Speedmaster CX 210 ML - tankar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Speedmaster CX 210 ML - tankar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Speedmaster CX 210 ML - tankar?

    Hej

    Mitt äldsta haspelspö (typ 20 år gammalt) är rekommenderat upp till 25 gram, och slänger utan problem dessa 25 gram.
    Dock är det 8,4 fot långt och extremt svajigt.

    Jag skulle därför vilja köpa ett lite kortare och smidigare spö och som inte svajar flera sekunder efter att man gjort ett knyck med handen.
    Tanken är att klara allt från 5-7 grams wobblers till diverse abborrspinnare och typ 25 grams lipless cranks.


    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...cx-haspel.html

    Kände på detta i butik.
    Det handlar alltså om haspelspö, ML-versionen i 210 cm längd, kastvikt 7-21 g.

    Jag gillar korkhandtag och även att det finns rejält med kork framför rullfästet.
    Det kändes även betydligt lättare än det andra (troligen delvis pga längdskillnaden) och var betydligt rappare.

    Någon som testat detta spö och har någon konstruktiv kritik? Positiv som negativ.
    Jag tänker på känslighet, kvalitet, kastlängd samt om det är över- eller underklassat.


    Något annat vettigt spö som kan tänkas matcha mina något vaga önskemål?

  • #2
    Har ett 9 fots spö till havsöring och jag har klämt på några andra spön i Speedmaster serien.
    Det är mkt trevliga spön, bra kvalité, kastar riktigt bra, klassningen korrekt på mitt havsöring spö.
    Så gillar du auktionen så tycker jag att ska köpa den.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      Har ett 9 fots spö till havsöring och jag har klämt på några andra spön i Speedmaster serien.
      Det är mkt trevliga spön, bra kvalité, kastar riktigt bra, klassningen korrekt på mitt havsöring spö.
      Så gillar du auktionen så tycker jag att ska köpa den.
      Jo kvaliteten på Shimanospön har jag ingen anledning att tvivla på.
      Bägge mina Beastmasterspön känns samma idag som då dom var nya.


      Jag var i ärlighetens namn lite stressad då jag var in i butiken och klämde på spöt, så jag lär gå in en gång till och känna på det för att få en bättre uppfattning.

      Funderar skarpt på att ta med mitt gamla spö till butiken och känna sida vid sida.
      Nånstans är det tyvärr så att man tenderar att lita på att ny är bättre per automatik. Exempel: körde en välutrustad typ ny Volvo S90 som hyrbil i veckan och tyckte den var riktigt jäkla trevlig. Kom hem till min kära BMW från 2007 och insåg direkt att jag lurats av nybilslukten, tveksamt fungerade digitalteknik och falska förväntningar - går faktiskt inte ens att jämföra samma dag

      Kommentera


      • #4
        ...och för att driva tråden vidare:


        Det jag hann konstatera är alltså att det är mycket styvare än mitt gamla spaghettispö, samt att det väger mindre och har sköna handtag.


        Det jag inte hann kolla upp:
        Hur är aktionen på spöt?
        Mina Beastmasterspön skulle jag väl säga har typ medelaktion. Absolut inte jättesnabba.
        Hur skulle ni beskriva aktionen på Speedmaster? Gärna i jämförelse om någon prövat bägge.


        Annars mottages fortfarande gärna förslag på andra spön med kriterierna:
        Haspel
        Ca 7 fot
        Passar abborrfiske med diverse beten ca 5-25 g
        Korkhandtag
        Lättviktigt

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Krokben Visa inlägg
          ...och för att driva tråden vidare:


          Det jag hann konstatera är alltså att det är mycket styvare än mitt gamla spaghettispö, samt att det väger mindre och har sköna handtag.


          Det jag inte hann kolla upp:
          Hur är aktionen på spöt?
          Mina Beastmasterspön skulle jag väl säga har typ medelaktion. Absolut inte jättesnabba.
          Hur skulle ni beskriva aktionen på Speedmaster? Gärna i jämförelse om någon prövat bägge.


