Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Svarar på mitt eget inlägg :-)

    Den gamla klinga är från 2019 medan den nya är från 2021. Den gamla klingan pajade lättare och dom har nu förstärkt den nya klingan.

    Frågor som kvarstår är om den gamla är made in Japan?

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
      Svarar på mitt eget inlägg :-)

      Den gamla klinga är från 2019 medan den nya är från 2021. Den gamla klingan pajade lättare och dom har nu förstärkt den nya klingan.

      Frågor som kvarstår är om den gamla är made in Japan?
      Om jag inte är helt ute och cyklar så tillverkas levante i Kina. Tror den togs fram när megabass lanserades i USA.

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

        Om jag inte är helt ute och cyklar så tillverkas levante i Kina. Tror den togs fram när megabass lanserades i USA.
        Ok. Nu är det Malaysia tydligen. Vetefan vilket som är bäst. Försöker göra lite research på spöt. Det verkar som jag har någon skum modell. För spöna från 2019 har olika namn på spöna, som tex Diablo eller tournament osv vilket även den nya klingan från 2021 har. Men det har inte mitt spö. Sen är rullsätet av glansig plast medan mitt är i matt plast. Annars är allt annat detsamma. Spöna innan 2019 hade ett annat rullfäste så det verkar inte vara den tidigare årsmodellen heller.

        Kommentera


        • #54
          Kanske skiljer mellan USA och Japan modell?

          Kommentera


          • #55
            Jag har 3 Levante varav ett är som ditt, F3-67LV 2P.
            Övriga är F4-68LV 2P och F5-611LV 2P.

            Alla tre är -19 års modell, med matt rullfäste och utan något ”namn” på spöt utan enbart klassificering. Ett är inköpt i Sverige och övriga från Japan.
            Om jag förstått det rätt, finns en JDM och en US version av -19, där man i US versionen gett namn åt spöna också, vilket inte JDM versionen från -19 har. Enligt säljaren (Stockholms fiske) är JDM versionen Japantillverkad. Men jag kan inte svära på det, och har inte kollat så noga på vad som står på spöt (om det står ngt om det öht).

            F3-67LV har jag parat ihop med en Steez CT SV och tycker att de lirar med varandra perfekt. Kastar ner mot 3g utan några problem alls. Helt underbar kombo måste jag säga!

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg
              Jag har 3 Levante varav ett är som ditt, F3-67LV 2P.
              Övriga är F4-68LV 2P och F5-611LV 2P.

              Alla tre är -19 års modell, med matt rullfäste och utan något ”namn” på spöt utan enbart klassificering. Ett är inköpt i Sverige och övriga från Japan.
              Om jag förstått det rätt, finns en JDM och en US version av -19, där man i US versionen gett namn åt spöna också, vilket inte JDM versionen från -19 har. Enligt säljaren (Stockholms fiske) är JDM versionen Japantillverkad. Men jag kan inte svära på det, och har inte kollat så noga på vad som står på spöt (om det står ngt om det öht).

              F3-67LV har jag parat ihop med en Steez CT SV och tycker att de lirar med varandra perfekt. Kastar ner mot 3g utan några problem alls. Helt underbar kombo måste jag säga!
              Tack för info. Har min currado bfs på för tillfället på spöt men har den nya zillion så prover nästa fisketur med zillion på.

              Har läst på lite och tydligen var det problem med en last av spön som levererades till USA pga fel blandning i graphiten. Detta märkte megabass själva och alla som ville byta ut det fick den dyrare modellen mot en liten summa emellan eller så förlängde man garantier till tre år "no questions askt" garanti.

