Olika prisnivåer på eBay och Tradera - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika prisnivåer på eBay och Tradera

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Olika prisnivåer på eBay och Tradera

    Jag brukar roa mig med att köpa begagnade rullar och då främst på eBay och Tradera. Det är tydligt hur rullarna prissätts olika på de två nämnda annonsplatserna. På Tradera ligger utropspriset för de vanliga runda Ambassadeurerna ofta så högt att de aldrig säljs. 1400 kr och uppåt. Ofta väldigt nära nypriset. På eBay säljs de ofta för halva den kostnaden. Tror säljarna på Tradera ofta överskattar marknadsvärdet rätt rejält i dagens globala samhälle. Prisläget känns generellt högre på Tradera än på eBay. Ovanliga rullar är undantaget. Det dyker då och då upp godbitar på eBay där priset faktiskt chockar en inbiten fiskare

    En annan sak som förvånar mig är hur lågt ABU Mörrum SX och Calcutta XT går för på eBay. Visst har de några år på nacken men vilka rullar de är. Man får en kalasrulle för lättare beten som slår vilken modern LP rulle som helst för en 1000-lapp. SX1600 mag eller en Calcutta 50XT. Min SX1600 mag med spole från Avail kastar lätt 3 gr beten. Totalt har den rullen kostat mig 1500 kr och är mångfalt bättre än min moderna Revo Premier LP rulle för 2900kr.

    Å andra sidan hittar man massor som är hutlöst överprisat på bägge platserna. Speciellt om man räknar in frakten. Beten är en sådan kategori som man ofta hittar billigare hemma i Svedala i div butiker.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

  • #2
    Det är svårt att jämföra äpplen med päron.

    Tradera: ofta svenskköpta rullar (till svenskt pris) med eventuell garanti kvar.

    E-bay: generellt är all fiskeutrustning billigare utomlands. Även svenska rullar.

    När Volvo var svenskt var ju bilarna billigare att köpa utomlands. Detsamma gäller idag svensktillverkat från ABU.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #3
      Jag tror ni sätter huvudet på spiken båda två... Köpt dyrt, säljs gärna dyrt.
      Det tråkiga med EBay är att tull, frakt och moms ofta gör en "billig affär" avsevärt dyrare i slutändan men man kan hitta roliga udda saker där som svårligen hittas här...
      Å andra sidan har jag börjat tänka litemer på våra handlare och främst producenter i Sverige, om jag ebayar alltför ofta så har vi snart få av dem kvar... Nästa gång hellre en TK-trailer än en utländsk om det funkar givet omständigheter...

      Kommentera


      • #4
        På Tradera är det garanterat mer svensksålt än på eBay. Dessvärre verkar dock många tro att de ska gå med vinst. Utropspriserna är ofta så höga att många auktioner lämnas helt obudade.

        Två av orsakerna till att jag gillar just ABUs runda rullar är att de främjar det svenska, Dvs de är tillverkade i Sverige. Dessvärre stannar inte vinsten kvar men det är en annan sak. Dels så gillar jag kontinuiteten. Dvs att jag kan få tag på reservdelar låååångt efter att rullarna slutat tillverkas. Fantastiskt. Försökte samma sak härom veckan med en rulle tillverkad i den uppgående solens rike ungefär samtidigt med mina Mörrum SX. Och se, det gick inte.

        Dock har jag inga som helst problem med att skippa Tradera för eBay när jag letar begagnat. Rullarna är ju redan tillverkade. Men det gäller att hålla tungan rätt i mun. Som ni redan nämt kan det bli dyrt med tull och andra avgifter. Visar väl egentligen hur sjukt det är med denna typ av protetektionism i dagens digitala globala värld. Köper jag från EU så är det ett pris, utanför ett annat.

