Rulle för havsöring samt gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle för havsöring samt gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle för havsöring samt gädda?

Hejsan!

Jag har tänkt att investera i en ny rulle, främst för havsöring fiske, men även för landning av gädda.
    Har hittat en rulle på www.fiskarnas.se : Shimano Super GT-RA för 695:- nedsatt från 999:-

Modellen som jag funderar över är 4000 RA , vilket har en linkapacitet på 0,35 samt 130 m . Jag kan ju även till denna använda 0,30 lina? Den har ju synnerligen fått bra betyg. Är det någon som har någon erfarenhet av denna? Eller åsikter om detta inköp, dela gärna med er av er kunskap.

Samt spöt Daiwa Strikeforce 240 m ..

tacksam för svar

//Niklas

Det är säkerligen en bra rulle och även ett bra pris. Har själv en Super GT-FA, dvs frambromsad. Den är i storlek 2500 och personligen tycker jag att detta passar bättre till havsöringsfisket, men en 4000 fungerar garanterat bra också.

Kommentera

Skall du använda flätlina när du fiskar HÖ (havsöring) eller skall du köra nylon?
      Båda har fördelar, flätlinan känner du varje puff som en försiktig HÖ gör, tunnare lina gör att slipper böj på den om det blåser, nackdelen är att
      en HÖ kan bända sig loss om du har stum lina, stumt spö och hårt ställd broms.
      Sånt otroligt fusk med flätlinornas diameter, därför jag alltid köper lina på bulkspole (storspole) bara spolar på tills det tillräckligt, då slipper man slattar
      på 10-20meter.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
        Skall du använda flätlina när du fiskar HÖ (havsöring) eller skall du köra nylon?
        Båda har fördelar, flätlinan känner du varje puff som en försiktig HÖ gör, tunnare lina gör att slipper böj på den om det blåser, nackdelen är att
        en HÖ kan bända sig loss om du har stum lina, stumt spö och hårt ställd broms.
        Sånt otroligt fusk med flätlinornas diameter, därför jag alltid köper lina på bulkspole (storspole) bara spolar på tills det tillräckligt, då slipper man slattar
        på 10-20meter.
        Jag kommer förmodligen använda mig av nylonlina, har fungerat bra för mig hitintills. Ja spolar är bättre, men blir en större klumpsumma för oss studenter, haha! .. Har fått reda på en hel del ställen runt Gotlands kust där gädda kan landas nu i varje fall :-)

Kommentera

Bra, visst finns gädda. Då kör du "old school", fan är inte roligt när man drar av lina på HÖ, hände mig en gång, slirbromsen felinställd och jag var ny på flätlina och ganska stumt spö, en på runt 2 pannor drog av linan.
          Old school betyder nog att du inte känner dom lätta stötarna på lång lina.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Bra, visst finns gädda. Då kör du "old school", fan är inte roligt när man drar av lina på HÖ, hände mig en gång, slirbromsen felinställd och jag var ny på flätlina och ganska stumt spö, en på runt 2 pannor drog av linan.
            Old school betyder nog att du inte känner dom lätta stötarna på lång lina.
            Ajtusan.. nä det må vara så, men jag startar i varje fall med nylon, sedan kanske jag byter, beror ju helt på resultatet, måste ju börja någonstans. :-)

Hörde att båtuthyring i Tingstäde kostar 100:- , det är inte så farligt, nice om man vill fiska aborre nån gång.

Kommentera

köp en Shimano Super GT-RA 4000 till gädda men helst en multi enligt mig
              till havsöring köper du en Shimano Super GT-RA i storlek 2500 på med 0,20 flätlina

Kommentera

Beror på vem du hyr båt av. Nylon har sina fördelar, en del som fiskat mycket HÖ
                tappade för mycket på flätlina, om man är van vid nylon så tar det tid att lära om, som att gå ifrån moped till Suzuki Hayabusa, båda har två hjul, men kräver lite olika metoder för hantera på ett bra sätt.
                Senast ändrad av Alessandro; 2006-10-19, 22:27.

Kommentera

Beror på vem du hyr båt av. Nylon har sina fördelar, en del som fiskat mycket HÖ
                  tappade för mycket på flätlina, om man är van vid nylon så tar det tid att lära om, som att gå ifrån moped till Suzuki Hayabusa, båda har två hjul, men kräver lite olika metoder för hantera på ett bra sätt.
                  Haha.. bra liknelse där. Vadå är det fler som hyr ut båtar? företag eller privatpersoner?

Kommentera

Grillen och hembygdsföreningen hyr ut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    2 052 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11