Har nyligen uppgraderat mej lite när det gäller båt, men då har det dykt upp ett litet bekymmer som jag inte hade tänkt på tidigare - den går lite för fort på tomgång, för vanlig "dragkörning" dvs.
Har en trimaran ca 4,5 m lång och 1,8 m bred (väldigt ungefärliga mått)
med en 50 hk Honda på.
Den ligger på ca 2,2-2,3 knop på tomgång vid stilla sjö nu (+- nån decimal vid med/motvind), men jag skulle vilja ha ner den ca 0,5 knop eller nåt liknande så man ligger på 1,5-1,8 knop ca.
Hur stora drivankare, eller trollingbromsar bör jag köpa?
Har ingen erfarenhet av såna sedan tidigare tyvärr.
Har sett att det finns 40, 60, 80, 90 cm t.ex och min egen gissning är att 2 st antingen 40 eller 60 cm vore lagom.
Har testat ikeakasse men blev inte nöjd med den och hinkar vill jag inte ha liggande i båten så dom är i vägen vid spinnfisket så det alternativet som är kvar är just drivankare.
Hoppas jag har fått med tillräcklig info för att nån ska kunna ge ett bra svar, annars får jag fylla på med ytterligare information
Har en trimaran ca 4,5 m lång och 1,8 m bred (väldigt ungefärliga mått)
med en 50 hk Honda på.
Den ligger på ca 2,2-2,3 knop på tomgång vid stilla sjö nu (+- nån decimal vid med/motvind), men jag skulle vilja ha ner den ca 0,5 knop eller nåt liknande så man ligger på 1,5-1,8 knop ca.
Hur stora drivankare, eller trollingbromsar bör jag köpa?
Har ingen erfarenhet av såna sedan tidigare tyvärr.
Har sett att det finns 40, 60, 80, 90 cm t.ex och min egen gissning är att 2 st antingen 40 eller 60 cm vore lagom.
Har testat ikeakasse men blev inte nöjd med den och hinkar vill jag inte ha liggande i båten så dom är i vägen vid spinnfisket så det alternativet som är kvar är just drivankare.
Hoppas jag har fått med tillräcklig info för att nån ska kunna ge ett bra svar, annars får jag fylla på med ytterligare information
Kommentera