Ursprungligen postat av FRB
Det beror ju på i vilka temperaturförhållanden man fiskar, problemet har aldrig uppstått för mig vid temperaturer varmare än +5grader, dvs när den absoluta majoriteten av glada sportfiskare är ute och använder sina grejor.
När man närmar sig nollan med regn på tvären eller framförallt när kvicksilvret kryper ner under nollan, så börjar det trassla oavsett fabrikat såvida man inte använder tunn olja (även det säkert finns enstaka undantag). Därav mina starka rekommendationer att hänga dit en hake. Det är ju en väldigt enkel åtgärd som inte drar med sig några nackdelar. Men det är naturligtvis upp till var och en.
Sen vill jag be alla Shimano fans i allmänhet och Calcutta TE fans i synnerhet om ursäkt för att jag slängt ur mig osanningar om att spärrhake skulle saknas på TE'n. Den Calcutta vi frös ner måste varit av annan modell. Den snurrade likafullt bakåt precis som ABUrullen som genomgick samma behandling.
Syftet med mitt inlägg var att peka på att skillnaderna mellan fabrikaten inte är särskillt stora varken i konstruktion eller ingående komponenter.
Och kära vänner:
Om vi fortsätter ventilera frågan och köpa spärrhakar från ABU (0454 88070), är det inte helt otroligt att ABU har spärrhake installerad som standard 2007. I nya JB'n sitter båda delarna och om de skall införa det på alla beror på trycket från konsumenterna.
Kommentera