RST / LF eller St. Croix Avid? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

RST / LF eller St. Croix Avid?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• RST / LF eller St. Croix Avid?

Jag är på jakt efter ett haspelspö för gäddfiske som jag vill att kasta allt från lättare wobblers och skeddrag från runt 15-20g till lättare jerkbeten som salmo slider 10 och buster 2 (dvs upp mot 35-40g), samt vanliga wobblers upp mot 50g. Fiskar också mycket med poppers och grodor osv.

Jag vill inte ha ett påkigt spö, därför undviker jag större wobblers.

Två stycken jag är nyfiken på är Lundgrens RST / LF Tailchaser Light Haspel, samt St Croix Avid 2 oz (8.6 eller 9 fot). Är det någon som kan jämföra dessa, eller som har erfarenheter av någon av dem?

Tack på förhand!

Har erfarenhet av tailchaser light i spinnversionen bara. Men de är ett väldigt trevligt spö o man kastar riktigt långt med de. Går fint o kasta upp till 50-55g. Man får mycke spö för pengarna.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Låter som du ska ha ett av de tyngre St Croix LT Bass. Perfekt för detta fiske. Personligen tycker jag du skall satsa på ett något kortare spö.

Kommentera

Ring Lundgrens och prata med dom om du vill ha rätt information om spöna.
        De är mkt hjälpsamma och lätt att göra med och dessutom PA är rätt duktigt när det gäller att jämföra spön, framför allt när det gäller spön från dessa två tillverkare.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
          Låter som du ska ha ett av de tyngre St Croix LT Bass. Perfekt för detta fiske. Personligen tycker jag du skall satsa på ett något kortare spö.
          Intressant. Kan du länka till en? När jag kollar här: http://www.stcroixrods.com/products/...urnament-bass/ så hittar 3/4 oz som tyngsta betesvikt, vilket är drygt 20g. Blir lite klent, så finns det kraftigare LT Bass som jag missar? Ska vara haspel. :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Ring Lundgrens och prata med dom om du vill ha rätt information om spöna.
            De är mkt hjälpsamma och lätt att göra med och dessutom PA är rätt duktigt när det gäller att jämföra spön, framför allt när det gäller spön från dessa två tillverkare.

//T
            Jo, jag har mailat med dem. De var hjälpsamma, men de kommer tyvärr ha helgstängt i sommar, så jag kommer inte kunna provvifta när jag besöker hufvudstaden i sommar. Så helst vill jag ha lite erfarenheter av dem som testat ena eller helst båda! :-)

Tack för svaret jimmy85! Hur känns tyngden på spöt? Har för mig att det är runt 20% tyngre än avid-spöt...

Kommentera

Mitt spö balanserade perfekt med en amba 5000 o något sämre med citica 200 o lexa 100 som jag har nu. Så med rätt balans så märks tyngden inte av.
              Senast ändrad av jimmy85; 2014-07-02, 16:07.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
              24 svar
              2 358 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg lsjonsson  
              Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13