Me ditt flata bryne så kan du ju fästa kroken i ett skruvstäd, och sen fila från alla sidor på spetsen så tror jag nog att du har en hyffsat vass krok sen.. dock så blir det inte lika bra som en ny krok.... Kom ihåg att ha liten vinkel bara, nästintill parallell me kroken. Det är min rekomendation iaf.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur vässar jag min krokar?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av BerndtssonTycker fortfarande inte att någon har svarat på min fråga. Jag vill veta hur jag gör rent praktiskt. Utgå ifrån att jag aldrig har sett en krok eller ett bryne och förklara sedan utifrån det.
Det börjar urarta...I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.
- John Gierach
Kommentera
-
Ursprungligen postat av WaterlogTake alook at, http://freespace.virgin.net/dave.lum...harpening.html
/Berndtsson
Kommentera
-
Vem slipar krokarna idag. Är det nån som kör med gamla Mustard modell rostkrok. Trodde att den som fiskade inte var så snål att han slipar kemvässade, laserslipade eller helt enkelt krokar av bättre kvalite. När dom blivit trubbiga kastar man dom. Och sätter på nya. Fast gillar man att slipa i stället för att fiska.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanenVem slipar krokarna idag. Är det nån som kör med gamla Mustard modell rostkrok. Trodde att den som fiskade inte var så snål att han slipar kemvässade, laserslipade eller helt enkelt krokar av bättre kvalite. När dom blivit trubbiga kastar man dom. Och sätter på nya. Fast gillar man att slipa i stället för att fiska.sigpic
Kommentera
-
Men när man slipat förstör man ju legeringen. Och gör kroken ännu mer i sämre skick. Säger som flera av grabbarna på Fiske.Nu. Har man inte råd med nya och fresha krokar. Då är det fara på färde. Att riskera sin livs fisk på att fila på utjänta krokar.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanenMen när man slipat förstör man ju legeringen. Och gör kroken ännu mer i sämre skick. Säger som flera av grabbarna på Fiske.Nu. Har man inte råd med nya och fresha krokar. Då är det fara på färde. Att riskera sin livs fisk på att fila på utjänta krokar.
Jag som trodde legering var när man "blandade" in ett xtra ämne för att uppnå högre styrka...Inte något man la utanpå?sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FlodebananHmm, hur lyckas du förstöra en legering genom att slipa ?
Jag som trodde legering var när man "blandade" in ett xtra ämne för att uppnå högre styrka...Inte något man la utanpå?
Och genom att legera uppnås inte bara högre styrka. Man kan förändra grungämnet på flera olika sätt, kanske tom. att minska ämnets styrka om så behövs.Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Alltså, jag har råd med nya krokar, MEN!!!, jag anser att det kan vara vettigt att kunna vässa en krok med en vetenskapligt genomtänkt metod.
Denna diskussion har urartat till en fråga om hurivida jag har råd eller viljan att byta krokar. Det var aldrig tanken från början, utan jag ville helt enkelt ha en bra förklaring till hur jag skall gå till väga för att uppnå en någotlunda vass krok med ett diamnatbryne. Artikeln Waterlog länkade var mitt i prick.
Sedan vad alla andra tycker om att vässa krokar eller inte är jag inte intresserad av. Hoppas alla åsiktsmaskiner nu har uppfattat frågan!Senast ändrad av Berndtsson; 2005-04-10, 00:48./Berndtsson
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fråga om gammalt träspö.av Jimmbalaiah3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-05-16, 01:01 -
-
av Lars AndrénJag har köpt sjökort Lakemaster VX premium till Humminbird som sitter i en Solix 12 SI.
...5 Foton-
2025-04-05, 23:43 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav Kristofer_aplockade upp denna i Tokyo nyligen: En återlansering av Striper från 1979 i 4500-size, en liten skönhet...1 Foto
-
2025-03-14, 18:09 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
|
14 svar
1 976 visningar
0 gillar