Flugspö eller spinspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugspö eller spinspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flugspö eller spinspö

    Tjena alla! Jag är en 16 årig kille från gotland som verkligen fått upp ögat för havsörings fiske och vill inhandla en rejäl combo. Jag har mest fokus på abborr fisket då jag är helt inkörd på det och lite roligare dessutom men har kollat på olika combos som är på rea i min lokala fiskebutik och kan verkligen inte bestämma mig för om jag ska köra flugspö eller spinspö. Har aldrig testat flugfiske och det verkar så kul men svårt, med spin är det enklare och det sägs att man fångar mer fisk. Har verkligen ingen aning på vad jag ska köra men det lutar mot ett vision zulu 7/8 9 fot då haspel combon jag har kollat på känns lite för mjuk och rullen är inte alls bekväm. Vad tycker ni jag ska köra?

  • #2
    Om du vill ha haspel, kläm på ett shimano speedmaster, underbart rappt spö till öringfisket tycker jag. Gällande fluga kontra haspel skulle jag köra haspel om jag bara fick välja ett, men har dock både spinn, haspel och flugprylar till öringfisket. Haspelsetet lämnar jag aldrig hemma dock.

    Kommentera


    • #3
      Som alternativ beroende på vad du har för abborrgrejor så kan du köra öring med det spöt och köpa flugspö Då man aldrig kastat fluga bör man se till att få provkasta spöt, inte bara köpa vad som helst, det måste passa din tänkta kastteknik. Iaf om du frågar mig.

      p.s här är en grym öringfiskare på gotland http://fiskerapport.blogspot.com/?m=1
      Senast ändrad av Edguy; 2018-10-23, 18:03. Anledning: Lade till länk

      Kommentera


      • #4
        Flugspö idag är bra oavsett vad du köper i stort sett. Det kan nästan inte bli fel så länge lina och spö fungerar bra ihop. Man ska vänja sej vid det man, hitta något som passar dej. Till sist handlar det om dej som håller i spöt. Träna mycket kastteknik det tjänar du på. Jag fiskar enbart fluga och det är inget du förlorar på men ta båda utrustningarna med dej ut. Hör gärna av dej på PM till mej så kan vi ta det vidare därifrån.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
        2 svar
        2 495 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TomHiddleston  
        Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
        24 svar
        3 828 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg uffe62
        av uffe62
         
        Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
        39 svar
        5 645 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg OGRudan
        av OGRudan
         
        Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
        468 svar
        107 656 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Julle68
        av Julle68
         
        Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
        3 547 svar
        228 911 visningar
        12 gillar
        Senaste inlägg Classe69  
        Arbetar...
        X