Långkastande rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Långkastande rullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av FRB
    På senaste tiden har det kommit mycket kritik från ditt håll om IAR, men jag kan absolut inte hålla med där.
    Lite off topic;
    Det beror ju på i vilka temperaturförhållanden man fiskar, problemet har aldrig uppstått för mig vid temperaturer varmare än +5grader, dvs när den absoluta majoriteten av glada sportfiskare är ute och använder sina grejor.
    När man närmar sig nollan med regn på tvären eller framförallt när kvicksilvret kryper ner under nollan, så börjar det trassla oavsett fabrikat såvida man inte använder tunn olja (även det säkert finns enstaka undantag). Därav mina starka rekommendationer att hänga dit en hake. Det är ju en väldigt enkel åtgärd som inte drar med sig några nackdelar. Men det är naturligtvis upp till var och en.

Sen vill jag be alla Shimano fans i allmänhet och Calcutta TE fans i synnerhet om ursäkt för att jag slängt ur mig osanningar om att spärrhake skulle saknas på TE'n. Den Calcutta vi frös ner måste varit av annan modell. Den snurrade likafullt bakåt precis som ABUrullen som genomgick samma behandling.
    Syftet med mitt inlägg var att peka på att skillnaderna mellan fabrikaten inte är särskillt stora varken i konstruktion eller ingående komponenter.

Och kära vänner:
    Om vi fortsätter ventilera frågan och köpa spärrhakar från ABU (0454 88070), är det inte helt otroligt att ABU har spärrhake installerad som standard 2007. I nya JB'n sitter båda delarna och om de skall införa det på alla beror på trycket från konsumenterna.
    www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
      Lite off topic;
      Det beror ju på i vilka temperaturförhållanden man fiskar, problemet har aldrig uppstått för mig vid temperaturer varmare än +5grader, dvs när den absoluta majoriteten av glada sportfiskare är ute och använder sina grejor.
      När man närmar sig nollan med regn på tvären eller framförallt när kvicksilvret kryper ner under nollan, så börjar det trassla oavsett fabrikat såvida man inte använder tunn olja (även det säkert finns enstaka undantag). Därav mina starka rekommendationer att hänga dit en hake. Det är ju en väldigt enkel åtgärd som inte drar med sig några nackdelar. Men det är naturligtvis upp till var och en.

Sen vill jag be alla Shimano fans i allmänhet och Calcutta TE fans i synnerhet om ursäkt för att jag slängt ur mig osanningar om att spärrhake skulle saknas på TE'n. Den Calcutta vi frös ner måste varit av annan modell. Den snurrade likafullt bakåt precis som ABUrullen som genomgick samma behandling.
      Syftet med mitt inlägg var att peka på att skillnaderna mellan fabrikaten inte är särskillt stora varken i konstruktion eller ingående komponenter.

Och kära vänner:
      Om vi fortsätter ventilera frågan och köpa spärrhakar från ABU (0454 88070), är det inte helt otroligt att ABU har spärrhake installerad som standard 2007. I nya JB'n sitter båda delarna och om de skall införa det på alla beror på trycket från konsumenterna.
      JAAAA! gör nu som UT rekomenderar och beställ hem spärrhakar, eller skrik ner till svängsta om att detta måste åtgärdas. jag råkar veta att det faktiskt finns folk här på forumet som kan montera in detta, mot en modest ersättning. jag har dessutom fått bevittna denna delikata och microkirurgiska åtgärd, in real life, och kan säga att bland dom verktygen som användes var det faktiskt med en fet slägga (sic). så tills ABU hörsammat detta viktiga upprop, så får man lösa det själv (eller via finurliga rulldoktorer). det är inte kul att stå där med en tappad drömfisk (och kanske ett tappat dyrt bete) för att man inte brytt sig om att åtgärda en deffekt i för övrigt utmärkt bruksrulle. det kan få även den mest förhärdade rullfanatiker att misströsta.
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13