Elmotor eller ekolod??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor eller ekolod???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor eller ekolod???

Har tillgång till en 4 meters roddbåt med en 9,9 Yamahamotor. Nu är det så att jag i jakten på lite gädda, abborre och Gösta, tänker införskaffa antingen elmotor eller ett ekolod. Har egentligen tänkt skaffa båda men ekonomin sätter stopp för det, så jag behöver välja vad som mest kan vara till störst hjälp. Jag ska inte vertikalfiska eller trolla, utan det blir spinnfiske och klassiskt jiggande. Min tanke var att ett portabelt ekolod verkar smidigt då det ska bort efter varje tur, och då hittar jag djupkanter. Hittar tyvärr inget sjökort för sjön jag ska fiska i. Hur resonerar ni andra?

Ekolod, alla gånger.
    Mitt tips är att inte att köpa ett "fabriksportabelt" ekolod utan att helt enkelt köpa ett vanligt. Du får då mer valuta för pengarna och att göra lodet portabelt själv är enkelt. Finns massor av trådar om det här på FS.
    Men satsa på ekolodet innan elmotorn.
    //Micke

Kommentera

Själv fiskar jag nästan bara Gädda på spinn/jerk i grunda steniga vatten så jag skulle isf välja elmotorn före lodet. Men ett billigt lod kan man väl få för under 1000SEK när de tex utförsäljer fjolårsmodeller. Samma gäller väl för elmotorer också, och köper man smart så får man både lod och elmotor till samma pris som enbart elmotorn till normalpris. Men om du fiskar djupare på grynnor och andra strukturer så kan lodet vara till mer nytta än elmotorn.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
        Har tillgång till en 4 meters roddbåt med en 9,9 Yamahamotor. Nu är det så att jag i jakten på lite gädda, abborre och Gösta, tänker införskaffa antingen elmotor eller ett ekolod. Har egentligen tänkt skaffa båda men ekonomin sätter stopp för det, så jag behöver välja vad som mest kan vara till störst hjälp. Jag ska inte vertikalfiska eller trolla, utan det blir spinnfiske och klassiskt jiggande. Min tanke var att ett portabelt ekolod verkar smidigt då det ska bort efter varje tur, och då hittar jag djupkanter. Hittar tyvärr inget sjökort för sjön jag ska fiska i. Hur resonerar ni andra?
        Hej Harlequine;

Ja, exakt som Mikael Svensson skriver: "Satsa på ekolodet innan elmotorn!" ....
        ... Själv skulle jag i ett tvångsläge skippa motorn helt och hellre paddla med öskaret än undvara ekolodet, mina egna "undervattensögon" ...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

"

Kommentera

Kan bara instämma med vad OF och TreS skriver ovan fick jag bara välja ett hjälpmedel/tillbehör till båten som ska kunna lösa så många uppgifter som möjligt då blir det ett ekolod utan minsta tvekan.

Skulle som rekommenderats satsa på ett vanligt ekolod av god kvalitet helst färg och så konvertera det till portabelt så får du mest pang för pengarna, för det är ovärderligt att få en realtidsbild av vad som finns och sker under ytan just nu när jag är där och det kan inget annat än ett ekolod ge, resten av användningarna som navigationshjälp, kartläggning mm. får Du på köpet ;-)

Kommentera

Och man kan alltid ersätta elmotorn med ett par åror om man har en båt som går att ro hjälpligt.

Kommentera

Är det ett billigt lod som man själv gör portabelt som gäller eller de nya sonarphone prylarna man ska satsa på? Vill se djup, bottenstruktur samt temp.

Kommentera

Är det ett billigt lod som man själv gör portabelt som gäller eller de nya sonarphone prylarna man ska satsa på? Vill se djup, bottenstruktur samt temp.
                Ett förslag är detta paket Lowrance Elite 5X HDI http://www.olssonsfiske.se/lowrance-...934-c-333.aspx och köp till en standard givare på 50/200khz art nr10677.

Givaren monterar du fast på båten och lodet kan Du för portabiliteten montera på locket till en vanlig batterilåda från BT så har du ström och en stadig platta att montera på, glöm inte att sätta en bit plyfa eller annat trä på undersidan av locket som Du fäster lodet i annars håller inte plasten.
                Men sök här å FS så hittar Du massor med trådar om att konvertera fasta ekolod till portabla, ganska vanlig fråga som fått många bra svar förut.

Glöm allt vad tillbehör till mobiler och surfplattor heter det är bara dyra leksaker med tvivelaktig funktion, satsa på grejor som funkar istället.

My 2 Cent

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Ett förslag är detta paket Lowrance Elite 5X HDI http://www.olssonsfiske.se/lowrance-...934-c-333.aspx och köp till en standard givare på 50/200khz art nr10677.

Givaren monterar du fast på båten och lodet kan Du för portabiliteten montera på locket till en vanlig batterilåda från BT så har du ström och en stadig platta att montera på, glöm inte att sätta en bit plyfa eller annat trä på undersidan av locket som Du fäster lodet i annars håller inte plasten.
                  Men sök här å FS så hittar Du massor med trådar om att konvertera fasta ekolod till portabla, ganska vanlig fråga som fått många bra svar förut.

Glöm allt vad tillbehör till mobiler och surfplattor heter det är bara dyra leksaker med tvivelaktig funktion, satsa på grejor som funkar istället.

My 2 Cent
                  http://http://www.sportfiskeprylar.s...shinbuddy.htmlhttp://sportfiskeprylar.se/sv/artikl...shinbuddy.html

Kan detta funka som budgetalternativ? Verkar smidigt om batterierna håller. Finns i fler varianter samt med färgskärm.

Kommentera

http://http://www.sportfiskeprylar.s...shinbuddy.htmlhttp://sportfiskeprylar.se/sv/artikl...shinbuddy.html

Kan detta funka som budgetalternativ? Verkar smidigt om batterierna håller. Finns i fler varianter samt med färgskärm.
                    I mina ögon är det där inget alternativ då den inte i någonting kan jämföras prestandamässigt med det jag föreslog men ändå kostar lika mycket, men gillar Du att betala överpris för icke funktionella leksaker så visst det är Dina pengar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13