Läckande båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Läckande båt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen
    Dman, går inte att använda nån kemisk metall. En båt som rör sig i alla fogar. Då pajar det efter första turen. Finns bara ett par lösningar. Alusvets eller den jag gav. Biltemas bultar är klart inte värsting. Men är prisvärda på vissa områden. Ska jag segla jorden runt åker jag till Siverts. Men då kostar en riktig syrafast skruv lika mycket som 15 på Biltema. Claes Olssons rostfria (syrafast) verkar vara i lite bättre kvalite. Men som sagt till gamla båtar duger det.
    sant .Så länge det inte är ett liltet hål! då ska det kunna fungera fin fint med kemisk metall!

tips: ta upp skorven och vatten fyll den så ser du vart det sipprar!
    Senast ändrad av Dman; 2005-08-03, 14:24.
    No Pain No Gain

Kommentera

Jag har själv gjort som Elanen beskriver flera gånger. Bla på en nitad buster. Alltså borrat ur alla nitar och ersatt dem med rostfritt/syrafasta bultar+tätmassa. På bustern var det typ 70 st. Man måste vara två vid jobbet för att kunna dra alla men vill minnas att det tog 4-5 timmar. På mindre båtar med få nitar är jobbet billigt, snabbt och enkelt. Köpte prylarna på biltema som var då, betydlig billigare än Klasses. Vill minnas att de kostade 350 kr, 70 st. Annars är funkar det även att täta båtar med pl 400, nackdelen är snarast att det sitter för bra..närmast omöjligt att få bort..Små hål, få nitar funkar det till..men sitter något djävulskt..Hade en kompis som satt fast en styrpulpet som hade lossnat(plast) med pl 400,snabbjobb ute i skärgården, ingen rengöring tex...den satt i alla år...Planande båt..

Kommentera

Jag skulle INTE göra så som Dman beskriver med kemiskt metall. Korrosionsrisk+ för hårt.Rostfritt funkar någorlunda. Annars tar aluminium stryk av i stort sett alla metaller utan Zink, tex koppar är en katastrof...Kan vara bra att veta vid eventuell bottenmålning

Kommentera

Rostfritt/SYRAFAST måste det vara.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
          14 svar
          1 957 visningar
          0 gillar