Gunki Kaze eller Hayashi som allround spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gunki Kaze eller Hayashi som allround spö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gunki Kaze eller Hayashi som allround spö?

    Hej

    Tänkte köpa ett gunki spö som ett litet allround spö, vilken vilket hade ni rekommenderat, Kaze eller Hayashi?

    Kommer fiska mycket regnbåge med det, horngädda från vadare, abborre med mera.

    Gunki Kaze S-M/MH 210, Längd: 210 cm, Kastvikt: 5-25 g, Vikt: 145 g

    Gunki Hayashi S-MH 210, Längd: 210 cm, Kastvikt: 7-28 g, Vikt: 162 g

    När jag fiskar regnbåge blir det mycket små skeddrag på 12-15g, någon som äger ett av dessa spöna eller kanske till och med har fiskat med båda?

    Mvh
    John

  • #2
    Har nästan båda spöna, har Kazen och spinn modellen av Hayashin. Kazen använder jag för spinnfiske och som dropp shott spö, Hayazhin nästan enbart som vertikal spö, vilket det är riktigt riktigt bra som.

    Båda är väldigt toppiga och jag upplever Kazen som styv med avseende på klassningen, men den kastar 5g beten bra ändå. Skulle inte köpa Kazen som allround spö, den passar bra till mjukbeten, läs jigg droppshop, då man måste sätta ordentliga mothugg och till twicth beten "ultrallätt" jerk då man inte vill stå och vifta med ett spö som bara böjer sig. Däremot så är det onödigt toppigt för "normalt" spinn fiske, då tar jag hellre mitt Berkley Skelletor spö.

    Hayashin har liknande action, har bara fiskat lite spinnfiske med den, fungerar bra till poppers och små jerks typ 7 cm Salmo slider. Jag tror att Hayshin är ännu toppigare än Kazen vid närmare eftertanke, eller så beror det helt enkelt på att den i mitt fall är någon dm kortare
    Senast ändrad av lideri; 2013-09-01, 12:57. Anledning: La till lite tankar om Hayashin

    Kommentera


    • #3
      Tack för ditt svar lideri

      Så du rekommendera Hayashin som allround spö? så Kazen har för mjuk toppig action mer likt ett jigg/dropshot spö?

      Mvh
      John
      Senast ändrad av Jawny; 2013-09-01, 16:05.

      Kommentera


      • #4
        Snarare så att kazen är som ett kvastskaft och Hayashin som ett järnspett Inget av spöna har en "mjuk" topp typ nappindikator. Jag tror att nästan alla som först känner på ett Kaze aldrig skulle gissa att det har en kastvikt på "bara" 5-25g

        Jag tycker att båda spöna är för toppiga för allround bruk. Jag föredrar ett spö med lite mindre toppig action för spinnbeten, typ wobblers skeddrag spinnare, man behöver inte ett så toppigt spö för fisken krokar sig själv i alla fall och det är bara lättare för fisken att slå sig lös när bara översta decimeterna av spöt böjer sig.

        Kommentera


        • #5
          Tack för ditt svar igen lideri!

          Jag var tvungen att åka in och känna på dem och fy fan vad stela sure till vertikal eller jerk men inte till spinn. Trodde du överdrev lite faktiskt men du hade rätt i att det kändes som man stod och höll i ett järnspett.

          Det fick bli ett Savage Gear Titanium i stället.

          Kommentera


          • #6
            Trevlgt att kunna vara till hjälp.
            Det är grymt att kunna gå och klämma på grejerna. Jag köppte båda spöna utan att ha sett dem från tyskland Och ja actionen på båda spöna är väldigt osvensk mycket amerkanskt bass spö över dem. Du gjorde nog ett bra val med ett annat spö för ditt fiske.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
            2 svar
            2 478 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
            24 svar
            3 813 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg uffe62
            av uffe62
             
            Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
            39 svar
            5 614 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg OGRudan
            av OGRudan
             
            Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
            468 svar
            107 621 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Julle68
            av Julle68
             
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
            3 545 svar
            228 155 visningar
            12 gillar
            Senaste inlägg Wilier75  
            Arbetar...
            X