Kvalite på beten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kvalite på beten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kvalite på beten?

Det här har säkert dryftats tidigare men jag tyckte det skulle vara kul med en tråd där vi samlar lite erfarenheter eller oturer och måndagsex vi stött på.

Jag listar några;

1) McPike 21cm. Färgen på ryggen, nos och ena ögat har skrumpnat ihop och lossnat. Det är riggat med krok men har aldrig sett vatten

2) 17cm McCelly (1) sjönk som en sten första kastet. Troligen läckte det vatten. Fick byta det mot ett nytt.

3) 17cm McCelly (2) sprickor och färgsläpp samt att öglan till ena kroken glappar, känns som den lossnar när som.
    Tänkte limma det då jag köpt det på postorder rea och just nu bara inte orkar lämna tillbaka det.

Jag börjar få intrycket att abu/svartzonker släpper ut en massa beten med mindre bra kvalite. Har kompisar som också haft problem. Lite trist då de fiskar bra.

Måste även säga att de cisco kid wobblers jag har tål en massa stryk. riktigt imponerad av kvalitén på dem. Sen att jag aldrig får fisk på dem är en annan femma

Ingen nyhet och det har vädrets en del på forumet om ABUs kvalité. Att målat gummi inte hållet kvar färgen eller att ögon släpper är ganska vanligt oavsettmärke vad jag sett iallafall och många sorter har jag testat.

Sedan var man vill lägga sig i kvalite är upp till oss som konsumenter jag vet var jag lägger mest pengar men det är inte alla som tycker 299-399 känns som ett ok pris för något som kan ryka i första kastet. Finns likväl beten med bra kvalité för färre pengar och mindre hype...

/Apan

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
      Det här har säkert dryftats tidigare men jag tyckte det skulle vara kul med en tråd där vi samlar lite erfarenheter eller oturer och måndagsex vi stött på.

Jag listar några;

1) McPike 21cm. Färgen på ryggen, nos och ena ögat har skrumpnat ihop och lossnat. Det är riggat med krok men har aldrig sett vatten

OjaOnej Visa profil Visa foruminlägg
      Mottagna tack
      Utdelade tack Privat meddelande Visa blogginlägg Visa artiklar Lägg till som kontakt Skicka e-post View Product Reviews

2) 17cm McCelly (1) sjönk som en sten första kastet. Troligen läckte det vatten. Fick byta det mot ett nytt.

3) 17cm McCelly (2) sprickor och färgsläpp samt att öglan till ena kroken glappar, känns som den lossnar när som.
      Tänkte limma det då jag köpt det på postorder rea och just nu bara inte orkar lämna tillbaka det.

Jag börjar få intrycket att abu/svartzonker släpper ut en massa beten med mindre bra kvalite. Har kompisar som också haft problem. Lite trist då de fiskar bra.

Måste även säga att de cisco kid wobblers jag har tål en massa stryk. riktigt imponerad av kvalitén på dem. Sen att jag aldrig får fisk på dem är en annan femma
      Ojoj oj då;

Första gången jag fiskade med designern Art Wallstens "Hall of Fame" Musky Cisco Kid 600 och fångade en 10 kilo+ Gädda på den var våren 1959... Sedan dess har Cisco Kid 600 tillhört mina egna favoriter när det gäller att locka monsterstora Gäddor till hugg...

Min svåger Nikolai Hammari från Alta i Norska Finmark gillar också Cisco Kid 600 som du ser på bilden här.. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm ...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Ojoj oj då;

Första gången jag fiskade med designern Art Wallstens "Hall of Fame" Musky Cisco Kid 600 och fångade en 10 kilo+ Gädda på den var våren 1959... Sedan dess har Cisco Kid 600 tillhört mina egna favoriter när det gäller att locka monsterstora Gäddor till hugg...

Min svåger Nikolai Hammari från Alta i Norska Finmark gillar också Cisco Kid 600 som du ser på bilden här.. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm ...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
        ah, jo. Några av de sim whizz och cisco kid jag har beställde jag av dig. Vilken storlek på ciscon föredrar du, 600 eller 1800 ?
        Även fast jag inte fått något bra på dem så tror jag stenhårt på dem

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
          Ingen nyhet och det har vädrets en del på forumet om ABUs kvalité. Att målat gummi inte hållet kvar färgen eller att ögon släpper är ganska vanligt oavsettmärke vad jag sett iallafall och många sorter har jag testat.

Sedan var man vill lägga sig i kvalite är upp till oss som konsumenter jag vet var jag lägger mest pengar men det är inte alla som tycker 299-399 känns som ett ok pris för något som kan ryka i första kastet. Finns likväl beten med bra kvalité för färre pengar och mindre hype...

/Apan
          Näe men precis. Men nu råkade det bara vara ABU som jag hade som exempel. Har några mepps gäddspinnare som inte varit så bra heller. Och zaltwobblerna, eller tex färgen på en rapala super shad rap. Färgen bara ramlade av. Men där har jag haft flera som varit grymma så det var ett riktigt måndags-x

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
            ah, jo. Några av de sim whizz och cisco kid jag har beställde jag av dig. Vilken storlek på ciscon föredrar du, 600 eller 1800 ?
            Även fast jag inte fått något bra på dem så tror jag stenhårt på dem
            Ojoj oj då;

Cisco Kid 600 kan du kasta med vanliga 9-fots spinnspön och Ambassadeur 5000-rulle.
            Den lite tyngre Cisco Kid 1800 kräver lite styvare eller längre och styvare spinnspö och helst en 6000- eller 7000-rulle som på min bild här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ...

Old Firehand

Ps. Så gott som alla utvändigt målade wobbler bör penslas några gånger eller doppas i klarlack så sitter färgen betydligt längre och i bästa fall många fler år. Ds.
            Senast ändrad av Old Firehand; 2015-10-08, 20:45.

Kommentera

Tyvärr blir det inte bättre av att vi går och köper skiten.
              När pengarna tar över dör fiskesjälen skrev jag tidigare.
              Många beten idag zalt busterjerk kanske håller bra men dom sjunker för fort och går fel.
              Men med en vinst på nån kr per bete så bryr dom sig inte om att rätta till det.
              Jag betalar gärna 300 kr för en zaltwobbler om den går som dom gamla. Men inte 150 kr för nåt som sjunker med huvudet före och går som en pinne.

/FREDRIK

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
              24 svar
              2 484 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg lsjonsson