Fråga till UT/FRB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga till UT/FRB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga till UT/FRB

Hej!

JAg undrar vad detta kit gör med mina ambassadeurrullar, alltså hur kommer jag att känna skillnad på rullens prestanda efter att ha installerat t.ex.detta kit. (se bifogad länk)

Undrar också vad det bästa/snabbaste sättet är att uppgradera ambisar (byte av spole,lager??). Jag fiskar uteslutande med orginalrullar men är intresserad av att trimma upp några ex. och behöver råd...

Tacksam för svar...

någon som vet om det finns "trimmkit" o beställa till lite nyare rullar såsom 5501 och dom rullarna? även Recorden, Rcn61LH?

Kommentera

Ursprungligen postat av LordPike
      någon som vet om det finns "trimmkit" o beställa till lite nyare rullar såsom 5501 och dom rullarna? även Recorden, Rcn61LH?

PM´a till UT, han har finfina trim-paket till 5501 i olika prisklasser.
      www.mag.nu

Kommentera

Ursprungligen postat av Draugen
        Hej!

JAg undrar vad detta kit gör med mina ambassadeurrullar, alltså hur kommer jag att känna skillnad på rullens prestanda efter att ha installerat t.ex.detta kit. (se bifogad länk)

Undrar också vad det bästa/snabbaste sättet är att uppgradera ambisar (byte av spole,lager??). Jag fiskar uteslutande med orginalrullar men är intresserad av att trimma upp några ex. och behöver råd...

Tacksam för svar...
        Du får alt som har med linføreren kullagrat. Motstanden mellom spole og linfører blir redusert og du burde da få litt lengre kast.

Michael
        'dawg, mans best friend!

Kommentera

5-56 eller WD-40 i lager och linförare annars köp haspel
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Draugen
            Hej!

Tacksam för svar...
            Det där med PM är allt bra överskattat...

Kommentera

Satsen är en klassiker. Kullager med stål rätt igenom överallt, och väldigt tighta spolaxellager. Den funkar utmärkt tillsammans med nylonlina och ett mjukare spö, men kravet på underhåll av spolaxellagren liksom linspridarelagren ökar dramatiskt. Linspridarelagren kräver smörjning efter varje tur om man varit i närheten av surt eller salt vatten och spolaxellagren är så tighta att man helst bör tvätta ur dem och smörja efter var 4e tur.

Med stumma flätlinor och styvare spön lämnar satsen tyvärr det viktigaste orört.
              Med nylonlina accelererar spolen från noll till c:a 15000 rpm på några tiondelar. Har man då en flätlina istället, som är en knapp hundradel så töjbar så accelererar spolen från noll till 15000 rpm på ett par hundradelar, med spöet som enda dämparen i kastets första kritiska moment.
              Då är det helt kritiskt att man underlättat accelerationen genom att lätta alla roterande delar för att minska trögheten, att spolaxellagren inte är så tighta så de blir trögstartade och istället börjar rotera som en bussning i starten.
              Genom kastet är det sen en fördel om oljan ligger kvar där den skall ligga och inte gasar ur eller kulorna sväller av termisk expansion så kastet bromsas.

Keramhybrider isf stållager har generellt den enorma fördelen att kulorna inte är korrosiva, de expanderar en liten bråkdel av stålkulor, de är fruktansvärt hårda och behåller sin rundhet tills de spricker eller exploderar. Meninnan det händer har lagerbanan gått all världensväg.

När det gäller smörjmedel måste jag varna för WD 40 och CRC 5-56. Båda dessa kan närmast liknas vid en blandning av gräsklipparolja och fotogen, och när fotogenet ångat bort, återstår den kletiga tjocka oljan som i värsta fall krupit in och ut över allt, och nu mest bromsar. Ungefär som att köra bil i snömodd.
              Rocket Oil Yellow Label vet jag funkar bra, den gasar inte bort av den värmeutveckling som bildas i lagret, den ångar inte bort med tiden, den bryts inte ner och den skyddar väldigt bra mot korrosion. Jag är övertygad om att det finns andra oljor också som säkert fungerar lika bra, men Rocket är utprovad.

Sen behöver man i regel öka kastbromkraften, antingen genom fler eller större centrifugalbromsvikter, jämnfört med när man kör med nylonlina, eller genom magnetbroms (helst i kombination med centrifugalbroms).

En hel vetenskap... Ni är välkomna in i Sportfiskebodens monter på mässan i Sollentuna i slutet på månaden så kan vi prata rulltrimm tills ingen orkar längre.
              www.utreel.com

Kommentera

Tackar för svar... Intressant mycket intressant...

Kommentera

Ursprungligen postat av Unregisteredj
                  Det där med PM är allt bra överskattat...
                  PM i all ära, men det kan vara fler som är intresserade av samma fråga eller???

Kommentera

UT, hur står sig titan- och titanlegeringar gentemot keramiska delar?
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 377 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13