En GPS från USA... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En GPS från USA...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En GPS från USA...

Rent teoretiskt, jag köpte en Garmin Etrex Legend C i Sverige för c.a 2 år sen, sålde den och har kvar backupkopior med Mapsource och kartmaterial över sverige som jag använde i den innan.
    Omjag köper en ny likadan garmin från USA och tar den till sverige, kan jag använda dom programvarorna jag har sen innan iden?

Någon som vet, konkreta fakta tack.
    Klubbens sida

Ursprungligen postat av pixaren
    Rent teoretiskt, jag köpte en Garmin Etrex Legend C i Sverige för c.a 2 år sen, sålde den och har kvar backupkopior med Mapsource och kartmaterial över sverige som jag använde i den innan.
    Omjag köper en ny likadan garmin från USA och tar den till sverige, kan jag använda dom programvarorna jag har sen innan iden?

Någon som vet, konkreta fakta tack.
    Såhär skall enligt Garmins egna utsago deras sjökort fungera.

- Varje maskin har ett unikt ID nummer.
    - Varje karta (Bluechart? Sjökort) har två licenser

När du skall "installera" kartan på din maskin första gången får du via nätet regga din maskins ID och kart ID:et. Det betyder att den kartan nu är "låst" till den maskinen med en av sina licenser. D.v.s dom kommer att hänga ihop livet ut om jag fattat det rätt. Men du har fortfarande en kartlicens kvar som du kan sälja till en kompis eller helt enkelt spara för framtida inköp av maskiner. Något som är vanligt är att man är två stycken som köper en karta+ett minneskort ihop för att få ett betydligt bättre pris.

Jag TROR det fungerar så att vi starten av din maskin så skickas på ngt sätt maskinens idnummer till GPSsatteliten som "kollar" så din maskin är registerad på rätt sätt o.s.v. Enligt Garmin är det ännu ingen som käckt detta system och jag har inte sett ngt som tyder på det ute på inet än.

Nu till det roliga

Friluftskartan till Garmins maskiner har inte samma typ av licenser och ID vilket teoretiskt betyder att du kan tanka hem en karta på inet och sedan dunka den direkt i din maskin och ut o köra! ( Betänk att det är olagligt och inget jag på ngt sätt rekommenderar )
    sigpic

Kommentera

Tack för svaret...det stämmer det du säger, det är knutet till maskinens ID.
      Problemet är det att jag är rädd att jag inte får Garmins Mapsource med kartor över bla sverige som fanns till den jag köpte här.

Några kartor över US är jag ju inte intresserad av...
      Klubbens sida

Kommentera

Ursprungligen postat av pixaren
        Tack för svaret...det stämmer det du säger, det är knutet till maskinens ID.
        Problemet är det att jag är rädd att jag inte får Garmins Mapsource med kartor över bla sverige som fanns till den jag köpte här.

Några kartor över US är jag ju inte intresserad av...

Nej, men de svenska kartorna tankar du hem och kastar in i din GPS.
        sigpic

Kommentera

Skicka mig ett PM med lite mer info så är du schyst!
          Var tex...
          Klubbens sida

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
          24 svar
          2 345 visningar
          0 gillar