Har en Daiwa T3 MX med en 9g SLP works G1 1012 SV spole som tyvärr sitter på fel spö. Har inte hunnit pröva den till riktigt lätta beten utan mest 8-15 g pga fel spö och lite djupare vatten (som kräver lite mer vikt...)
I höstas köpte jag en Tsurinoya XF-50 för 500:- mest på skoj men pga "the reel test" video och denna https://youtu.be/lWW8iHUwsD8 Den videon ger visst stöd för att lätt spole inte är allena saliggörande, vore dock intressant att pröva samma rulle med säg en 10g spole... den rullen var för övrigt klart billigare än SV 1012 spolen...
Snart ska jag pröva dessa två rullar på ett " i avvaktan på" spö, ett ML spö köpt på chans i höstas under Black Friday och oprövat ännu, ett Berkley Air 662C ML 5-20g, ett riktigt entusiastspö i sammanhanget!

Funderade ett tag på AGS 692 och ett Tatula men speccen kändes fel, inte ML utan lite för kralliga och fel aktion... ovanligt mjuk topp och ovanligt krallig ryggrad (kanske borde man pröva tyska Prorex Finesse Crank 195 i stället...?)
Berkleyn' har nog lite mer topp än AGS/Tatula utan att vara så där "basstyvt" i botten... vi får se hur det känns ute på vattnet... får jag mersmak så ligger Zodias 1610ML-2 bra till. Cronos var ett jäkligt snyggt spö för övrigt...
Lämna en kommentar: