Hej, fick i jul ett nytt spö med rulle (en ambassadeur 7000C) och hade tänkt fiska med det om 1,5 vecka, måste därför lägga på lina nu. Har aldrig använt en så stor rulle, skulle därför gärna få en liten instruktion hur man gör det på rätt sätt, om jag lägger en baslina i nylon (en skitlina eller?), ska jag sedan skarva den med en tvinnad lina då? Eller bara lägga den tvinnade linan över nylonlinan? Jag använder numera tvinnade linor, ca 27 kg. Känner dock inte att jag vill "slösa bort" så fin lina för att fylla rullen när jag inte kommer behöva så lång lina mer än för att hjälpa mig att kasta längre.
Tacksam för svar, är helt lost när det gäller detta.
Dessutom, tänkte rikta in mitt fiske mycket denhär sommaren på gös och aborre och hade tänkt börja använda flourcarbontafs, vad rekommenderar ni? Vilken tjocklek håller bra men stör inte gången på även små beten?? Den ska hålla även om en och en annan girig gädda hoppar på.
Tack på förhand!!
Tacksam för svar, är helt lost när det gäller detta.
Dessutom, tänkte rikta in mitt fiske mycket denhär sommaren på gös och aborre och hade tänkt börja använda flourcarbontafs, vad rekommenderar ni? Vilken tjocklek håller bra men stör inte gången på även små beten?? Den ska hålla även om en och en annan girig gädda hoppar på.
Tack på förhand!!

Kommentera