiske i Öresund, men när det...1 Foto
-
2025-07-14, 15:30 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 355 visningar