        Nya prylar köper jag helst från en välrenommerad butik i Svedala

        Det är klart att på en mindre marknad blir både priser och utbud klart begränsade. Eller priset blir ju faktiskt oftast högre. eBay är ju en gigantisk marknad. Men man ska inte alltid bortse från Tradera. Jag har gjort ett par riktigt fina fynd även där.
        Senast ändrad av Mankan G; 2016-12-13, 23:20.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #5
          Jag tror att många av de bättre rullarna på Tradera säljs nya av små butiker/firmor. Dom har dåliga inköpsvillkor, har ofta fri frakt samt måste betala 25% moms på varje affär. Därför ligger dom högre i pris än de stora nätbutikerna. Den som ska sälja en fräsch men beg rulle tittar på vad andra verkar begära och sätter då ett orealistiskt högt pris. Sen kan jag även känna igen en annan sak. Ofta läggs grejor ut för att dom inte används, inte för att man behöver pengarna. Då vill man inte sälja till vilket pris som helst. På ebay blir prisreferensen den amerikanska beg.marknaden samt nya rullar från Kina. Det pressar ner utropspriserna, medan sålt pris ibland blir fånigt högt. Ibland över nypris.
          Men visst går det att göra fina beg.fynd på både på tradera och ebay, speciellt på lite äldre modeller som har låg "credfaktor". Jag har i höst köpt två record 61 för i snitt 750 kr st ink frakt, en ny och en som ny.

          Kommentera


          • #6
            Jag vet inte om det där med hutlösa priser på Tradera är en generell sanning.

            Vad säger ni om en Daiwa Lexa 300 med lina + Grim Reaper (max kastvikt 170 gram) för omkring 1300 kr inklusive frakt? Produkterna var nästintill i absolut nyskick.

            Läggs rullar och spön ut för hutlösa priser så köper kanske ingen dem. Köper någon dem så är de ju "värda sitt pris".
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #7
              Haha. Det är lustigt hur många lägger in egna tolkningar i andras text. No offence. Det är väldigt vanligt.

              Ingen har skrivit att ALLT är överprisat eller "hutlösa priser". Jag skrev att "ofta ligger utropspriserna så högt att rullarna aldrig säljs". Skrev också att det går fortfarande att hitta godbitar på Tradera. Ditt exempel är ett bevis för det. Jag har själv hittat ett par fiskerelaterade prylar som jag köpt på Tradera. Ibland till vrakpris, ibland till ett reko pris. Dock har jag påfallande ofta avhållit mig från att buda då utropspriset legat alldeles för högt. Dels för högt för vad jag själv anser prylen vara värd, dels för att liknande pryl funnits på eBay klart billigare.

              Det är inget unikt att en mindre marknad skapar ett överpris. Samma sak på en annan FS sida. Fotosidan.se Bland annonserna på den sidan kan man rätt ofta finna beg fotoutrustningar som är något år gamla till priser som överstiger vad de samtidigt säljs för i butik.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #8
                Magnus,
                Jag spånade lite fritt och drog kanske saker till sin spets.
                Mitt inlägg var inte någon direkt replik på något av dina inlägg.

                Jag har varit lite intresserad av ambor och äger nu två till havsfiske (dock inte svensktillverkade).
                Samma rullar (begagnade) låg ute på Tradera och var dyrare än i butik. Så just på ambafronten håller jag med dig att Tradera ibland översköljs av rullar som är obefogat dyra. Sen tror jag många lägger ut begagnade ambor nära inköpspriser utan att kolla att rullarna finns billigare i svenska butiker.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-12-17, 23:53.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                  /... Samma sak på en annan FS sida. Fotosidan.se Bland annonserna på den sidan kan man rätt ofta finna beg fotoutrustningar som är något år gamla till priser som överstiger vad de samtidigt säljs för i butik.
                  Ja, menar du objektivt sett då eller?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Magnus,
                    Jag spånade lite fritt och drog kanske saker till sin spets.
                    Mitt inlägg var inte någon direkt replik på något av dina inlägg.

                    Jag har varit lite intresserad av ambor och äger nu två till havsfiske (dock inte svensktillverkade).
                    Samma rullar (begagnade) låg ute på Tradera och var dyrare än i butik. Så just på ambafronten håller jag med dig att Tradera ibland översköljs av rullar som är obefogat dyra. Sen tror jag många lägger ut begagnade ambor nära inköpspriser utan att kolla att rullarna finns billigare i svenska butiker.
                    Det är lugnt. No offence
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 496 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 833 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 659 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 668 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 550 svar
                    229 642 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Tylön
                    av Tylön
                     
                    Arbetar...
                    X