Multifråga (trögvevad C3:a) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multifråga (trögvevad C3:a)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multifråga (trögvevad C3:a)

Har alldeles nyss köpt en Ambassadeur C3:a av nya modellen som jag provade idag. (Är helt ny på multirullar.) Körde jerk-bait eftersom killen i fiskeaffären snackade på mig ett spö till bra pris och sedan lånade ut en Buster Jerk till mig för att jag verkligen skulle få prova på detta fantastiska fiske... (Schysst service tycker jag iofs.)

Hur som helst tycker jag att rullen är trögvevad. Gör man ett knyck med spöt samtidigt som man vevar känns det som den kärvar onödigt mycket. Inte så mjuk gång som jag väntat mig. Blir det bättre med tiden när man slitit in grejorna eller är C3-rullarna så här?

--
    Tobias
    I de grundaste vatten simmar de djupaste fiskar

Tjenare! C4:an är också ny på ambassadeur. Jag har provat den men jag tycker att den kärvade åt hellsike för mycket. Satsa på en shimano calcutta eller om du har lite mer pengar en Calcutta TE... Dem är mycket skönare.

Kommentera

Ursprungligen postat av tsv
      Har alldeles nyss köpt en Ambassadeur C3:a av nya modellen som jag provade idag. (Är helt ny på multirullar.) Körde jerk-bait eftersom killen i fiskeaffären snackade på mig ett spö till bra pris och sedan lånade ut en Buster Jerk till mig för att jag verkligen skulle få prova på detta fantastiska fiske... (Schysst service tycker jag iofs.)

Hur som helst tycker jag att rullen är trögvevad. Gör man ett knyck med spöt samtidigt som man vevar känns det som den kärvar onödigt mycket. Inte så mjuk gång som jag väntat mig. Blir det bättre med tiden när man slitit in grejorna eller är C3-rullarna så här?

--
      Tobias
      Vilken affär var du i?

Kanske skulle testa att lätta lite på kastbromsen...
      Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Gäddracers svar var ju inte mycket till hjälp så jag kommer med mina tips..

Öppna rullen och kolla så att bromsklossarna inte blivit åtklämda om du tidigare öppnat den och monterat den lite klumpigt.

Kastbromsen som i inlägget ovan är också ett bra tips...

Kommentera

Gör du ett knycksamtidigt som du vevar blir det helt normalt tyngre att veva, ju högre utväxing på rullen desto mer motstånd dessutom.
          Hur känns rullen om när du vevar utan att knycka med spöt?
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Brunte
            Vilken affär var du i?

Kanske skulle testa att lätta lite på kastbromsen...
            Öhammars. (Inget ont om dem, mycket bra service.)

Det kan ha att göra med kastbromsen, den var nog ganska hårt ställd eftersom det var första gången jag provade multi och jag hade haft skatbotendenser lite tidigare. (Är kastbromsen aktiv även när jag vevar in alltså?)

När jag "torrvevar" går den lätt men om jag ber någon hålla i ordentligt känner man tydligt hur det gnager i kuggarna.

Hur som helst, den vevar in hyfsat med lina per vevvarv så lite motstånd i veven måste det ju bli. Det känns ändå som att den går lite strävt när det blir motstånd.
            I de grundaste vatten simmar de djupaste fiskar

Kommentera

Ursprungligen postat av tsv
              Öhammars. (Inget ont om dem, mycket bra service.)

Det kan ha att göra med kastbromsen, den var nog ganska hårt ställd eftersom det var första gången jag provade multi och jag hade haft skatbotendenser lite tidigare. (Är kastbromsen aktiv även när jag vevar in alltså?)

När jag "torrvevar" går den lätt men om jag ber någon hålla i ordentligt känner man tydligt hur det gnager i kuggarna.

Hur som helst, den vevar in hyfsat med lina per vevvarv så lite motstånd i veven måste det ju bli. Det känns ändå som att den går lite strävt när det blir motstånd.

testa kastbromsen.. hade samma problem när jag testade min första multirulle.

kastbromsen "kniper" ju åt hela spolen, därför påverkar den även vid inspinning.. så det verkar rätt logiskt att det är den.

Kommentera

testa lossa alla bromsar en liten aning, kan bero på både kast och slirbromsen
                bf

Kommentera

Hade liknande problem med min nya C3:a, bromsen låste sig.
                  kolla in Fiske.nu gå in på "ambis-grej" där finns lite serviceinfo!
                  Lycka till

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                  14 svar
                  1 980 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist