Volvo penta 7,5 hp fyrtaktare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Volvo penta 7,5 hp fyrtaktare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Volvo penta 7,5 hp fyrtaktare

Är det någon som vet något/har erfarenhet av denna motor. Funderar på att köpa en från en båtfirma.
    Den är helt genomgången och fräsch och dom skulle ha 6000:- för den.
    Ska ha den på min Uttern 4200 plasteka som är klassad upp till 10 hp.
    Den ser ut som den i den här annonsen... http://www.blocket.se/vi/8293083.htm?ca=5_s
    Senast ändrad av Goras; 2006-05-27, 18:00.

Spontant skulle jag inte köpa en Volvoutombordare utan ett vanligare och i dagsläget använt märke som Mercury, Suzuki, Yamaha, Tohatsu etc... etc...

Tänk också på att den här motorn har kort rigg.
    Vet inte hur din båt ser ut, kanske ska den ha lång rigg, kolla det innan du köper en motor.

Kommentera

Ja det är ju så man tänker, att man vill ha något "vanligare" märke, men det är Honda som gjorde de här motorerna (står det på den).
      Apropå rigglängd så ska det vara kort rigg...

Kommentera

Har för mig att dom är slöa penta motorerna provade en 15hk fyrtaktare på min lilla båt men den hadde svårt att få upp den och plana. men med en 6hk suzuki tvåtaktare så hadde den planat. Så köp en tvåtaktare suzuki mercury eller en edvinrude borde gå hitta nån på blocket för 6000:- som är bra mycket bättre än en slö penta

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Jaha, om det är på det viset blir man ju lite skeptisk...
          Jag tittar på blocket, men det som verkade bra med den här var att den var helt genomgången och servad av dem på båtfirman... inte lika mycket "grisen i säcken" så att säga som det kan är på blocket.

Kommentera

Tänk på att det är en gammal sate. Är ju ingen modern Honda direkt. Utan en väldigt tidig och omodern motor. Effekten är piss jämfört med dom nya Honderna. 6000 tusen lät väldigt mycket. 4000 är nog mer åt rätt håll. Men skulle inte köpt den ens för det. Köp dig hellre en 9,9 hästars motor för dom pengarna.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Service och reservdelar för en Pentautombordare torde vara ganska svår att hitta också jämfört med andra märken. (Volvo Penta förknippar man ju mer med stora marindieslar inte utombordare)
              Ta dina 6000,- och gå till en båtfirma, du kan säkert pruta en del på begagnade motorer de har i lager och hitta något som passar.

Har du en taight budget så får du nyare/större motor om du väljer tvåtaktare.

Kommentera

Tack för alla svar...
                Kul när man får höra lite olika synpunkter. Ni har nog övertygat mig om att det inte blir den motorn. Ska nog försöka hitta en lite nyare tvåtaktare tror jag.

Kommentera

Bra Goras. För 6000 får du en 9,9 hk som passar precis till din båt. Håll ögonen öppna på Blocket, Annonsguiden, Alla annonser och liknande sajter om motor. Ett komppressionprov, Oljan i växelhuset (inte grå eller vatten), skicket på proppeller (inga skador), allmänt intryck (som ny i utseende), papper på service och impellerbyte. Kan ägaren inte ta fram nåt som är gjort på en akturiserad verkstad. Eller är det en påstådd hemmapulare. Är det fara å färde.
                  Motorn för runt 5-6000 bör vara runt 85-90 årsmodell. Ju äldre ju mer risk för torkade packboxar och slutkörd motor.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Tack för tipsen. Ska hålla ögonen öppna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 960 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11