          Annars mottages fortfarande gärna förslag på andra spön med kriterierna:
          Haspel
          Ca 7 fot
          Passar abborrfiske med diverse beten ca 5-25 g
          Korkhandtag
          Lättviktigt
          Jag äger spöt och har fiskat med det i ca 2 år nu tillsammans med en stradic ci4+ 1000. Skönt spö, känsligt, ganska djup aktion. Har möjlighet att kasta riktigt jävla långt med vikter runt 14-17g och inga problem att kasta 4g heller. Dock skulle jag inte gå över klassning med ett gram för mycket i det högre spannet, då man känner att det stretar emot lite även vid 17+. Jag hade spöt till dropshot först men den djupa aktionen var inte riktigt rätt för ändamålet så nu agerar spöt UL/LRF-setup jämfört med beastmaster så är skillnaden att klingan är långsammare tillbaka på beastmaster jämfört med speedmaster som återställer sig snabbt efter kast osv.
          Click image for larger version

Name:	IMG_20180327_183703_01.jpg
Views:	2
Size:	473,0 KB
ID:	1787619

          Ett annat mycket bra spö för pengarna som passar dina ändamål är gunki iron-t chooten 228ML. Likvärdigt med vissa blue shadow från illex imo.
          Click image for larger version

Name:	IMG_20180703_205510.jpg
Views:	1
Size:	977,0 KB
ID:	1787620
          Senast ändrad av Aspir3; 2018-09-09, 09:41.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg

            Jag äger spöt och har fiskat med det i ca 2 år nu tillsammans med en stradic ci4+ 1000. Skönt spö, känsligt, ganska djup aktion. Har möjlighet att kasta riktigt jävla långt med vikter runt 14-17g och inga problem att kasta 4g heller. Dock skulle jag inte gå över klassning med ett gram för mycket i det högre spannet, då man känner att det stretar emot lite även vid 17+. Jag hade spöt till dropshot först men den djupa aktionen var inte riktigt rätt för ändamålet så nu agerar spöt UL/LRF-setup jämfört med beastmaster så är skillnaden att klingan är långsammare tillbaka på beastmaster jämfört med speedmaster som återställer sig snabbt efter kast osv.
            [ATTACH=CONFIG]101996[/ATTACH]

            Ett annat mycket bra spö för pengarna som passar dina ändamål är gunki iron-t chooten 228ML. Likvärdigt med vissa blue shadow från illex imo.
            [ATTACH=CONFIG]101997[/ATTACH]
            Väldigt sent svar av mr trådskapare - tyvärr inte otypiskt mig.

            Tackar för ett utförligt svar!

            Ok detta låter spännande.
            Låter alltså som att Speedmaster är lite mer känsligt och lite rappare än Beastmaster.
            Djup aktion behöver inte vara en ren nackdel. Gör väl spöt lite mer förlåtande och lättare att drilla fisk med.

            Jag skrev att det helst ska klara typ 25 grams lipless eller liknande, men det är inte strikt nödvändigt. Har ett Beastmaster 240 MH 14-40 gram som kastar Rippin Rap som om det vore en artillerigranat, så det löser sig.


            Har dock även börjat grunna på om man skulle hoppa på multitåget även för abborrprylar, och skaffa typ ett Zodias 6'6" 7-21 g och en Curado 70 eller liknande...
            Eller så köper man både och

            Kommentera


            • #7
              Ja köp både ock! Då kan du köra jigg på ena och crankbaits på andra utan att behöva byta bete. Detta Shimanospö är inte i klass med Gunki men bra och prisvärt om du fortfarande kan hitta det, möjligen så billigt att du har råd med ett multikit också?

              http://predatorfiske.blogspot.com/20...40-cm.html?m=1
              Senast ändrad av anteman; 2018-11-02, 17:01.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
              2 svar
              2 494 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
              24 svar
              3 828 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uffe62
              av uffe62
               
              Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
              39 svar
              5 645 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg OGRudan
              av OGRudan
               
              Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
              468 svar
              107 656 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Julle68
              av Julle68
               
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
              3 547 svar
              228 868 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Arbetar...
              X