Fällkniven F2 - köpråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fällkniven F2 - köpråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
    Ett litet korn och fin distribution i matrisen underlättar för framslipningen av en snäv egg. Denna i kombination med en anpassad värmebehandling och optimal bladgeometri ger ett blad dess fina skäregenskaper.

~Paul~
    Hej

Litet påpekande angående "terminologin". Det torde vara karbider som åsyftas, inte korn (dessa utgör matrisen).

/ Wikström
    Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Wikström Visa inlägg
      Hej

Litet påpekande angående "terminologin". Det torde vara karbider som åsyftas, inte korn (dessa utgör matrisen).

/ Wikström
      Ber om ursäkt för att ha varit otydlig. Försökte svara på två saker i en enda mening vilket sällan blir bra .

Vad jag menade var att värmebehandlingen (tid och temperatur) i kombination med stålets kemiska sammansättning resulterar i antingen litet eller stort korn. Längre tid och-/eller högre temperatur ger större korn (korntillväxt) medan en lägre kombination ger mindre korn.

Med andra ord. Både kornstorlek, liksom fördelning av karbider och deras storlek är viktig för stålets/bladets förmåga att acceptera små eggvinklar eftersom karbiderna sitter fast bättre i en matris bestående av litet korn. Framför allt om även karbiderna är små.

Av denna anledning är t ex AISI D2 svårt att handskas med. Kornet är tämligen stort och karbiderna likaså. Att gå under 22 g eggvinkel torde vara riskabelt. Sandvikstål är det däremot tvärtom med, liksom moderna PM-stål. Det har ju diskuterats huvuvida PM-processen även minskar kornets storlek eller ej. Som jag har förstått det så gör den det.

Sorry igen. Hade lite bråttom där .

~Paul~

Kommentera

• Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
        1. vid praktisk användning så har slagsegheten underordnad betydelse i mina ögon.

2. Jag har ännu inte lyckats bryta av min gamla homogena S1:a.

3. Ang. rost så oroar jag mig inte över det, jag har flera kolstålsknivar som hittills inte rostat, det är bara att underhålla de vettigt.

4. Ring gärna Peter, men du kan knappast räkna med ett ärligt svar om huruvida de sparar några pengar på lamineringen vs homogent VG10.
        1. Fast det beror på vad man ämnar att göra med kniven. Det är rätt många som fallit för modeflugan "batona", dvs medelst hjälp av en pinne/klabbe banka in en kniv i ett större ämne i syfte att skapa tändved. Denna typ av arbeten tjänar förstås ett laminat. Självklart är ett ordinärt kolstål ännu lämpligare men då får man som sagt inte med det rostfria stålets fördelar. Bland annat slitstyrkan.

2. Det säger snarare mer om din person än om kniven i fråga . Jag har heller inte "lyckats" bryta av eller på annat sätt sabba någon av mina användarknivar. Är rätt "anal" när det kommer till vad man får och inte får använda kniven till.

3. Samma svar som på punkt nr 2

4. Det har du förstås rätt i. Trots det så har jag svårt att tro att Peter skulle ljuga om den saken.

~Paul~

Kommentera

1. Fast det beror på vad man ämnar att göra med kniven. Det är rätt många som fallit för modeflugan "batona", dvs medelst hjälp av en pinne/klabbe banka in en kniv i ett större ämne i syfte att skapa tändved. Denna typ av arbeten tjänar förstås ett laminat. Självklart är ett ordinärt kolstål ännu lämpligare men då får man som sagt inte med det rostfria stålets fördelar. Bland annat slitstyrkan.

2. Det säger snarare mer om din person än om kniven i fråga . Jag har heller inte "lyckats" bryta av eller på annat sätt sabba någon av mina användarknivar. Är rätt "anal" när det kommer till vad man får och inte får använda kniven till.

3. Samma svar som på punkt nr 2

4. Det har du förstås rätt i. Trots det så har jag svårt att tro att Peter skulle ljuga om den saken.

~Paul~
          Spänta ved skulle jag knappast kalla för modefluga, det har förmodligen gjorts ända sedan den första kniven/yxan tillverkades.
          Och det kan man göra med en enkel mora om man använder lika delar av kniv och hjärna.

Det är möjligt att Peter inte ljuger, men han kommer ju förklara det till sin/företagets fördel.
          Fråga honom gärna om tillverkningskostnaden för en t.e.x A1, jag tycker de har höjt sina priser ganska rejält de senaste åren... Men det kanske är jag som missuppfattat det, de kanske följer inflationen?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
            Spänta ved skulle jag knappast kalla för modefluga, det har förmodligen gjorts ända sedan den första kniven/yxan tillverkades.
            Och det kan man göra med en enkel mora om man använder lika delar av kniv och hjärna.

Det är möjligt att Peter inte ljuger, men han kommer ju förklara det till sin/företagets fördel.
            Fråga honom gärna om tillverkningskostnaden för en t.e.x A1, jag tycker de har höjt sina priser ganska rejält de senaste åren... Men det kanske är jag som missuppfattat det, de kanske följer inflationen?
            Fast jag menar inte att spänta ved, utan att med hjälp av kniv hugga igenom vedklabbar på åtskilliga cm. Inte sällan hela stammar. Självklart kan det funka en enkel mora ifall man behärskar tekniken. Dock underlättas processen av att bladet är någorlunda långt och tål de påfrestningar som denna metod kräver.

Det där med prissättning är en svår fråga. Sjävklart tar företaget ut "vad de kan" utan att det skall verka girigt. Men å andra sidan så måste man tänka på sin konkurrensplacering.

Vad Peter behöver svara på är dock endast en enda sak. Nämligen om lamineringsprocessen är så dyr att den utjämnar den sammanlagda tillv. kostnaden jämfört med att använda ett homogent stål av hög kvalitet. På den frågan kan man ju inte sväva. Det är antinten ja eller nej .

~Paul~

Kommentera

• Här finns det lite, kanske inte helt opartisk, information om knivstål.

http://www.smt.sandvik.com/en/produc...eel-knowledge/

/ Wikström
              Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!

Kommentera

• fällkniven har ju inte bara sina egna modeller,såg att dom har knivar som kostar mellan fem till tiotusen,vem gör dom?och frågan är vem köper en kniv till det priset?är väl kanske mest samlar knivar.

Kommentera

• Ursprungligen postat av uno63 Visa inlägg
                  fällkniven har ju inte bara sina egna modeller,såg att dom har knivar som kostar mellan fem till tiotusen,vem gör dom?och frågan är vem köper en kniv till det priset?är väl kanske mest samlar knivar.
                  Kan du vara mer precis? Exakt vilka modeller syftar du på?

~Paul~

Kommentera

• Ursprungligen postat av uno63 Visa inlägg
                    fällkniven har ju inte bara sina egna modeller,såg att dom har knivar som kostar mellan fem till tiotusen,vem gör dom?och frågan är vem köper en kniv till det priset?är väl kanske mest samlar knivar.
                    Är förmodligen fler än du tror som lägger dom summorna på en kniv.
                    Jag har gjort det flera gånger och har inga som helst problem med det.
                    Det är förutom fisket min absolut största passion. Och en passion kan ofta vara kostsam.
                    Kan säkert tyckas sinnessjukt enligt vissa.
                    kniv scenen är dock inte lika stor i sverige som i tex. USA där kniv industrin omsätter miljarder per år.
                    Det börjar dock växa här och samlandet blir större och större vad gäller dyrare "high end" knivar.

Kommentera

Kan du vara mer precis? Exakt vilka modeller syftar du på?

~Paul~
                      Förmodligen northern light serien han syftar på. Eller cowry X modellerna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 379 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13