Hjälp med Elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med Elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med Elmotor

Tjenare! Jag hade tänkt att skaffa en elmotor att använda till mitt gäddfiske som sker ifrån en eka jag hyrar (har inte plats eller ekonomi för egen båt). Ekorna är ca 4 meter långa och är av plast.

Jag tänkte kolla vad ni skulle rekommendera för sorts motor till dessa? Är studerande så har ingen stor budget men är intresserad av en Minn Kota Endura C2 30''. Är det tillräckligt eller behövs 40? Finns det något annat märke som är lika bra?

Angående batterier, finns några rekommendationer? Och hur laddas dessa isåfall?
    Något annat tillbehör man bör ha?

Ursprungligen postat av Terium Visa inlägg
    Tjenare! Jag hade tänkt att skaffa en elmotor att använda till mitt gäddfiske som sker ifrån en eka jag hyrar (har inte plats eller ekonomi för egen båt). Ekorna är ca 4 meter långa och är av plast.

Jag tänkte kolla vad ni skulle rekommendera för sorts motor till dessa? Är studerande så har ingen stor budget men är intresserad av en Minn Kota Endura C2 30''. Är det tillräckligt eller behövs 40? Finns det något annat märke som är lika bra?

Angående batterier, finns några rekommendationer? Och hur laddas dessa isåfall?
    Något annat tillbehör man bör ha?
    Välj så stort du kan.

Större motor ger mer kraft om det blåser lite, och du behöver inte köra fullgas för samma hastighet.

Sen batteri är alltid bra med mycket också

Kommentera

Hur lång bör den vara för en eka? Verkar finnas 30, 36 och sånt

Kommentera

Ja tänker du dig motorn till både fiske och transport kan lite större storlek på motor och batteri vara bra, minst 80 Ah vilket tyvärr blir tungt att bära... Sen ska den hem å laddas direkt... Ett lättare men ljudligare alternativ är en 2-2,5 hk bensinmotor...

Kommentera

Det absolut billigaste och smidigaste i det här fallet måste vara en 2hk 2-takt bensinmotor med inbyggd tank.en sån får man för 1500kr i fint skick,väger c.a 12kg.

Kommentera

Jag har kört med Watersnake 54lb i några år med ett Tudor 80AH batteri till hyrbåtar, funkat klockrent! Allt är positivt med elmotor förutom att de kan ta tid att transportera sig, men de får man leva med. Det positiva med en bensin motor är att den går fortare annars ser jag inga fördelar med det. En bensin motor kostar att äga - vissa går för fort för trolling, kan givetvis ta med drivankare men bara klumpigt om man använder sig av hyrbåtar. - luktar - låter m.m. Elmotorn går tyst, kostar inte att äga, perfekt trollingfart m.m. Håller med de föregående att köra på de "stora" motorerna. Minn kota är dyrare än Watersnake. Så vill du ha en bra motor som är billigare än tex Minn kota så rekommenderar jag dig Watersnake 54lb! köp till en multimeter så kan du enkelt kolla batteriet på sjön, då Watersnake saknar batteri visare.
            Jag har använt Tudor marin batteri 80AH. Orkar inte ha för stort då jag vill ha så lätt "packning" som möjligt. Men de räcker till några timmar trolling om man är sugen på det, varar så klart ännu längre om man inte trollar. Sen har jag Ctek MXS 7,0 laddare som fungerar skit bra. Laddar upp batteriet på 6-7 timmar, finns billigare varianter av Ctek också men då tar de längre tid att ladda upp. Glöm inte ladda batteriet direkt när du kommer hem så skadas inte batteriet. Hoppas du fick lite tips.

Tänkte även jag låna tråden lite, hoppas det är ok. Jag har tappat min Watersnake så de kommer lite missljud från den. Så ska sikta in mig på en elmotor med kortare rigg för att ha i min lilla bil och att jag vill ha med (batteri visare, någon som vet hur de funkar?) Har även jag tittat in på Minn Kota endura C2 55lb eller Minn Kota TRAXXIS 55lb som man även kan fälla ner rorkult på vilket är positivt. Någon som har erfarenhet av dessa?
            Ha d!

Kommentera

JB summerade det fint tycker jag. Tror dock att en 40 kan räcka till en eka, en 55 lb ger dock sannolikt lite mer fart med till kostnaden av högre elförbrukning på fullgas, allt annat lika.

Jag har läst att (vissa?) MK har en slags fartreglering/teknisk lösning som tydligen ska vara Ah-besparande (Maxximizer -?). Om det stämmer så kanske man "kommer längre" med samma batteri med en MK jämfört vissa konkurrenter...? Nån som kan bekräfta eller dementera? Finns det någon oberoende test av eltrollingmotorer som.kan ge ljus i saken?

Kommentera

Mitt tips är att undvika elmotorer över 40/44lb om du har en enklare eka (min väger dryga hundra kilo och är knappt 4m). Orsaken är helt enkelt att motorn drar båten för fort om du nu väljer en elmotor med fasta lägen för hastighet/back. Min WS55 fick jag till ett bra pris på orsa fiske center men hastighterna är väldigt ojämna (fartökningarna från 1-2 jmfr med 2-3 t ex är väldigt ojämna). På högsta växeln går båten som med utbomordaren på 5hk med ca 25% gas dvs rätt fort för en elmotor! Naturligtvis avgör båtens skrov mm farten men hade jag gjort om köpet hade jag valt en 30 eller 40 och ev ett annat märke. Trist att man inte fick denna info innan köpet då jag la ut en fråga i forumet men hoppas med detta inlägg undvika göra ngn ytterligare besviken runt just trollingfarten. Jag frågade även orsa fiske center kring hastigheter och motorstorlek men "större är bättre" dvs fel råd i mitt fall...
                - Go for the big ones you must!
                https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

Kommentera

Tråkigt att du blev besviken men att din båt fick ett ogynnsam trollingfart kan få ha hjälpt med... Möjliga parametrar i form av fabrikat, vikt, vind, skovform, elmotor och propeller gör det nästan omöjligt för oss på FS att ge ett vettigt svar... Vi på FS vill och kan gärna men inte allt... En 55:a på 4 meter båt låter onekligen kraftfullt - var det någon på FS som rekommenderade det? Jag har 55 lb till 400 kg båt...

Jag håller med dig

Kommentera

Måste man trolla på det högsta fartläget ? Snacka om lyxproblem, min Traxxis 40SC orkar knappt föra båten framåt ens på det högsta fartläget när det blåser lite(fast i ärlighetens namn så tror jag att det måste vara något fel på sk-ten).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 979 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11