Ni som jiggfiskar på Mälaren. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ni som jiggfiskar på Mälaren.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ni som jiggfiskar på Mälaren.

Tjääna.
    Nu skall det jiggfiskas på Mälaren, mestadels runt Stockholmsstad. Skulle vilja ha lite tips.

Jag undrar vilka färger ni har på era jiggar som går bra till abborrfisket.
    Samma när det gäller gösfisket.

Sen hade jag tänkt köra lite Texasrigg. Min fråga är om det funkar med shadar typ 2,5-4" eller om de bara roterar om man texasriggar. Tänker använda glidande bulletsänken.

"Bästa" svaret får följa med på en tur framöver.
    På dom igen
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Blå/vit 006 vet du funkar i alla vatten och alla väder

Kommentera

Tjena Bejja!

Jag har haft lycka med svart/silver och blå/vit. Var ute senast idag med brorsan och drog 40 borrar och 5 gäddor. Vi stod på 12 meters djup och lodet visade ett stort betesfisk stim i området. Provade alla möjliga färger men borrarna ratade det som inte var svart/silver eller blå/vit.

På gösen har jag lyckats bäst med svart/gul, grön/gul osv. bara det funnits gult så har det funkat.

Kommentera

Ingen aning om c/t-rigg men vanligt jiggfiske/dropshot följer alltid Lunker City SwimFish och Lunker City Shaker i färgerna Limetreuse och Bubblegum med. Den senare är storfavorit.

Kommentera

Tjäna, har du problem med att betet snurrar finns det microvikter för offsetkrok på marknaden. Fungerade bra den gång jag testade. Texasriggen fungerar bra men jag har inte riktigt hittat någon krok jag verkligen gillar än tyvärr..

Kommentera

Tjääna
            Tack för era svar.
            När det gäller Texasriggen så ser man ju oftast att det är tacklat med ngn form av mask, samtidigt vet man hur svårt det är att få en shad att gå rätt utan blyhuvud eller ngn trekrok som sitter på undersidan. Jag har köpt microvikter i fall att.

Intressant med din fångstrapport Hasse, fisken stod pelagiskt på 7m där det var 12m djupt. Jag inser att det är annorlunda jämfört med skärgårdsfisket och att lodet måste vara med. Det skall bli förbaskat roligt att fiska på Mälaren, det är mycket nytt att lära sig.

Ni som jiggar på Mälaren skriv gärna om era erfarenheter och färgval.

På dom igen
            Bb
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
              Tjääna
              Tack för era svar.
              När det gäller Texasriggen så ser man ju oftast att det är tacklat med ngn form av mask, samtidigt vet man hur svårt det är att få en shad att gå rätt utan blyhuvud eller ngn trekrok som sitter på undersidan. Jag har köpt microvikter i fall att.

Intressant med din fångstrapport Hasse, fisken stod pelagiskt på 7m där det var 12m djupt. Jag inser att det är annorlunda jämfört med skärgårdsfisket och att lodet måste vara med. Det skall bli förbaskat roligt att fiska på Mälaren, det är mycket nytt att lära sig.

Ni som jiggar på Mälaren skriv gärna om era erfarenheter och färgval.

På dom igen
              Bb
              Jag följde bara måsarna som dök efter betesfisken som jagades av abborrarna. En del av abborrarna hade parasiter krypande på kroppen så antagligen hade de vilat på botten tills det var en huggperiod.
              Hojta till om du vill hänga med ut och dänga lite gummi runt Stäket/Järfälla området

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                Tjääna.
                Nu skall det jiggfiskas på Mälaren, mestadels runt Stockholmsstad. Skulle vilja ha lite tips.

Jag undrar vilka färger ni har på era jiggar som går bra till abborrfisket.
                Samma när det gäller gösfisket.

Sen hade jag tänkt köra lite Texasrigg. Min fråga är om det funkar med shadar typ 2,5-4" eller om de bara roterar om man texasriggar. Tänker använda glidande bulletsänken.

"Bästa" svaret får följa med på en tur framöver.
                På dom igen
                Bb
                Hej Bejan;

Gula, vita och rosa Maraboujiggar som exempelvis Crappie Buster plus olika varianter av Shad- och Twisterjiggar i samma färger har fångat fler Abborrar för mig i Mälaren än de flesta andra jigfärger...

I motsats till "självfiskande" Shad- och Twisterjiggar är det är både trevligare, effektivare och ger ofta betydligt bättre resultat med Maraboujiggar där man själv kan skapa olika lockande rörelsemönster hos jiggen ...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-06-09, 09:42.

Kommentera

flest gösar i mälaren har jag tagit på relax 4" gul mage röd rygg. Ibland funkar relax 3L i samma färg.

Kommentera

Har någon koll på hur borrefisket är upp mot märsta och sigtuna?
                    Senast ändrad av ludde863; 2015-06-10, 19:52.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 378 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13