Spö och rulle till havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö och rulle till havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö och rulle till havsöring

Hejsan!

Ska påbörja havsöringsfiske på Gotland och behöver uppdatera min utrustning från insjöfisket.
    Spöt bör vara minst 8-9 fot, d.v.s 2,40 - 2,70 m långt och tåla drag 15 - 25
    gram.
    Rullen en s.k. fiske 2 rulle...

Är inte gjord av pengar, någon som har lite tips att ge?

//Niklas

Detta spö har jag, tycker det funkar fint, har dock inte använt det till HÖ ännu, http://www.128810.webshop.eurovator....9&sub=0&page=1
    Dessutom säljer dom Mitchell Irdium 4000, ser ut som en bra rulle för HÖ.
    Landar väl på 2kkr inklusive frakt.
    Vi ses på pallen i vinter...
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Kör havsöring med alla möjliga uppsättningar. Men ett bra set för lite pengar är att köpa en Ron Thompson 9 fotare och en Okuma Interceptor Pro rulle. Har köpt båda på rea och det kostade inte mer än 600 spänn. Fullpris är nog inte mer än 1200 kr.
      Kolla i din lokala butik om de har något på extrapris.

Kommentera

Pg atl, utbudet i Visby är skralt, antingen Järn AB Södertorg, finns en del gamla Abu spön till fullpris. Eller så väljer man Coop forum på Öster.
        Dom flesta beställer ifrån web-butiker.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
          Pg atl, utbudet i Visby är skralt, antingen Järn AB Södertorg, finns en del gamla Abu spön till fullpris. Eller så väljer man Coop forum på Öster.
          Dom flesta beställer ifrån web-butiker.
          Jag har kikat lite i webbutiker å. Men menar du att man kan köpa spön på coop?? Hur bra kvalité håller dem? Eftersom jag är student är billiga alternativ bra, men de måste hålla någelunda kvalité.

Kommentera

Svår balansgång, billigt är det i inköp eller i längden?
            Nej, jag köper aldrig fiskegrejor på nedervåningen på Coop forum på Öster, men det finns där.
            Lättare om du talar om vad du är villig att betala, 2kkr tycker jag inte är dyrt,
            men jag har en fanatisk hållning till sportfiske,
            annars kan man ju köpa begagnat?
            Vad har du för vadare eller har du inga?

Kommentera

Svår balansgång, billigt är det i inköp eller i längden?
              Nej, jag köper aldrig fiskegrejor på nedervåningen på Coop forum på Öster, men det finns där.
              Lättare om du talar om vad du är villig att betala, 2kkr tycker jag inte är dyrt,
              men jag har en fanatisk hållning till sportfiske,
              annars kan man ju köpa begagnat?
              Vad har du för vadare eller har du inga?
              Om du går in på http://www.nyasporting.se/ klickar på erbjudanden & scrollar ned till vadarna: Neoprenvadare OEM , har du information om dem jag äger :-)

Men frågan är vad man ska lägga mest pengar på rulle eller spö.. Jag har relativt mycket erfarenhet av insjö fiske, så är ingen nybörjare, dock ingen expert. Ligger någonstans mitt i mellan :-) , tänkte även testa på insjöarna här på gotland så som, # Tingstäde träsk
              # Västergarnsån/Paviken , Vet du något om möjlighet till fiske vid dessa platser, alltså från land.? Vadar vänligt?

Har varit inne på fishit.se samt http://www.fiskeutrustning.se/ de har billiga produkter samt relativt dyra. Något mellanting mellan de billigaste och dyraste kanske :-)

tack för diskussionen
              Senast ändrad av wirsen; 2006-10-17, 19:41.

Kommentera

Här har du var Artemis skrev i våras.
                [Quote Artemis]
                Tjena, här är kort story om mina helgäventyr på Gotland 17-18/3
                Fredagen:
                Ganska kraftig nordvärst ca 8-10.
                Åkte till Södra tofta där jag hittade en vik som såg trevlig ut.
                Slängde ett par kast och han snubbla och doppa mig ordentligt innan jag kom ut till stenen som såg bra ut. Väl där så fick jag iväg en 4 kast innan spöet gick av + att jag hade skatbon på linan också...
                Om det sen var tur eller rutin att jag hade ett till spö i bakluckan vet jag inte men jag fick kasta vidare med reservspöet i alla fall.
                Hur som helst blev fredagen bom. Mest trassel och problem med utrustningen.
                Kändes verkligen som en första tur!

