Nybörjare, vad ska jag ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare, vad ska jag ha?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare, vad ska jag ha?

Hej!

Jag är väldigt noob när det gäller fiske men har alltid varit intresserad av det. Jag kan det mest basic i teorin men kan absolut inte montera ihop sakerna. Jag vet att man kan köpa set online men kan tänka mig att det kommer omonterat haha.
    Har du några tips till mig så att jag inte gör bort mig helt?

Har du någon idé om i vilken ända du vill börja? Mete? Flugfiske? Kust? Insjö? Fjäll? Båt? Land? Art(er)? Osv, specificera gärna så blir det lättare att hjälpa dej.
    Välkommen hit förresten!
    /Jocce

Kommentera

Mete bör vara bästa sättet att börja sin fiskekarriär. Det är billigt, enkelt och du får fisk oftare än på något annat sätt.

Ett teleskopspö (gärna 5 meter eller mer), flöte, lina, tyngder och krok. Du kan också köpa en metrev där lina, tyngder, flöte och krok redan är hopsatt. Eller ett helt set med rev och spö i samma. Går att få för under 100kr. Men undvik helst päronflöte.

På kroken har du deg, majs, mask, larver eller maggots.

Deg blandar du enkelt med vatten och mjöl. Gör den gärna avancerad med något starkt och något sött i degen.
      Med deg får du mest småfisk men kan även få större fiskar. Grundregel är desto längre ner i vattnet du har kroken desto större fiskar får du.

Majs råder det delade meningar om hur effektivt det är. Jag undviker majs.

Mask, larver och maggots köper du i fiskeaffär. Daggmasken som finns utomhus i vår jord är inte den effektivaste även om den fungerar. Daggmasken sänder ut en illaluktande vätska som kan få fisken att undvika äta upp den.

Om du tycker fisket är kul kan du därefter investera i ett kastspö. Kostnad allt från 50kr till tusentals kronor. Det finns mängder utav olika kastspö som är lämpade till olika sorters fiske/beten. Kortare spö är bra till ngt mindre fisk och om du inte behöver kasta så långt. Långa spö tvärtom.

Fiske är en kanonkul sport som är enkel och billig att komma igång med och därefter finns det hur mycket som helst att fördjupa sig och avancera sitt fiske. Dessutom får du mat på bordet lite då och då (spara bara fisk du tänker äta).

Kommentera

Mitt tips är att gå till en butik som bara säljer och jobbar med fiskeutrustning. Dom hjälper dig igång och ger dig alla tips du kan tänkas behöva så här i början. Handla på nätet är kanon när man vet vad man vill ha...

Kommentera

Ja jag kanske borde gått mer in på vad det är jag är ute efter haha.
          Jag bor ju i Eslöv här nere i Skåne och har då rätt nära till Ringsjön. I Ringsjön finns en hel del fisk och även hyfsat stora fisk. Finns Abborre, gädda, gös, karp, regnbåge, öring, sutare och några fler som jag inte är så speciellt intresserad över.
          Nu är det nog inte speciellt realistiskt att jag ska ut och fånga en 10kg gädda direkt men det finns nog en hel del av er som ungefär vet vad som skulle funka för mig på Ringsjön.

Jag hade då fiskat från land men hade även haft tillgång till en liten båt som jag säkert hade använt då och då.

Bra förslag där Lejestrand, det finns faktiskt en fiskebutik jag har hittat nere i Malmö som jag tänkte sticka till snart och se om dom kan lära mig nått.

Kommentera

Åk till giganten så får du bra hjälp..
            Men om du egentligen bara vill komma igång, och få fisk oavsett art är kanske ett set likt detta vettigt http://www.sportfiskegiganten.se/dai...o-7-10-40-gram
            Det täcker ett vettigt viktspann på beten där du kan fånga all den fisk som sjön håller. Om vilka beten som är rimliga får killarna i butiken svara på men kan ge ett par "måste beten".
            Abu atom
            Abu reflex 12
            Bomber 16A
            Rapala minnow spoon

Får du inte fisk på dessa finns förmodligen ingen disk där.
            Lättare än så blir det inte, för 900-1000kr bara ut o köra.

Vill du komma ännu billigare undan så finns spön på biltema etc. Fångar fisk dom med..
            Senast ändrad av stahre87; 2015-11-02, 21:27.

Kommentera

Ja till giganten tänkte jag också sticka till.
              Jag är inte ute efter nån speciell fisk, blir egentligen glad oavsett vad det är för fisk jag fångar även om dom är jättesmå. Vill bara ut och fiska, se om det är en hobby som jag kan syssla med en längre tid.
              Setet du föreslår hade ju säkert funkat bra men det finns fortfarande det där problemet om att jag inte kan sätta ihop sakerna själv. Det är nog mycket lättare än jag tror och det finns ju massvis med guides på youtube och sånt men jag vet inte om jag vågar försöka gör det på det sättet?

En annan grej jag undrar över är hur jag ska skaffa fiskekortet till ringsjön. Jag hörde av mig till Eslöv-Ringsjöns Sportfiskeklubb genom e-mail och fick då svar om priser och båt osv. Sen nämner han numret där jag kan sätta in pengarna och vill jag ska skriva namn, adress osv på inbetalningen. När han har fått in pengarna så skickar han fiskekortet, karta och andra grejer. Nu är nog jag bara väldigt paranoid men är det såhär det går till?
              Jag såg att det går att köpa fiskekortet på min lokala bibliotek (turistbyrån) också, skillnaden mellan att jag köper kortet där och får den av klubben är väl bara att om jag köper den på biblioteket så får jag inte tillgång till båt och andra grejer utan måste stå för det själv. Har jag förstått det rätt?

Kommentera

De flesta mindre föreningar har nog upplägget att man betalar in på kontot och därefter är medlem med allt vad det nu kan innebära. Tror det är en seriös klubb, har aldrig hört motsatsen.

Pass upp med djupkartan som Länsstyrelsen har över ringsjön, de har hoppat över något grund här och där... Mailade dem och påtalade att det stack upp sten över ytan där kartan utlovade flera meters djup. Men nej, det fanns inget som helst intresse att korrigera eller ta bort kartan...

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  De flesta mindre föreningar har nog upplägget att man betalar in på kontot och därefter är medlem med allt vad det nu kan innebära. Tror det är en seriös klubb, har aldrig hört motsatsen.

Pass upp med djupkartan som Länsstyrelsen har över ringsjön, de har hoppat över något grund här och där... Mailade dem och påtalade att det stack upp sten över ytan där kartan utlovade flera meters djup. Men nej, det fanns inget som helst intresse att korrigera eller ta bort kartan...
                  Aha okej det var ju bra att veta tack.
                  Du som fiskar på ringsjön, behöver man absolut använda sig av en båt eller finns det ställen där det går bra att stå på land och kasta? Eller ska man åka upp till rönneå i så fall?

Kommentera

Vad gäller att sätta ihop det jag länkat till. Det kommer du inte behöva göra, det är färdigt. Om nu det följer med lina separat så be dom i butiken att spola på linan åt dig.
                    Sen sätter du bara ihop spödelarna och drar linan på rätt Sid av bygeln på rullen sen genom samtliga ringar på spöt.
                    Köp en ståltafs av valfri sort och knyt ihop den med linan du nyss trätt igenom

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 961 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11