Vad blir årets "trend"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad blir årets "trend"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    De där ser ut som vanliga spinnerbaits. Alltså en spinnare. Funkar väl bäst på bass. Tror inte det kommer blir någon hit i Sverige.

    Kommentera


    • #22
      Det här är jiggspinnare:
      Click image for larger version  Name:	s-l400.jpg Views:	1 Size:	15,0 KB ID:	2495784
      Helt klart en växande trend.
      Tokyo- eller Jika- Rig är grymt. JontaK och jag har änvänd det en längre tid nu, och det funkar grymt fint till abborre och gös. Det funkar tom på gädda med större jiggar.
      Jag demade riggen förra helgen på "Allt för Sjön" med Z-man jiggar och Dittdrags TPE shad "Ribban". Flytande gummi som står ännu bättre i vilofasen. Framförallt då offset- kroken kan tas bättre. Säkerligen något som kommer ses oftare

      Kommentera


      • #23
        Jag var också där och kollade in samma rig. Han demonstrerade den i poolen. Köpte Z-man jiggar också. Ska bli spännande att testa. Hur fiskar du riggen? Teoretiskt sätt bör det gå att bara släpa riggen längs botten. Den lär inte fastna i något.

        Jag vill fiska på djupet och avstånd där traditionell jiggfiske inte fungerar. Där linkontakten med jiggen är obefintlig.
        Senast ändrad av Laxen2; 2019-03-07, 19:47.

        Kommentera


        • #24
          Det kanske var jag?
          Jag ser inte alltid ut som på min avatar

          Kommentera


          • #25
            Den enklaste varianten är med fjäder ring i offset kroken. Päronsänke i fjäder ringen. Lekande eller knutar direkt i krokögla. Annars om jag vill ha lite avstånd till botten så har jag en stålwire direkt i kroköglat eller i fjäder ringen. På wiren trär jag på olika vikter. Ibland glaskula som sista. Böjer wireändan sen. VMC har färdiga sådana. Iaconelli visar på YT hur det ser ut.
            Funkar både statiskt som ett förkortat ds-rig, som ett chebu-rig eller som ett bottenbounce- rig. I växtligheten som ett punch- rig. Mao väldigt universiellt
            Tänk på att lagrar dina Z-man eller "Ribban" i egen låda, eller i påsen. Vanligt gummi smälter i kontakt med TPE.

            Kommentera


            • #26
              Allt som har med abborre fiske att göra. Största trenden kommer att vara att fiska med ytbeten och poppers.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                Tokyo- eller Jika- Rig är grymt. JontaK och jag har änvänd det en längre tid nu, och det funkar grymt fint till abborre och gös.
                Ja, ganska många år sedan jag började använda liknande riggar.
                Har faktiskt fungerat bra och är mångsidigt, en stor fördel för mig är att jag inte förlorar alls lika många beten som vid fiske med traditionell jiggskalle.

                Click image for larger version

Name:	EnkelJika01a.jpg
Views:	201
Size:	290,3 KB
ID:	2495811
                Så här ser min standardriggning ut numera.
                Anledningen till användande av solid ring är att jag har med mig några tunnare tafsar i nylon eller fluorocarbon med öglor i båda ändarna vilka enkelt kan
                fästas mellan ringen och vikten.

                En trend?
                Ja, kanske det.
                Det är åtminstone ett effektivt sätt att fiska olika typer av mjukbeten av vitt skilda storlekar och typer. Dessutom ytterst smidigt att byta vikt efter behov.

                Kommentera


                • #28
                  Snyggt med tungsten också! Och att sänket har G-lås.
                  Särskild fint blir det med en kräfta eller annan creaturebait i kräftvatten.
                  Click image for larger version  Name:	20190307_224506.jpg Views:	1 Size:	3,36 MB ID:	2495816 med vanlig, lilla Ribban och Z-man Softjerk


                  Click image for larger version  Name:	20190307_224252.jpg Views:	1 Size:	3,41 MB ID:	2495817 creatures Click image for larger version  Name:	20190307_224717.jpg Views:	1 Size:	3,59 MB ID:	2495818 mellan Ribban och Z-man DieZel MinnowZ (Z-man gillar "Z"as som ett Värmländskt dansband )
                  Senast ändrad av Utter; 2019-03-07, 23:06.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Ja, ganska många år sedan jag började använda liknande riggar.
                    Har faktiskt fungerat bra och är mångsidigt, en stor fördel för mig är att jag inte förlorar alls lika många beten som vid fiske med traditionell jiggskalle.

                    Click image for larger version

Name:	EnkelJika01a.jpg
Views:	201
Size:	290,3 KB
ID:	2495811
                    Så här ser min standardriggning ut numera.
                    Anledningen till användande av solid ring är att jag har med mig några tunnare tafsar i nylon eller fluorocarbon med öglor i båda ändarna vilka enkelt kan
                    fästas mellan ringen och vikten.

                    En trend?
                    Ja, kanske det.
                    Det är åtminstone ett effektivt sätt att fiska olika typer av mjukbeten av vitt skilda storlekar och typer. Dessutom ytterst smidigt att byta vikt efter behov.
                    Vad är skillnaden mot ett linkhead?

                    Kommentera


                    • #30
                      Skillnaden till linkhead/chebu är i den riggningen med bara päronsänket inte så stort. Möjligen lättare att byta vikt, den rör sig något annorlunda pga lägre tyngpunkt och lekandets position, och lite mera avstånd till botten vid vanlig intagning (marginalt bara).
                      Större skillnad när du har en tråd emellan. Du kan ha en variation olika vikter och kombination med glaspärlor
                      (visuell skillnad samt klack- ljudet som vid T/C), och du kan presentera den statiskt i given höjd som ett DS rig.
                      Det går förstås att rigga även med en fc-eller monobit och DS vikt. Men för det första upplever jag trådvarianten som känsligare. Och för det andra mera trasselfri vid utkastet.
                      Riggen är ingen sensationell nyuppfinning. Snarare en variant av de ovan nämnda. Och viktigast: den funkar jävligt bra!
                      Just att jag får lite avstånd från bottnet gör att jag upplever jag får och krokar gösar bättre. Speciellt då jag fiskar med offset där jag tyckte att jag krokar speciellt gös sämre än med jigg eller enkelkrok på chebu
                      Senast ändrad av Utter; 2019-03-07, 23:22.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 495 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 828 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 645 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 657 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 911 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X