Fiskerulle och linkapacitet??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskerulle och linkapacitet???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskerulle och linkapacitet???

Jag är sugen på att beställa en Shimano GT RA 4000. En fråga dock , 4000 rullen har ju en linkapacitet för 0,35 . Hur fungerar detta i kombination av en Fireline lina på 0,20 - 0,25? Problemet är ett kampanjpris som endast har 4000 rullen kvar, annars skulle jag självklart valt 2500.

Tacksam för svar..

mvh Niklas

Hallå

Hej

Fiskar själv med den rullen och fireline 0,17 mm, fungerar bra, lägg alltid nylonlina underst för att fylla upp spolen så att sedan firelinen gör spolen helt full, om du förstår, kan ej säkert säga hur mycket exakt du skall lägga under flätlinan men kanske 30-30 meter och sedan skarva med firelinen. Men längden kan du ju räkna på själv, beroende på hur mycket spolen sväljer beroende på diametern.

Om du inte får dit riktigt hela firelinen så gör det ju inget, men såklart vill man ju ha tid allt. Lägg på så mycket du vågar , och visar det sig vara för mycket när du fiskar så kapar du bara bort lite. Så fungerar det helt säkert.
    Jag lägger alltid nylon under på alla rullar jag sätter flätlina, då den är har tunnare diameter.
    Tycker rullen är suverän till gäddfiske, och fungerar bra även till öring.

>Perx

Perx
    Ursprungligen postat av wirsen
    Jag är sugen på att beställa en Shimano GT RA 4000. En fråga dock , 4000 rullen har ju en linkapacitet för 0,35 . Hur fungerar detta i kombination av en Fireline lina på 0,20 - 0,25? Problemet är ett kampanjpris som endast har 4000 rullen kvar, annars skulle jag självklart valt 2500.

Tacksam för svar..

mvh Niklas
    Senast ändrad av Perx; 2006-10-21, 16:22.
    Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Nu var rullen beställd! :-)

Jag har letat ordentligt i rulle-djungeln och känns som jag hittat rätt, tack vara detta forum och övriga fiskekontakter.. Så det känns bra!

Dessutom fick jag rullen till ett superpris nämligen 695:- (fiskarnas.se har rull rea) så kika gärna in där om ni är sugna på REA!

Nu är det bara att vänta på varorna!

Kommentera

Fireline 0,2mm är egentligen runt 0,28mm, utbrett fusk med diametern, jag skulle dock inte grunda med så mycket nylon, bara runt 10 meter, man kastar långt med fireline och
        t.ex en gladsax 27 gram. När firelinen blir sliten så vänder du bara på den.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

beror ju på

Hur mycket du grundar med beror ju på vad spolen sväljer.
          En shimano 4000 spole sväljer 260 meter 0.25 enligt spolen. 130 meter 0.35.
          Fiskar du med runt 0.20, jag tycker 0.17 räcker gott och väl, så räcker det aldrig med 10 meter under flätlinan, fyller ju inte spolen på lång väg då.
          Full spole och ny lina, finns inget bättre än det.

Perx
          Ursprungligen postat av Alessandro
          Fireline 0,2mm är egentligen runt 0,28mm, utbrett fusk med diametern, jag skulle dock inte grunda med så mycket nylon, bara runt 10 meter, man kastar långt med fireline och
          t.ex en gladsax 27 gram. När firelinen blir sliten så vänder du bara på den.

Kommentera

bra pris på den rullen!!

Bra pris det, tycker jag det verkar som...Måste in och kolla, kanske beställer en till då..
            Ursprungligen postat av wirsen
            Nu var rullen beställd! :-)

Jag har letat ordentligt i rulle-djungeln och känns som jag hittat rätt, tack vara detta forum och övriga fiskekontakter.. Så det känns bra!

Dessutom fick jag rullen till ett superpris nämligen 695:- (fiskarnas.se har rull rea) så kika gärna in där om ni är sugna på REA!

Nu är det bara att vänta på varorna!

Kommentera

Perx, som sagt, jag tycker man inte skall titta sig blind på linrekommendationerna på rullen, eftersom det inte gäller flätlina som alltid är grövre än
              angivet samt inte alltid helt rund. 10 meter 0,3mm nylon och 110 meter 0,2 mm fireline blir alltså runt 0,29mm gånger 120 meter inte så långt ifrån angivna 130 meter 0.35mm.
              Jag köper alltid bulkspolar på 500-1000meter flätlina och spolar på tills det är tillräckligt, fast kör man budget får man göra uppskattningar istället.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

jepp

jepp, så är det...tror däremot inte att 0.20 fireline nästan fyller ut 0.30.
                men nog om det... Alltid bra med nylon under så att inte hela "linpaketet" börjar snurra...

Ursprungligen postat av Alessandro
                Perx, som sagt, jag tycker man inte skall titta sig blind på linrekommendationerna på rullen, eftersom det inte gäller flätlina som alltid är grövre än
                angivet samt inte alltid helt rund. 10 meter 0,3mm nylon och 110 meter 0,2 mm fireline blir alltså runt 0,29mm gånger 120 meter inte så långt ifrån angivna 130 meter 0.35mm.
                Jag köper alltid bulkspolar på 500-1000meter flätlina och spolar på tills det är tillräckligt, fast kör man budget får man göra uppskattningar istället.

Kommentera

Läste du fiskejournal numret där dom mätte flätlinor, vilket fusk det var, blivit blåst på det förut, antingen spolat på för mycket lina, med trassel som följd eller fått slattar över på 10-20 meter.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                  24 svar
                  2 355 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13