Kalibrera GPSen på HDS8m? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kalibrera GPSen på HDS8m?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kalibrera GPSen på HDS8m?

Hej , Har en HDS 8m som jag enbart kör som plotter, har märkt att den visar väldigt fel ibland. När jag åker förbi något som visas på sjökortet och som jag ser fysiskt som tillexempel röda eller gröna stolpar så kan jag köra förbi dom på den rätta sidan i verkligheten men på plottern visas det som att jag kör på insidan och det rör sig säkert om 30 meter det kan skilja mellan verklighet och presentation på plotter.

Då jag fiskar mycket bland grund känns detta lite läskigt så jag undrar:

Går det att kalibrera den inbyggda GPS mottagaren (eller vad det nu kan kallas) på HDSen?

Om jag förstått det rätt så uppdateras den inbyggda i 1hz jämfört med point 1 som uppdateras i 10hz, påverkar min fart detta på något sätt? Om jag kör med den inbyggda, kan jag anta att den visar väldigt korrekt mot sjökortet om jag kör i 1 knop bara jämfört med om jag skulle köra i 25? Finns det något man kan göra för att få den att visa så korrekt position som möjligt?

Jag antar att problemet enbart handlar om att den visar MIN position fel , då uppmärkta grund förmodligen inte flyttar sig varken fysiskt eller på sjökortet .

Finns det något annat som kan vara bra att veta om hur det hela fungerar för att lättare kunna räkna ut avstånd till grund? När det rör sig om undervattenstenar känns det väldigt läskigt om den skulle diffa lika mycket även i låga farter som den gjorde när jag körde förbi stolparna i 25 knop(diffade ca 30m).

Jag vet att det står att det inte får användas till navigering men har inte så mycket annat att gå på när det rör sig om undervattensgrund. Vill ju dock kunna lita på att den visar min position hyffsat korrekt.

Det är med största sannolikhet inget fel på din GPS, utan de felvisningar den gör är nästan alltid kopplade till att sjökortet inte är korrekt. Man ska komma ihåg att många sjökort är upprättade efter sjömätningar gjorda både innan GPS, Decca, radionavigering eller ekolod var uppfunna!

Därför ska man passa sig för att lita på dessa till 100% vid t.ex. högfartsnavigering. Flera svåra olyckor (med dödlig utgång) de senaste åren går att direkt härleda till förarens stirrande på plottern och blind tillit till vad som visas där.

Summa summarum: Din plotter visar rätt, men vad som syns på skärmen blir inte bättre än vad det underliggande kartmaterialet är och det som sagt ibland från 1800-talet. Det finns 1000-tals trådar om detta på nätet så det är bara att läsa på om du vill veta mer.

Kommentera

Skaffa ett riktigt pappers-sjökort om du inte redan har ett.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
        Det är med största sannolikhet inget fel på din GPS, utan de felvisningar den gör är nästan alltid kopplade till att sjökortet inte är korrekt. Man ska komma ihåg att många sjökort är upprättade efter sjömätningar gjorda både innan GPS, Decca, radionavigering eller ekolod var uppfunna!

Därför ska man passa sig för att lita på dessa till 100% vid t.ex. högfartsnavigering. Flera svåra olyckor (med dödlig utgång) de senaste åren går att direkt härleda till förarens stirrande på plottern och blind tillit till vad som visas där.

Summa summarum: Din plotter visar rätt, men vad som syns på skärmen blir inte bättre än vad det underliggande kartmaterialet är och det som sagt ibland från 1800-talet. Det finns 1000-tals trådar om detta på nätet så det är bara att läsa på om du vill veta mer.
        Jaha okej.. Tänkte aldrig på det på det sättet. Jo jag litar inte på den till 100% men har varit illa tvungen att utgå från det när jag fiskar runt grund.

Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
        Skaffa ett riktigt pappers-sjökort om du inte redan har ett.
        Har ett men slutade använda det när jag skaffade plotter.. Jag tänkte att uppdateras ett papperssjökort typ varje år eller nått sånt så bör dom väl lägga in ändringar i sjökortet som sitter i min plotter men tydligen inte. Man kan alltså lita på ett papperssjökort men inte plottern? Görs det aldrig uppdateringar till plottersjökorten då?