Lördag:
                Äntligen rätt vind, ganska kraftig sydv.
                Jag hade suttigt och spanat in lummelunda på sjökortet så så fick det bli.
                Eftersom jag inte jagat HÖ på gotland så fick det bli lite test av det hela, Centha på fiskelandgotland hade dock nämnt Lummelunda så kändes bra.

Väl där så såg jag en rätt häftig kust, den såg riktigt tuff och elak ut jämfört med STHLMS små söta vikar och kuststräckor, det fanns liksom inget gulligt i den alls. Jag gick längs stranden ca 1 km innan jag såg något som JAG trodde kunde hålla fisk (missade antagligen hur mycket som helst) Vadade ut en bit och plurrade igen :-) Tre kast med Ludde Nr. 3 Red Devil (Svart/röd) räckte för att en underbart vacker och fet blanking skulle ta den, vilken känsla! En fika senare och ett par kast så slog en lekfärjad hanne på, även den var skitkul och inte alls så trött.
                Några kaste senare så gick även reserv spöet av....Nu spelade det inte någon roll att jag var dyngsur för det ångade av mig av ilska, jag hade alltså hittat ett kanonställe och var där utan spö!
                Ok, skamm den som ger sig! I väg till Visby för att handla ett nytt spö, klockan var väl närmare ett och jag körde in i visby för att försöka hitta järnaffärn. När jag hittade den så var klockan 13.01 vilket var tydligen mer än dags för dom att stänga butiken, dörrarna slår alltså igen i ansiktet på mig! Vad gör man!!!??? Tanken slog mig att jag hade sett en Coop där på söder delen så dit gick jag och hittade deras hmmm sortiment... Det enda som liknade ett kastspö där var något packet from fladen som heter vildmark exklusive, tjena va exklusivt det va...
                Nåväl, köpte det och fort som fan iväg igen till platsen där fisken fanns. Nu hade vinden tilltagit ännu mer så det blåste på rätt bra, klarade mig från att drutta på häcken den här gången och klev upp på min sten, tre kast senare hugger en mindre blanking som också klarar måttet, underbart! Men det var precis vad spöet fixade tror jag.

Summan blev alltså två fina 1,9 & 2,7 och en lekfärjad, vilken läcker start på våren!
                Så här i efterhand känns det rätt korkat att jag tog med mig helt nya och oanvända spön ut, den tabben gör jag nog inte igen.
                Utan å klanka ner på tillverkare av spön så kan jag väl säg att det ena som gick sönder fick jag på köpet när jag började prenumera på en mycket bra tidning.[End Quote]

Kommentera

I Västergarnsån/Paviken behöver man sällan vadare, I Tingstäde så kan man hyra båt. Det är bättre. PM:a så kan vi köra nån tur nån gång...

Kommentera

I Västergarnsån/Paviken behöver man sällan vadare, I Tingstäde så kan man hyra båt. Det är bättre. PM:a så kan vi köra nån tur nån gång...
                    Så du menar alltså att man kan stå från land och nå ut till fisken? Finns det någon aborre o gädda där?

Ja det skulle vara trevigt, men som sagt känner först o främst till att köpa ny utrustning just nu.. :-) det är liksom en djungel, hehe

pga av att jag är student (pengar) kan jag inte lägga alltför mycket pengar på olika spön/rullar för olika situationer, skulle behöva någon form av allround, vilket jag vet kan vara mycket svårt att hitta.

Denna rulle på www.fiskeutrustning.se kanske: Daiwa Caprice 1500

eller denna Daiwa Laguna 2000

vet heller inte vad detta spö är Powerstick 270cm , men låter inte vidare bra
                    Senast ändrad av wirsen; 2006-10-17, 19:57.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 378 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13