Ny på FC tafs. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny på FC tafs.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny på FC tafs.

Tanken var att börja använda FC tafs till mitt gädd och gös fiske, har beteslås och lekande. Nu råkar det vara så att jag har en rulle 0,80 monofil lina, funkar den lika eller vad är det som skiljer på FC? Har hört att folk använder monofil också.

Vilka knutar används till lekande och beteslås? Vill väl ha ett rörligt beteslås så någon form av ögla borde väl vara bäst?
    Förutom att FC är "osynlig" i vattnet finns det andra fördelar/nackdelar?

Har provat perfect loop den är enkel och snabb att knyta.
    Nylon har jag slutat använda, den har för mkt lin minne tar för lång tid att få den rak

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Kommentera

Är det någon fördel att ha en perfect loop kontra en knut som sitter rakt på, dvs en vanlig knut?
      Jag har alltid kört med en annan, som heter något som inte är perfect loop.

Här var en bra instruktion iaf.
      The Perfection Loop is the easiest way to make a small loop in the end of a leader or tippet that will lie perfectly in line with the standing end.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Tack för svaren men på vägen hem idag så stannade jag till och köpte FC 0,81mm samt dubbelhylsor så nu slipper jag fundera på detta mer:-)

Kommentera

Tänk bara på att klämma dem förjävla hårt och elda ändarna så det blir en liten kula. Mina första FC-tafsar klämde jag bara med en liten tång, efter jag tog en 6-kilos såg jag att de hade glidit i hylsorna och hade jag inte elda ändarna hade skiten släppt.

Nu eldar jag ändarna och klämmer sedan i skruvstäd. Tog en 10+ och mätte efteråt, det hade inte rört sig en mm. Så kläm hårt, men inte ända ut i änden på hylsan.

Kan även tipsa om att dra krympslang över hylsa + den eldade änden, annars kan linan ibland fastna mellan "kulan" och tafsen, känns lite risky...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
            Kan även tipsa om att dra krympslang över hylsa + den eldade änden, annars kan linan ibland fastna mellan "kulan" och tafsen, känns lite risky...
            Skitsmart! Att jag inte har tänkt på det! Så ska jag absolut göra i framtiden!
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
              Tänk bara på att klämma dem förjävla hårt och elda ändarna så det blir en liten kula. Mina första FC-tafsar klämde jag bara med en liten tång, efter jag tog en 6-kilos såg jag att de hade glidit i hylsorna och hade jag inte elda ändarna hade skiten släppt.

Nu eldar jag ändarna och klämmer sedan i skruvstäd. Tog en 10+ och mätte efteråt, det hade inte rört sig en mm. Så kläm hårt, men inte ända ut i änden på hylsan.

Vad använder du för tång och hylsor? Jag mäter mina linor och vajrar före pressning och använder aluminiumhylsor till fc/nylon. Dessa provdrar jag sedan med våg.

Jag skulle inte fiska gädda om inte tafsen är provdragen med åtminstone en 25kg våg. Jag brukar dra med en 25kg Samson

På min tång stämmer millimetermarkeringarna bra med aluminiumhylsor och nylon/fc. På vajer med mässingshylsor använder jag oftast ett hack mindre för att inte slira.

Aluminiumhylsor är tjockare i godset än mässingshylsor.
              Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Varför använder ni hylsor? Jag knyter mina i bpda ändar. Är det någon fördel med crimps?

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                  Varför använder ni hylsor? Jag knyter mina i bpda ändar. Är det någon fördel med crimps?
                  De blir slankare och kinkar inte i ändarna.
                  Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Man använder FC för att den blir 100% osynlig under vattnet, Jag tipsar om att du använder Uni knot den är den bästa enligt mig !
                    There are two types of fisherman - those who fish for sport and those who fish for fish.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 157 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13