Tillverka egna fc tafsar. Vilket beteslås? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverka egna fc tafsar. Vilket beteslås?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tillverka egna fc tafsar. Vilket beteslås?

Jag är relativt färsk inom fiske så jag skulle behöva lite tips från er.

Då jag har tröttnat på dåliga tafsar samt att dem kostar mig en del så tänkte jag börja tillverka mina egna tafsar och tänkte testa Berkley FLUOCARBON LEADER i dimension 0,91mm och 40-50cm längd.
    Tanken är att jag ska knyta dem och använda ett lekande där jag fäster linan.
    Vilka beteslås och lekande rekommenderas och storlekar på dessa? Jag antar att det är en viss kvalitetsskillnad mellan dem finns?
    Ska man ha beteslås med lekande eller utan lekande tex BFT stay-lock? Påverkas betets gång negativt om jag kör ett beteslås med lekande när det även finns ett lekande på andra änden av tafsen?

Jag använder haspelspö och fiskar både abborre och gädda med detta. Spinnare, skeddrag och wobblers är det som används.

Kör du med spinnare o skeddrag så skulle ja satsa på bra lekande helst kullagrade.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Staylock funkar fint med ett bra lekande i andra änden. Men ska du köra 0.91 fc till borre? Mvh

Kommentera

Ska du köra med FC satsa då på en lina med minimalt lin-minne , det är stor skillnad i kvalite på linor & en lina med mkt lin-minne tar tid att få rak & endel är nästan omöjliga .
        Man tappar mkt kontakt med betet om tafsen vill dra ihop sig hela tiden vid vev stop .

Denna lina ska vara mkt bra http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=16171

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
          Staylock funkar fint med ett bra lekande i andra änden. Men ska du köra 0.91 fc till borre? Mvh
          Anledningen är att det har blivit mer gädda än borre på sistone där jag fiskar så det känns säkrast med en fc närmare 1mm. Finns det någon nackdel med tjockare tafs?

Kommentera

Helt klart rätt dimension för gädda, ska du köra abborre med lite dyrare beten skulle jag hellre rekommendera en ståltafs som är lite tunnare om du vill ha tafs.. Finns lite olika material att välja mellan.. Kör du mycket jigg och så tycker jag att du ska ha runt 0.40 max 0.50 fc tafs.. 0.92 är rätt grov och jag kulle nog vilja påstå att det kommer påverka till det sämre..

Där får man räkna med att man bli av med en jigg eller 10 på en runda ;D

Kommentera

Ursprungligen postat av Sonnny Visa inlägg
              Jag är relativt färsk inom fiske så jag skulle behöva lite tips från er.

Då jag har tröttnat på dåliga tafsar samt att dem kostar mig en del så tänkte jag börja tillverka mina egna tafsar och tänkte testa Berkley FLUOCARBON LEADER i dimension 0,91mm och 40-50cm längd.
              Tanken är att jag ska knyta dem och använda ett lekande där jag fäster linan.
              Vilka beteslås och lekande rekommenderas och storlekar på dessa? Jag antar att det är en viss kvalitetsskillnad mellan dem finns?
              Ska man ha beteslås med lekande eller utan lekande tex BFT stay-lock? Påverkas betets gång negativt om jag kör ett beteslås med lekande när det även finns ett lekande på andra änden av tafsen?

Jag använder haspelspö och fiskar både abborre och gädda med detta. Spinnare, skeddrag och wobblers är det som används.
              Du ska inte ha 0,90 fc till abborre, tafsen blir för grov och hämmar små drags rörelser. Till gädda är det som sagt en perfekt tafs. Är det blandfiske du ska ha tafs till kika hellre på en tunn stålwire typ Drennan 7-strand i 15 eller 20 lb. Funkar bra till båda fisketyperna. Annars får du helt enkelt byta tafs när du går över till abborrfiske.

Lekanden och beteslås finns en uppsjö av. Alla har sina favoriter. Jag tycker darts superrolling är helt ok, kör nr 6 eller 8 till gädda, abborre räcker nr 10 eller 12. Nr 12 är väldigt liten men styrkan klarar även en gädda utan problem, att jag väljer 6 o 8 är för att få lite storlek å hantera. Men ju mindre och rörligare beten desto mindre och klenare tafs å beslag bör du ha. Kör du mycket spinnare kan det va bra å ha lekande på ömse sidor av tafsen. Wobbler å jiggar räcker med ett lekande som helst sätts mot huvudlinan.

Beteslås välj nån av olika varianterna hook snap eller crosslock eller bft staylock, sistnämnda är bra men jobbig å hantera med kalla fingrar. Storlek väljs efter fiske och bete och lite efter vad man tycker är hanterligt, små beteslås kan va jä.. jobbiga med köldstela fingrar.
              Senast ändrad av Exxet; 2016-10-03, 11:53.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Du ska inte ha 0,90 fc till abborre, tafsen blir för grov och hämmar små drags rörelser. Till gädda är det som sagt en perfekt tafs. Är det blandfiske du ska ha tafs till kika hellre på en tunn stålwire typ Drennan 7-strand i 15 eller 20 lb. Funkar bra till båda fisketyperna. Annars får du helt enkelt byta tafs när du går över till abborrfiske.

Lekanden och beteslås finns en uppsjö av. Alla har sina favoriter. Jag tycker darts superrolling är helt ok, kör nr 6 eller 8 till gädda, abborre räcker nr 10 eller 12. Nr 12 är väldigt liten men styrkan klarar även en gädda utan problem, att jag väljer 6 o 8 är för att få lite storlek å hantera. Men ju mindre och rörligare beten desto mindre och klenare tafs å beslag bör du ha. Kör du mycket spinnare kan det va bra å ha lekande på ömse sidor av tafsen. Wobbler å jiggar räcker med ett lekande som helst sätts mot huvudlinan.

Beteslås välj nån av olika varianterna hook snap eller crosslock eller bft staylock, sistnämnda är bra men jobbig å hantera med kalla fingrar. Storlek väljs efter fiske och bete och lite efter vad man tycker är hanterligt, små beteslås kan va jä.. jobbiga med köldstela fingrar.
                Tack för tipset! Detta får mig att tänka om lite. Fungerar det bra att knyta en 7-strand wire? Eller bäst att använda crimps?

Kommentera

Testa mustads steel for teeth. Den e ruskigt smidig o tål gäddtänder
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                  14 svar
                  1 961 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11