Hur vässar jag min krokar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur vässar jag min krokar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Me ditt flata bryne så kan du ju fästa kroken i ett skruvstäd, och sen fila från alla sidor på spetsen så tror jag nog att du har en hyffsat vass krok sen.. dock så blir det inte lika bra som en ny krok.... Kom ihåg att ha liten vinkel bara, nästintill parallell me kroken. Det är min rekomendation iaf.

Kommentera

Ursprungligen postat av Berndtsson
      Tycker fortfarande inte att någon har svarat på min fråga. Jag vill veta hur jag gör rent praktiskt. Utgå ifrån att jag aldrig har sett en krok eller ett bryne och förklara sedan utifrån det.

Det börjar urarta...
      Take alook at, http://freespace.virgin.net/dave.lum...harpening.html
      I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Ursprungligen postat av Waterlog
        Thanks Waterlog! Finally somebody have answered my question. Great article!

/Berndtsson

Kommentera

Vem slipar krokarna idag. Är det nån som kör med gamla Mustard modell rostkrok. Trodde att den som fiskade inte var så snål att han slipar kemvässade, laserslipade eller helt enkelt krokar av bättre kvalite. När dom blivit trubbiga kastar man dom. Och sätter på nya. Fast gillar man att slipa i stället för att fiska.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
            Vem slipar krokarna idag. Är det nån som kör med gamla Mustard modell rostkrok. Trodde att den som fiskade inte var så snål att han slipar kemvässade, laserslipade eller helt enkelt krokar av bättre kvalite. När dom blivit trubbiga kastar man dom. Och sätter på nya. Fast gillar man att slipa i stället för att fiska.
            T.ex. en VMC 8540(9000) kan man "förnya" lätt genom några slipdrag. Suveränt och smidigt. Sedan finns det helt OK krokar typ 7650 eller liknande som går väldigt bra att slipa...
            sigpic

Kommentera

Men när man slipat förstör man ju legeringen. Och gör kroken ännu mer i sämre skick. Säger som flera av grabbarna på Fiske.Nu. Har man inte råd med nya och fresha krokar. Då är det fara på färde. Att riskera sin livs fisk på att fila på utjänta krokar.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Om det nu ska vara nödvändigt att kemvässa krokarna, kan man väl andas lite försiktigt på dem?
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
                  Men när man slipat förstör man ju legeringen. Och gör kroken ännu mer i sämre skick. Säger som flera av grabbarna på Fiske.Nu. Har man inte råd med nya och fresha krokar. Då är det fara på färde. Att riskera sin livs fisk på att fila på utjänta krokar.
                  Hmm, hur lyckas du förstöra en legering genom att slipa ?

Jag som trodde legering var när man "blandade" in ett xtra ämne för att uppnå högre styrka...Inte något man la utanpå?
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Hmm, hur lyckas du förstöra en legering genom att slipa ?

Jag som trodde legering var när man "blandade" in ett xtra ämne för att uppnå högre styrka...Inte något man la utanpå?
                    Han kanske menar den ytliga legering som uppnås genom den kemiska behandlingen, som blir extrem tunn.

Och genom att legera uppnås inte bara högre styrka. Man kan förändra grungämnet på flera olika sätt, kanske tom. att minska ämnets styrka om så behövs.
                    Tight lines!
                    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Alltså, jag har råd med nya krokar, MEN!!!, jag anser att det kan vara vettigt att kunna vässa en krok med en vetenskapligt genomtänkt metod.

Denna diskussion har urartat till en fråga om hurivida jag har råd eller viljan att byta krokar. Det var aldrig tanken från början, utan jag ville helt enkelt ha en bra förklaring till hur jag skall gå till väga för att uppnå en någotlunda vass krok med ett diamnatbryne. Artikeln Waterlog länkade var mitt i prick.

Sedan vad alla andra tycker om att vässa krokar eller inte är jag inte intresserad av. Hoppas alla åsiktsmaskiner nu har uppfattat frågan!
                      Senast ändrad av Berndtsson; 2005-04-10, 00:48.
                      /Berndtsson

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist