Ursuit MPS, eller vad tycker ni man ska köpa för torrdräkt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ursuit MPS, eller vad tycker ni man ska köpa för torrdräkt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursuit MPS, eller vad tycker ni man ska köpa för torrdräkt?

Gjorde en sökning men fick fram flera säljes annonser och inget direkt av värde för mig. Hoppas jag inte missat nått!

Sitter och kollar på en MPS och funderar på om det är nått man ska satsa på? Fördelarna verkar vara att man har den under vanliga kläder och gissar på att den går att använda längre på säsongen utan att bli för varm.

Är den slitstark? Är den så smidig som dom säger?

Vad har ni för erfarenheter?

Köpte en mps i år. Jag ville själv åt möjligheten att kunna variera yttersta skalet. Kan inte avgöra slitstyrkan ännu men jag har en kollega som använt både mps och hela dräkter i många år och han hävdar att de är mindre tåliga än vad många tror. Han är iofs ute väldigt mycket. Med i sjöräddning och så.

Smidig är den iaf. Jag tycker dock att muffarna kring hals och armar är osköna men man vänjer sig lite efter ett tag.

Kommentera

Tack för informationen! Måste säga att det ändå lutar mer och mer åt en mps. Smidigheten väger tungt!

Sen om din polare använder den såpass mycket och i hårda förhållanden så lär den hålla bra för mitt bruk tror jag.

Kommentera

Kan inte säga något om ursuit dräkten men jag kör med en kokatat supernova angler och är väldigt nöjd med den. Jag kajakfiskar och då är rörligheten väldigt viktig och jag känner mig inte ett dugg hindrad i rörligheten i den dräkten. Latex i vid handlederna och neopren i halsen med möjlighet att spänna halskragen. Finns t ex på Kayakstore.se. Oavsett märke är torrdräkt en fantastisk livförsäkring

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
          Smidig är den iaf. Jag tycker dock att muffarna kring hals och armar är osköna men man vänjer sig lite efter ett tag.
          Är inne på 3:e året nu med MPS och håller med om att muffarna känns lite jobbiga i början. Har dessutom limmat ena handledsmuffen då den började släppa lite i limningen. Fick rådet i dykaffären att pudra på lite talk på händerna innan man drar på dräkten så glider muffarna på lättare.

Annars är den kanon, man kan lätt anpassa kläderna under och över efter utetemperaturen. Två lager under och vanliga thermobyxor över när det är riktigt kallt och bara mysbyxor plus tunna snickarbrallor på senvintern när det blir plusgrader framåt dagen.

Sen har jag inte lyckats gå igenom isen (än...) men det känns helt klart värt pengarna att få lite extra säkerhet vid isfisket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg

Är inne på 3:e året nu med MPS och håller med om att muffarna känns lite jobbiga i början. Har dessutom limmat ena handledsmuffen då den började släppa lite i limningen. Fick rådet i dykaffären att pudra på lite talk på händerna innan man drar på dräkten så glider muffarna på lättare.

Annars är den kanon, man kan lätt anpassa kläderna under och över efter utetemperaturen. Två lager under och vanliga thermobyxor över när det är riktigt kallt och bara mysbyxor plus tunna snickarbrallor på senvintern när det blir plusgrader framåt dagen.

Sen har jag inte lyckats gå igenom isen (än...) men det känns helt klart värt pengarna att få lite extra säkerhet vid isfisket!
            Låter ju bra det där.

Jag är ganska lång (195cm) och funderar på ifall man vågar köpa på nätet? (jag har riktigt långt till närmaste ÅF)

Kan ju tillägga att jag har ganska långa ben, men gissar på att xxl skulle passa för mig.

Kommentera

Jag har kört min MPS i sju år och den har ännu inte börjat ge upp. Har lagat ett hål i halstätningen med vanligt neoprenlim (som går att köpa i dykbutiker) men det hålet tillkom pga mon egen klantighet. En bra vana är att vara noga med att ha något att stå på om du byter om utomhus, enligt min mening är fötterna den svaga punkten i dräkten både ur slitage hänseende och rent allmänt. Eftersom de bara kommer med en storlek på fötterna så är de lite för väl tilltagna för min smak.
              ​​​​​​Puder är ett beprovat gammalt dykartrick för svåra tätningar. Om handledstätnibgarna sitter för hårt kan man enkelt korta dem något med en sax.

Angående storlekar så har jag en L (183/75)

Kommentera

Ursprungligen postat av Larsww Visa inlägg

Låter ju bra det där.

Jag är ganska lång (195cm) och funderar på ifall man vågar köpa på nätet? (jag har riktigt långt till närmaste ÅF)

Kan ju tillägga att jag har ganska långa ben, men gissar på att xxl skulle passa för mig.
                Jag är 183 cm och hade lite ångest innan jag beställde eftersom gränsen för strl Large gick vid 182 cm men jag tog Large och den passar perfekt.
                Som nämnts tidigare är fötterna lite väl stora på dräkten men jag knölar ner fossingarna i ett par stora Helly Hansen-sockar och sedan ett par 3 nummer för stora Polyver-stövlar och det funkar alldeles utmärkt!

Har aldrig frusit sedan jag köpte MPS'en och känner mig väldigt mycket mer säker nuförtiden. Tom hustrun tyckte det var en bra "investering" eftersom även hon känner sig lite mer lugn när familjeförsörjaren drar iväg ut på isen...

Kommentera

Jag ska mäta mig själv och kolla på ursuits egna storleksguide...sen får det nog bli en beställning

Hade gärna velat ha den idag när jag missa ett par favoritställen tack vare tunn is =)

Kommentera

Värt att notera är att torrdräkterna verkar vara normala i storlekarna, medan underställ och värmelager är väldigt små i storlekarna. Jag är 180/85 och har L på torrdräkt (Easy av nyare modellen) XL på värmelager av heavytyp nyare modellen och XXL på understället SFU. MPS har jag dock ingen koll på, åk in till Seapax vid Rålis och prova, trevlig butik och samma priser som online.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 959 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11