Kommentera

Man skall väl egentligen inte lita 100% på någon av dem, lite beroende på var man håller till.
          Sjökort som ges ut av Sjöfartsverket uppdateras främst där det förekommer handelssjöfart (det är ju dessas avgifter som i hög grad betalar för nya sjömätningar). Både papperskorten och de elektroniska uppdateras regelbundet, men det kräver ju att man själv som användare uppdaterar dem/köper nya. Beroende på vilket e-kort man har så kostar det extra eller ingår.

Alternativet är att kolla http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjof...k-i-databasen/ regelbundet och spara/printa ut tillämpliga rättelser.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hagg Visa inlägg
            Man skall väl egentligen inte lita 100% på någon av dem, lite beroende på var man håller till.
            Sjökort som ges ut av Sjöfartsverket uppdateras främst där det förekommer handelssjöfart (det är ju dessas avgifter som i hög grad betalar för nya sjömätningar). Både papperskorten och de elektroniska uppdateras regelbundet, men det kräver ju att man själv som användare uppdaterar dem/köper nya. Beroende på vilket e-kort man har så kostar det extra eller ingår.

Alternativet är att kolla http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjof...k-i-databasen/ regelbundet och spara/printa ut tillämpliga rättelser.
            Okej , jag kollade där lite men verkar som du sa att man måste betala.. sjökortet är ju inte alltför gammalt heller.. Men om det är som du säger så rent teoretiskt så kan jag vara rätt säker på att grunden är där dom visas på sjökortet om det nu är så att det beror på dåligt uppdaterade sjökort.. för bojar och stolpar kan väl flyttas under åren men stenar lär ju stanna kvar .. Sen kan det ju tillkomma grund som man missar men dom som är utmärkta bör väl vara där dom visas.

Helt rätt som du säger att man inte ska lita fullt till dom men vad ska man göra när man fiskar på såna områden tack för svar.

Kommentera

Varför skulle ett papper vara mer korrekt än en digital? Har dom skalproblem i programmen eller? Jag gissar att alla borde väl ha grundkorten från samma källa? Prickarna satt väl sällan där på samma ställe som 1800-talet, borde vara uppdaterade och inmätta med gps när dom sätts ut.

En sak jag kan köpa är att det finns "nya" grund och oupptäckta stenar mm. Men att ett digitalt skulle vara mer osäkert än ett papper tycker jag är löjligt då det kostar dubbelt så mycket. Lurar navionics mfl. Oss?

Kan någon förklara igen?

Kommentera

Det bästa med pappers-sjökort är att dom slutar inte fungera så det är ett måste att ha med i båten som backup om inte annat.

Kommentera

Ett papperskort är naturligtvis inte mer korrekt än ett digitalt kort, då det "elektroniska kortet" i de flesta fall fortfarande är ett digitaliserat papperskort. Det finns bättre digitala kort över vissa områden (t.ex. Hydrographicas kort), men dom är relativt dyra och täcker små områden. Stora fördelen som jag ser det är att du får en bättre överblick, större yta, med ett papperskort. Stor fördel när man planerar färdväg eller för den delen navigerar i hög fart. En 22" plotter är fortfarande inte gångbar i en mindre fritidsbåt...

Att sedan digitala kort skulle vara dyrare än papperskort och därför bättre är ju rent BS. Om du skall köpa alla papperskort som ger dig samma detaljeringsgrad (d.v.s. inte ett översiktskort) som det digitala kortet så blir det en rejäl hög med kort och ett rejält hål i plånboken.

Kommentera

BS och BS, jag jämförde med vad jag gav för ett båtsportskort för Mälaren och södra skärgården ner till Askö typ med ett navionics som har ungefär samma område (kanske lite större) och det senare kostar dubbelt så mycket.

Vad TS frågade var ursprungligen varför hans position inte stämde med verkligheten och bakgrundskartan. Då vi pratar om koordinater så bör väl dom vara synkade då koordinater inte är ngt nytt. Om dom sen har flyttat prickarna fysiskt och inte uppdaterat bakgrundskartan är väl en sak. Men en så enkel sak som att synka position med koordinater borde väl inte vara så svårt? Alltså bortsett från prickar och andra tillverkade föremål så borde väl ändå avstånd till kust stämma?
                    Jag har kört med seapilot några år och där jag åker mest har det stämt ganska bra, har tyvärr hört skräckexempel på nätet där med. Jag funderar starkt på ett kombilod och då ett navionics, men om det kan diffa på 40 meter så är det bättre att investera i säkerhetsbälten och extra sjödrulleförsäkring. Bara blunda och gasa.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 983 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11