Ekolod + vakuumlyft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod + vakuumlyft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod + vakuumlyft

Ni som kör med en sån vakuumlyft från typ biltema till era ekolodsgivare? Sätter ni själva sugkoppen ovanför vattenytan så att bara givaren är i vattnet eller är allting under ytan?

Provade nyss den anordningen på en hyr-plastbåt och det tog en jävla tid att få fast den, men när jag väl fick dit den satt den perfekt. Akterspeglen var ren och fin så jag tycker den borde fastnat direkt, men icke.. Känns ju som man skulle behövt limma dit en platta av typ plexiglas eller något för att få den att fästa lättare, men det går ju inte när man använder andras båtar.

Har också en sån här "riktig" portabel hållare som man tvingar fast i aktern http://www.sportfiskeprylar.se/bilde...oom/GH83_1.jpg
    men även på lägsta höjdinställningen går den för långt ner under båten, för det går väl inte så bra om givaren sitter typ 25 cm under skrovet?

När jag använde min glaslyftare, från Jula, så var det bara att smacka på den i aktern. Gjorde bara rent med handen först. Funkade perfekt. Både under ytan och ovan. Gjorde ingen som helst skillnad var man satte min.
    Var iofs i en insjö där det garanterat aldrig varit motorer eller oljerester i vattnet. Kanske det hjälpte till. Lånebåter med tillhörande bedrövligt allmäntillstånd finishmässigt.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Mycket märkligt, detta var också i en insjö med väldigt rent och fint vatten med motor förbjuden, sjön har till och med använts för att ta dricksvatten.

Kommentera

Hade en sån lösning på en tidigare båt, fuktade alltid gummit och sedan satt den som berget. Mestadels under vattenytan.

Kommentera

Utfordringen med vakumløfteren er hvis skroget krummer. Det skal veldig krumming til før du får problemer, mindre krumming enn du klarer å se selv bare ved å se på båten.

Jeg har min under vannoverflaten, dette er uansett ikke noe du kjører i plan med.
          Team Colibri

Kommentera

Har modell avkapad glaslyft på en givare.

Pressar fast den med handen, sen för jag spaken bak och låser, känns som det gett bäst effekt.

Den har inte funkat på vissa hyrbåtar pga platsbtist...

Sätter hela under vattenytan

Kommentera

Verkar ju funka bra för er, får ge det fler försök.
              Ska ta med en liten svamp och rengöra innan jag sätter dit den nästa gång så kanske det tar bättre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
                Verkar ju funka bra för er, får ge det fler försök.
                Ska ta med en liten svamp och rengöra innan jag sätter dit den nästa gång så kanske det tar bättre.
                Testa mot ett plant underlag på land, tar den där, tar den i båten.

Det räcker att ta lite med handen, problemet är om det är skrovligt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                14 svar
                1 957 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11