Krokstorlek/Jigghuvud - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krokstorlek/Jigghuvud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Krokstorlek/Jigghuvud

    Hejsan!

    Tips på bra jigghuvuden och krokstorlek som inte "trasar sönder" jiggarna.

    Kör en del nu det senaste med Westin jiggar (ringteez bl.a) så ganska smala och oftast mellan 6-9 cm långa.

    Märkt dock att efter några turer så :

    1.där kroken sitter så har de spruckit längs ryggen på jiggen

    2.gummit framme vid skallen trycks sönder och en del av jigghuvudet tittar fram

    Kör jag för stor krok? Fel modell? Kör oftast 5-7 gram mustad-classic classic eller vanliga "runda" i storlek 2/0 3/0. Skiljer sig storleksmåtten från olika tillverkare?

  • #2
    Westins egna round'up är det huvudet jag fiskar med med. Spro har även en model som är kraglös.
    3/0 låter som en vettig size till dina jiggar.
    Men en annan idé är att införskaffa krokar alt offsetkrok 3/0 el 4/0 & sedan rigga dem med tex Darts link head, eller fiska dem texas/carolina stil.

    Mvh
    Bara ett kast till..

    Kommentera


    • #3
      Dom såg ju riktigt grymma ut. Hur funkar dom efter lite påhälsning? Sitter dom hyffsat fortfarande eller är det lägligt att eventuellt safea med lite lim på skallen?

      Kommentera


      • #4
        Jag kör nästan uteslutande med Darts link head tungsten, sen kör jag Kamasan Jigg hook och Owners J hook, om jag inte kör texas eller carolina, jag tycker att de fungerar bra. Då behöver man bara ett par såna tungstensskallar och sen riggar man jiggarna med en krok bara, då kan man köra samma jigg och samma krok men olika tunga skallar. Eller byta från vanlig krok till offset med samma skalle. Jag tycker dock att det fungerar bäst på jiggar som är rätt mjuka, vissa får därmot inte riktigt igång paddeln, t.ex. SZ Mcrubber bass tycker jag gör sig bättre på en krok med skalle. Men jaja, det var en jäkla utläggning som du inte behövde:

        I övrigt skulle jag rekommendera att kolla på jiggskallar utan krage, det är betydligt bättre med skallar som bara har en trådhake som håller kvar jiggen. Jag har några såna Savage Gear-skallar som ligger och skramlar i beteslådan och med det har aldrig varit några problem med att jiggarna lossnar.
        Senast ändrad av Luthman; 2017-09-09, 20:21.

        Kommentera


        • #5
          De klarar stress rätt bra men blir jiggen sliten kan man böja till låsningen lite så får den ett nytt spår.
          Använt dem en del men de är lite dyra för min smak.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • #6
            Angående punkt 2. Beroende på jigg och gummimaterial i jiggarna så kan jiggkragen vara lite i största laget. Brukar då använda en avbitare för att få ta bort jigg-kragen/halsen. Sen sätter jag en liten droppe lim mellan jigghuvud och själva gummit.

            Kommentera


            • #7
              Mkt goda och fina tips här! Ska absolut kolla upp detta. Kanske dags att förnya sitt tankeaätt lite och testa med lite link heads osv. Faktiskt aldrig testat men låter helt klart intressant��

              Kommentera


              • #8
                Kan rekommendera Westins Round-up skalle. Om du vill rigga weedless och inte gillar t/c riggar så finns det skallar med offsetkrok på av bl.a. gunki och illex

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                2 svar
                2 478 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                24 svar
                3 813 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg uffe62
                av uffe62
                 
                Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                39 svar
                5 614 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg OGRudan
                av OGRudan
                 
                Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                468 svar
                107 621 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Julle68
                av Julle68
                 
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 545 svar
                228 153 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg Wilier75  
                Arbetar...
                X