Sportfiskarnas våg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfiskarnas våg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sportfiskarnas våg

Hej, fick en sån här våg från Sportfiskarna, vilket ju är en trevlig present..
    Men, när jag började använda den så vägde alla fiskar jag fick så lite så vi började bli misstänksamma och kontrollvägde mot en annan våg och då visade det sig att den visade på tok för lite, inte det håll man vill ha vågen missvisande när man sen ska skryta om sina vidunder...;P
    Tog och ringde upp Sportfiskarna och berättade hur läget var och han konstaterade precis som jag att vågen med största sannorlikhet var felkalibrerad från början av någon anledning och skickade mig en ny våg direkt utan omsvep (mycket trevlig herre jag pratade med) och vågen jag redan hade fick jag behålla...
    Nu har jag fått en ny våg som stämmer när jag provvägt lite olika föremål men kan ju ändå inte släppa den defekta vågen..
    Är det bara en kalibrering som ska göras så borde det ju gå att fixa men är osäker på hur...
    Han på Sportfiskarna trodde jag behövde få tag i en vikt på 20kg med rätt bra säkerhet och jag har hittat en switch innanför batteriluckan som verkar ställa om vågen för kalibrering...
    Någon som har en idé hur jag skapar/hittar en 20kg-vikt och hur man sen går tillväga för att försöka få ordning på vågen?
    Click image for larger version

Name:	vågen.JPG
Views:	1
Size:	430,9 KB
ID:	1837749

Ett gym!
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Krönta vikter kanske kan finnas på postkontor eller bussgods.

Kommentera

har dom även så stora krönta vikter?, har bara jobbat inom industri där man vägt in saker från delar av gram och nån enstaka gång upp till nåt kg...
        Vilken felmarginal är ok för en godkänd våg på den vikten, hur noga behöver man vara?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
          har dom även så stora krönta vikter?, har bara jobbat inom industri där man vägt in saker från delar av gram och nån enstaka gång upp till nåt kg...
          Vilken felmarginal är ok för en godkänd våg på den vikten, hur noga behöver man vara?
          Nej kanske dom inte har så stora vikter, men kanske värt att kolla upp.
          Annars hör med Sportfiskarna hur dom gör tester av vågar.

Kommentera

Hink + sand och väg upp 20kg med den krönta vågen så har du ju rätt vikt.
            Eller fyll hinken med det du har.

Kommentera

Glömde kvar min våg från Sportfiskarna i båten över en helg vilket givetvis resulterade i fukt och en del rost, nu startar den inte alls och därav min fråga: Finns denna våg att köpa löst? Var helnöjd med vågen och hade inget att klaga på, stort plus för den upplysta skärmen.

Kommentera

Jag brukar kontrollera mina båda digitalvågar minst en gång varje år genom att jämföra med något/några referensföremål från min lokala ICA-butik. Vanligtvis tar jag då ett eller flera 6-pack öl och väger dessa på minst 3 av butikens krönta vågar och jämför sedan resultatet med vågarna hemma.
                Ex.vis brukar ett 6-pack Åbro 3,5 i pappersförpackning väga ungefär 3,18 kg och eftersom det rinner ner en och annan sådan genom strupen när jag metar kan man passa på att köpa 3 sådana 6-pack på en gång och väga dessa i en papperskasse. Man hamnar då på ungefär 3,2 kg/st eller 9,6 kg för 3 st vilket kan vara bra referenspunkter på fiskvågarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                14 svar
                1 962 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11