              Kommentera


              • #57
                Måste ge en recension om mitt destroyer_p5_f2-60x. Hade premiär turen igår. Testade det ihop med millionair ct sv ihop med stroft ls 0,22 och curado 50e med Yumeya spole och hedgehog bfs lager. Var precis som jag hade hoppas på. En djup R aktion men med lite kraft kvar i bottendelen. Och inte bara en supermjuk topp som mitt powermesh UL och som många spön här hemma. Kastade mellan 3-12g med det. Fungerar ypperligt. En 4g balsavobbler är inga problem. Precis som megabass spec så är det bra till vobbler, skedar och spinnare. Mindre bra till beten som du behöver styra mer med spöt. Typ jiggar och toppbeten.

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                  Tack för info. Har min currado bfs på för tillfället på spöt men har den nya zillion så prover nästa fisketur med zillion på.

                  Har läst på lite och tydligen var det problem med en last av spön som levererades till USA pga fel blandning i graphiten. Detta märkte megabass själva och alla som ville byta ut det fick den dyrare modellen mot en liten summa emellan eller så förlängde man garantier till tre år "no questions askt" garanti.
                  Vilken Zillion har du? Jag kör Zillion SV TW 1000L på Levante F4-68LV 7-21g som har regular action till hårdbeten etc.
                  Provade Zillion på F3-67LV som är 3,5-14g men tyckte inte den presterade riktigt bra i spöts lägsta spann (3 g) utan kombon kändes mest bekväm runt 7-15 g. Lina Siglon #0.8 0,153mm.

                  Förresten; har för mig att du hade Morethan x12, provat den ännu? Vilken dimension kör du isf? Har fått hem Morethan x12 0,12mm som jag tänkt spola på Steez CT men undrar om jag fegade och borde kört 0,10mm…


                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                    Måste ge en recension om mitt destroyer_p5_f2-60x. Hade premiär turen igår. Testade det ihop med millionair ct sv ihop med stroft ls 0,22 och curado 50e med Yumeya spole och hedgehog bfs lager. Var precis som jag hade hoppas på. En djup R aktion men med lite kraft kvar i bottendelen. Och inte bara en supermjuk topp som mitt powermesh UL och som många spön här hemma. Kastade mellan 3-12g med det. Fungerar ypperligt. En 4g balsavobbler är inga problem. Precis som megabass spec så är det bra till vobbler, skedar och spinnare. Mindre bra till beten som du behöver styra mer med spöt. Typ jiggar och toppbeten.

                    Vilken härlig kombo! Har länge sneglat på Millionair CT, sugen på att byta ut Curado DC som sitter på Levante 10-42 g i förmån för Millionair. Den tilltalar mig estetiskt och funktionellt mkt, men lite orolig att den kommer slitas ut för snabbt på ett sånt spö. Vad tror du? 10-42 används hos mig primärt för gös och sporadiskt för riktigt downsize gädda, oftast betesvikt på 15-35 g.

                    Destroyer spöna lockar enormt de också. Jag är otroligt nöjd med Levante - frågan är om skillnaden är stor? Har du jämfört?

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg


                      Vilken härlig kombo! Har länge sneglat på Millionair CT, sugen på att byta ut Curado DC som sitter på Levante 10-42 g i förmån för Millionair. Den tilltalar mig estetiskt och funktionellt mkt, men lite orolig att den kommer slitas ut för snabbt på ett sånt spö. Vad tror du? 10-42 används hos mig primärt för gös och sporadiskt för riktigt downsize gädda, oftast betesvikt på 15-35 g.

                      Destroyer spöna lockar enormt de också. Jag är otroligt nöjd med Levante - frågan är om skillnaden är stor? Har du jämfört?
                      Det är det som är lite problemet med millionair ct. De tidigare millionair 103 och USA varianten luna 103 är helt fantastiska till just 10-40g. CT sv varianten dock var en flört med bfs fiskarna. Men de gick inte hela vägen. Men just vad den här tråden handlar om, snäppet över BFS är den fantastisk. Men jag hade inte köpt den till tyngre fiske. Bättre du jagar rätt på en millionair 103 i Japan istället. Den blå Baycasting är grym till det med sin gigas spole.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 614 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 545 svar
                      228 112 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Wilier75  
                      Arbetar...
                      X