moddning av vobbler/jerk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

moddning av vobbler/jerk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• moddning av vobbler/jerk

nån som provat att på sista 3 krogen ta bakdelen av en större jigg o modda dit på nått vänster?
    isåfall: hur har de funkat?
    ifall inte: va tror ni om idén?
    ---------------------------------------------------------------------------------------
    Team Pikings

har inte riktigt kommit på hur man ska modda dit en 3 krok men har gjort följande inhandlat jigg modell störr röd ca 20 gram

kintec wobbler 60 gram

Fjäderringar
    stor baitholder krokar
    ´klippte bort bak kroken och fäste baitholder kroken och sen jiggen (på kroken)

änvänder den som trolling wobbler har gett bra res trollade med 2 spön samtidigt

likandana wobblers men en med jig stjärt

JIgg stjärten 5 vanliga 1

i mitt tycke gick det bra men en Jävligt stor tre krok

Kommentera

Ursprungligen postat av Tekky
      nån som provat att på sista 3 krogen ta bakdelen av en större jigg o modda dit på nått vänster?
      isåfall: hur har de funkat?
      ifall inte: va tror ni om idén?
      Finns ju jerkbeten som avslutas med en mjukdel sånpg fungerar det alltid, säkert dock efter en del justeringar...
      sigpic

Kommentera

Meckade om en Bomber 16 för kul.
        Fimpade ca 2 cm i baken. Tätade hålet med en bit plast.
        Limmade dit en kapad tunn stor jigg från en liten Hell Tail. Den typen av jigg är perfa då den är stor till ytan, men extremt mjuk o fladdrig.
        Monterade två st ettans VMC trekrok.

Misstänkte först att den lilla skeden inte skulle räcka. Men resultatet blev tvärtom kanonbra och en större sked skulle antagligen sabba.
        Bombern dyker tvärare. Fick en yvigare och mer oregelbunden gång samt flyter upp långsammare.

Praktiskt fiske har inte provats ännu, men den kommer troligen bli mycket effektiv med tanke på hur den fungerar även vid låg fart.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
          Finns ju jerkbeten som avslutas med en mjukdel sånpg fungerar det alltid, säkert dock efter en del justeringar...

joo va väl där ifrån idèn kom...

Ursprungligen postat av Jerkos
          har inte riktigt kommit på hur man ska modda dit en 3 krok men har gjort följande inhandlat jigg modell störr röd ca 20 gram

kintec wobbler 60 gram

Fjäderringar
          stor baitholder krokar
          ´klippte bort bak kroken och fäste baitholder kroken och sen jiggen (på kroken)

änvänder den som trolling wobbler har gett bra res trollade med 2 spön samtidigt

likandana wobblers men en med jig stjärt

JIgg stjärten 5 vanliga 1

i mitt tycke gick det bra men en Jävligt stor tre krok
          De ja va lite inne på e om man tar en relativt stor jigg. kapar av en bit av kroppen så de inte blir allt för långt. sen klyver man kroppen så att man kan trä på den på kroken o sen lite super lim...
          borde väl kunna funka?

Ursprungligen postat av P A
          Meckade om en Bomber 16 för kul.
          Fimpade ca 2 cm i baken. Tätade hålet med en bit plast.
          Limmade dit en kapad tunn stor jigg från en liten Hell Tail. Den typen av jigg är perfa då den är stor till ytan, men extremt mjuk o fladdrig.
          Monterade två st ettans VMC trekrok.

Misstänkte först att den lilla skeden inte skulle räcka. Men resultatet blev tvärtom kanonbra och en större sked skulle antagligen sabba.
          Bombern dyker tvärare. Fick en yvigare och mer oregelbunden gång samt flyter upp långsammare.

Praktiskt fiske har inte provats ännu, men den kommer troligen bli mycket effektiv med tanke på hur den fungerar även vid låg fart.
          bara hoppas de blir bra resultat då
          ---------------------------------------------------------------------------------------
          Team Pikings

Kommentera

Bind en stor fluga på den bakre trekroken.

Har provat med att mixtra med "jigg stjärtar" på jerkdrag. Tycker att det fungerar bäst på tidigt vårfiske när/eller när man jerkar hem draget riktigt sakta.

Har även provat att sätta ett leke framför trekroken, å fått för mig att det funkar rätt bra när man jerkar hem draget snabbt, men har egentligen för lite fisketid med denna metoden för att kunna uttal mig.

Jag kan inte påstå att jag märkt någon större skillnad huggmässigt på om färgerna på jiggen och jerkdraget matchar varandra färg mässigt eller inte.

Har den senaste tiden mer gått över till att binda på flugmaterial på den bakre trekroken, stora yviga saker mellan ca 8 -15 cm beroende på hur stor draget är. Till detta använder jag mest flach och varianter på "änglahår" med mycke glitter. Har även testat zonker (kaninskinsremsor). Tycker att det är både roligare och så "kanske det hugger bättre" än med jiggsvansarna. Klart värt att testa de där dagarna det inte händer någonting.

Tycker att flugtrekroksmodellen är speciellt bra på lilla BJ, byt gärna till en lite större krok som du binder på det du finner lämpligt.

En stor fördel med "flugkroken" är att den håller iallafall ett par gäddors kamp det gör sällan jiggsvansen.

Har bara hållit på sen i vintras med att mixtra med den bakre delen av jerkdragen. Så jag har ingen större erfarenhet. Men kanske kan dessa ovanstående rader ge andra inspiration och förhoppningsvis fler och större madammer på jerk.

// Ivman

Kommentera

ja har iallafall blivit inspirerad.
              här ska provas=)
              Team Pikings

Kommentera

Jag brukar ofta sätta jiggar på mina wobbler och jerkbaits, jag tycker det funkar bra.
                Det är ju ett bra sätt att få en wobbler att svänga/wobbla lite mindre, vilket brukar kunna vara bra sent på hösten och tidigt på våren.
                Det är inte lika effektivt på ex. slider-jerkbaits eftersom dom bromsas lite mer och inte simmar lika mycket i sidled.
                Under vevstopp när betet sjunker eller flyter upp så blir det lite mer intressant med en fladdrande svans.

Kommentera

nu har ja iaf ägnat en timme åt o klippa klistra lite=) bara hoppas att ja får lön för mödan åxå.
                  Team Pikings

Kommentera

En bild på kreationen, kanske?
                    There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 351 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13