Jiggspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jiggspö

    Hej!

    Jag behöver ett jiggspö för att fiska gös, abborre och mindre gäddor. Vad rekommenderar ni? Haspel, renodlad jigg med kastvikter
    på minst 30 gram. kanske 10-30 gram men får gärna klara högre. Jag tror själv att shimano yasei red dropshot 7-28 är det bästa valet
    som ger mest valuta för pengarna. Vad tycker ni?

  • #2
    Renodlat jiggfiske eller dropshot, det är två olika typer av spön. Du kommer inte hitta ett spö som klarar både dropshot och vikter på över 30 gram, dropshotspön och finessejiggspön har inbyggd quivertip och fiskar typiskt med vikter 5-20 gram.

    Tycker heller inte det finns något spö som jiggar efter alla tre arterna på ett bra sätt, abborre plus smågös/smågäddor är ett spö, enbart gös ett annat spö, och enbart gädda ett tredje spö.
    Senast ändrad av holden; 2017-10-20, 18:13.

    Kommentera


    • #3
      St.croix Legend Bass Series "Plastic" 7'1" med kastvikt upp till 5/8oz. Klarar dock utmärkt av att fiska med jiggar på 15cm med 15g skalle. Använder själv detta spöt till jiggfiske efter gös och en del abborre.
      Instagram: mattiasandersson90

      Bara ett kast till...

      Kommentera


      • #4
        Jag vill ha ett renodlat jiggspö. Jag tror att Yasi dropshot även klarar av vanliga jiggar väldigt bra även om det är ett dropshot spö. Vad rekommenderar ni?

        Kommentera


        • #5
          Du måste välja vad du primärt fiskar efter för att kunna välja spö. Fanns det ett spö som klarade allt skulle jag stå i kö och vifta med dollarsedlar som i reklamen för det senaste och mest revolutionerande fläckborttagningsmedlet i TV shop.

          Kommentera


          • #6
            Räcker det inte med att säga att jag vill ha ett Jiggspö som klarar upp till 28 gram och som ska primärt används för att kasta vanliga jiggar och inte dropshot? Vad har arten för betydelse. Okej då säger jag att jag primärt fiskar gös i en insjö på max 15 meter.
            Senast ändrad av Darkduck; 2017-10-20, 19:05.

            Kommentera


            • #7
              Har ett yasei red dropshot 8" 7-2Xg klassning. Det är enligt mig alldeles för mjukt för vanligt jiggfiske, det svampar rejält i toppen som ett dropshot spö ska göra.

              Jag skulle inte rekommendera detta till gädda då även om du drar riktiga mothugg så tar spöt nästan all kraft och jag tycker att man inte får tillräckligt med kraft att slita loss betet från gäddans käft/ driva in krokarna.

              De gäddor jag fått upp är sånna som krokat sig själva.

              Ett trevligt spö för abborre är det dock!

              Kommentera


              • #8
                Jag kanske ska välja W3 Finesse jig 7-28 gram? Kan ju inte bli fel då. Känns lite onödigt när jag redan har så många spön hemma men men.

                Kommentera


                • #9
                  Fiskar du gös på 15 meters djup ska du ha ett spö med snabb topp, inget finessespö, klassning typ 20-50 gram. Nu framgår inte hur stora gösarna är men ska du kroka en sexkilos på 15 meters djup med ett finessespö för abborre får du göra ett sällan skådat karatemothugg, och fajten slutar nog inte till din favör.
                  Senast ändrad av holden; 2017-10-20, 19:24.

                  Kommentera


                  • #10
                    Köp ett spö med rulle till lätt jiggfiske ca 5-20g och fiska abborre och smågäddor . Nästa år så köp ett grövre spö med rulle som kastar ca 20-60 g till lite större gäddor och gös . Mittemellan kompromisser brukar vara en besvikelse .Lägger du var gång 1500-2000 kr så får du hyggligt bra grejor .
                    Senast ändrad av RK99; 2017-10-20, 19:36.
                    "HalvDan var här"

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 826 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 655 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 547 svar
                    228 826 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Arbetar...
                    X