En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tankeställare, Flytoverall falsk säkerhet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Jo det blir ju lite sämre men tänkte att man åtminstone klarar sig och slipper värsta köldchocken.
    Har en merinoull overall som jag är sjukt nöjd med hade hoppats man kunde ha den under sen något tunnare över dräkten med västen och stället över det.
    Funderar givetvis om det är görbart och man kan röra sig någorlunda om man druttar i.
    ​​​​​​Vet ju inte hur dräkten känns mot kroppen.
    Alternativt ett tunnt merinoställ under dräkten.
    Easyn är lite för dyr just nu.

    Förstår du ungefär hur jag tänker?

    Kommentera


    • #52
      Jo, jag gick i samma tankar själv men kom fram till att det inte gick att snåla in på detta. Jag har ursuits underställ närmast kroppen, sedan ursuits varmaste värmedräkt, sedan Thermoticväst som flytelement och ytterst ursuit easy. På fötterna kör jag powerboots i så stor storlek att jag får plats med innerfoder samt kan sparka av mig dessa om så krävs. Hela kalaset landar väl på drygt 20 tusen men jag fiskar ju i en folktom skärgård vintertid så kan man fixa en timme i drickat kan det vara livsavgörande.

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Jo, jag gick i samma tankar själv men kom fram till att det inte gick att snåla in på detta. Jag har ursuits underställ närmast kroppen, sedan ursuits varmaste värmedräkt, sedan Thermoticväst som flytelement och ytterst ursuit easy. På fötterna kör jag powerboots i så stor storlek att jag får plats med innerfoder samt kan sparka av mig dessa om så krävs. Hela kalaset landar väl på drygt 20 tusen men jag fiskar ju i en folktom skärgård vintertid så kan man fixa en timme i drickat kan det vara livsavgörande.
        Vad glad jag blir att höra sånt tänk som frivillig sjöräddare så värmer det hjärtat när folk tänker som Dig, då slipper jag och kollegorna det grymma och tråkiga jobbet att söka efter och bärga kroppar och kan istället göra det vi vill och gillar nämligen rädda liv även om Du legat i drickat ett tag innan vi kommer ;-)
        Guldstjärna till Dig och alla som prioriterar som Du gör från alla oss sjöräddare.

        Kommentera


        • #54
          Har liknande förutsättningar, hamnar jag i en vak så kommer då ingen och drar upp en , sent höstfiske med båten så kommer ingen heller.
          Förstår du kört helsafe men för mig känns värme dräkten lite för mycket vintestövlarna rinner nog av relativt lätt.
          Drömmen hade ju varit att få testa innan man bestämmer sig..ha ha..
          Tanken var att få lite fler inputs också för att se om någon har varit "tvungen" att testa sin outfit.

          Ahhh svårt det här..skulle jag köra lika som dig Holden på ismetet blir jag garanterat alldeles för svettig men däremot i båten så är den klockren.
          Senast ändrad av Najad; 2023-08-28, 20:01.

          Kommentera


          • #55
            Det är faktiskt bra ventilation i ursuits grejer, jag blir inte svettig vid normalt gående på isen om det är ett par minusgrader, ska det bli plusgrader skippar jag det tjocka understället och tar något extra lager vanligt underställ.

            Kommentera


            • #56
              Det är väl som med allting..kompromisser.
              Skulle vilja börja med att prova plaggen men finns knappast någon butik som har hemma häromkring...ska ändå forska i det , Jo förstår att andningen är bra i plaggen.
              https://www.olssonsfiske.se/klader-s...no-svart-4-tex

              Finns ju fler alternativ men har precis börjat sätta mig in i detta.

              Kommentera


              • #57
                Finns en butik på Kungsholmen i Stockholm, jag provade ut och köpte där.

                https://seapax.se/kontakt/

                Easy-modellen valde jag för att den öppnas på vanligt sätt med rak dragkedja, känns enklast.

                Kommentera


                • #58
                  60mil till Stockholm men vi har några städer här i varje fall
                  Ja såna detaljer är bra att veta..

                  Kommentera


                  • #59
                    Nu har det inte blivit ngt ensamt kallvattensfiske för mig på flera år så jag har inte köpt ngn Ursuit MPS än (dock en thermoticväst) men denna artikel fick mig att tro på MPS, given om ensam i båt en kall novemberdag. Man kan klä sig varmt under torrdräkten https://issuu.com/magazinefisheco/do...fisheco_2_2012

                    Kommentera


                    • #60
                      Det är ju lite olika användningsområden, MPS är en tunn och ömtålig dräkt som man måste skydda med andra plagg och det blir nog rätt bylsigt om man som jag har en sån här som värmeskikt under, plus thermoticvästen:

                      https://seapax.se/produkt/klader/var...rmofill-heavy/

                      Kan tänka mig att kajakfiskare med fördel kan köra MPS för att få mer smidighet, fiskar man stående i båt en blåsig dag i januari prioriterar man värmen och överlevnadschanserna vid olycka högst.

                      Tillägg: jösses vad priserna gått upp, antar det är vår dåliga valutakurs.

                      Senast ändrad av holden; 2023-08-29, 09:14.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 499 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 662 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 558 svar
                      230 227 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Kolnej
                      av Kolnej
                       
                      Arbetar...
                      X