Kalibrera GPSen på HDS8m? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kalibrera GPSen på HDS8m?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Som du säger: En position är alltid en position, men problemet är att när man t.ex. drog kustlinjen på något ställe (för vi säger 50 år sedan) så kunde man inte positionera sig så exakt som idag och alltså blev den data man sedan använde för att rita kortet inte helt exakt. Man kunde ju exempelvis inte logga positionsdata kontinuerligt med hjälp av en plotter eller motsvarande och alltså är många kustlinjer approximeringar ritade efter ett antal mätpunkter.

Detta gäller ju också t.ex. grundområden där man gjort ett antal "lodskott" på givna positioner och sedan gör man en approximering av hur grundet ser ut. Därför stämmer ibland inte det man ser på skärmen med verkligheten. Min erfarenhet gäller mest västkusten och det finns ganska många ställen där man så att säga seglar på land, just för att kustlinjen på kortet inte stämmer med verkligheten, där verkligheten då är GPS-positionen...

Då kan man ju undra varför sjöfartsverket inte bara fixar nya sjömätningar, men som någon annan skrev så är detta mycket kostsamt och det är framförallt yrkessjöfarten som betalar för detta. Vill man ha ett exakt sjökort eller en djupkarta över de vatten man oftast fiskar i, så går det ju faktiskt bra att logga denna data själv och skapa sina egna kort. Har man tur (som för de större sjöar jag själv fiskar i) så har någon annan redan gjort jobbet och det går i detta fall att köpa färdiga och helt exakta djupkartor

Kommentera

Tack för all info jag fått!

Jag förstår varför och att en del ställen kan diffa och när jag transporterar mig försöker jag alltid ta säkra vägar.. De tillfällen då jag blir mest oroad av denna diff är när jag rör mig ibland dessa grundområden oftast en ett parti där det grundar upp rejält till 1 meter ungefär med 3-4 uppmärkta grund. Jag kör visserligen i lågfart (2-3 knop med motorn i princip vågrätt tiltad) och jag är ingen rutinerad grundstötare så det kanske knappt tar skada om man kör på stenar i denna fart vad vet jag men jag undviker det hellst ändå .

Har jag tur kanske det inte diffar lika hårt på grundområden och sånt.. Fastland brukar visas korrekt men gissar att även detta kan diffa av olika anledningar.

Kommentera

Kan inte sjöfartsverket köpa en grundkarta från ryssarna? Dom är ju rätt tillförlitliga, bara två grundstötningar sen början av 80-talet.

Kommentera

@quasexort:
          Fiskar du ofta på samma områden/grund kan det ju vara idé att smyga upp på dessa stenar och sedan lägga en waypoint där och sedan ge den en lämplig markering (dödskalle kanske ) i plottern. Så småningom har du då åtminstone markerat ut farligheterna och kan navigera snabbare och fiska mer avslappnat i just det området. Just a tip...
          Senast ändrad av Lejestrand; 2015-05-19, 20:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
            Kan inte sjöfartsverket köpa en grundkarta från ryssarna? Dom är ju rätt tillförlitliga, bara två grundstötningar sen början av 80-talet.
            Det hemska är att det nog ligger en hel del sanning i det du skriver. Ryssarna har bra koll på den svenska skärgården...

Kommentera

Jag makerar självklart ut såfort jag stöter i Tror inte Ryssen färdas just i mina fiskevatten men jag ska höra med dom

Kommentera

Har nått liknande dilemma, kör jag orientering nord upp på plottern så stämmer det bra med de gamla spåren på rätt sida av farleds stolparna mm, men väljer jag kurs upp eller fög upp så visar den spåren på fel sida?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                14 svar
                1 983 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11