Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddkombo till barn
Collapse
X
-
Jodå, jag läser dagligen vad andra skriver om sina fiskemetoder, fångstgivande beten och bra fiskeplatser under olika årstider...Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
Läser du över huvud taget vad andra skriver?
Old Firehand
Leif Engström
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
Men lillkillen vill ju ha en MULTURULLE!
Jag fick min allra första multirulle en Record Ambassadeur 5000 Mod. SG av min mor när jag var 12 år hösten 1952...
Rullen fastskruvad på ett 9-fots ABU Atlantic 460 vid sidan av mitt portabla ekolod MI-2901 kan du se på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm ...
Det tog åtskilliga timmar och "Professional Overruns" innan jag lärt mig att kasta långt och utan trassel med multirullen...
På den tiden fanns ingen Mikael Boettge som kunde lära mig kasta....
Old Firehand
Leif Engström
Senast ändrad av Old Firehand; 2019-12-07, 20:22.
Kommentera
-
-
Ett annat alternativ är att köpa ett billigare spö & lägga mer på rullen då spön brukar förbrukas eller tröttnas på men rullarna följer med till nästa spö.
Kan isf rekommendera ett Vantage Predator 250cm - 120g Casting från fladen. Finns för 529kr & fri frakt på sportfiskeprylar.se & enligt mig får du leta efter något mer prisvärt spö för en 500hundring... Rekommenderar att passa på & köpa prisvärda flätlinan SpiderWire Stealth smooth 8 i 0.30mm för 199kr samtidigt. Tyst, tålig & följsam. Även 150meter lina mot vanligtvis 120m.
Så kan du lägga pengarna på en Abu Garcia Ambassadeur Classic C4 5601 kanske? Finns för 1599kr på fiskeutrustning-online.se
Blir lite över budget men då får pojken en riktigt fin rulle som han kan ha i många år & troligtvis kommer behålla. Lätt, smidig, fina kastegenskaper & otroligt trevlig att jobba med. Hög utväxling (tar in mycket lina per vevtag) så funkar utmärkt om pojken vill prova på Jerk-fisket, i betesstorlek upp till Buster-Jerk iaf.
Annars är paketet jag länka väldigt prisvärt! Har själv ett Verdict i klassningen över som ska få en heldag på sjön i morgon.
Eller! Så frågar du här om någon har ett fint sett att sälja till dig....
Mvh TobiasSenast ändrad av Tobbe1981; 2019-12-08, 01:09.
- Gillar 1
Kommentera
-
Lessen att jag bidrog till att förstöra din tråd.Ursprungligen postat av Algots Visa inläggHej!
Har en fisketokig brorson på 5 bast. Fiske är det enda han har i skallen och han är med ute så ofta det går Han har redan två st 5+ på samvetet så intresset lär inte svalna i närtid. Han har kört haspel fram tills nu men efter att ha plöjt igenom varenda fiskeklipp som finns på Youtube så vill han nu testa multirulle. Tänkte att det kan bli en julklapp.
Så är det någon som har tips på en vettig gäddkombo för en liten grabb? Han älskar sina mcrubbers och pigshads så det får inte vara alltför klena grejor. Och jag köper hellre grejor som håller ett par år, budget runt 2.000:- för spö och rulle.
Tacksam för tips!
Kommentera
-
Gjorde du? Klart att ett Jerkspö vore optimalt.Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
Lessen att jag bidrog till att förstöra din tråd.
Till trådskaparen.
Westin w3 är ett nätt Jerkspö som säkert kommer passa. Har ett i använt men bra skick du kan få & ge till pojken om du står för frakten.
Mvh Tobbe
- Gillar 2
Kommentera
-
Min son kör med ett 180cm Team Dragon Jig and jerk 20-80gr eller något sånt.
Tillsammans med en Prorex SV 100 TW. Med detta klarar han att kasta utan problem. Det måste gå skapligt från början, annars ger dom upp. Mina iaf.
Sen kommer man inte så långt i början, men vem gör det?
Kommer man 20-30m så räcker det.
Längden är lagom att hantera, när man kommer upp i längd blir det för jävla tungt.
Mitt tips, satsa på små saker, lätta saker, rulle med bra broms, ett tyngre vertikalspö eller lättare jerk.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
- Gillar 1
Kommentera
-
Ser inge konstigt med detta min gudson som är 6år började med multi förra året & det funkar hur bra som helst.
Problemet är att hitta en rulle som passar grabbens händer, men en Tatula 200 eller en Curado 200 är 2 riktigt bra rullar som borde funka, dessa kan man hitta lätt beggade för ca 1000kr.
Spön finns det hur mkt som helst av ,
Detta kit borde bli perfekt
Svartzonker Black Serie & kostar inte jätte mkt
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...spinnspon.html
Daiwa Fuego är som en Tatula fast utan T-wing https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...go-ct-100.html
Senast ändrad av Cosmoz 08; 2019-12-09, 14:50.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av KigNågon som känner till om Zalt 14 någongång tillverkats med fenor?3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-04-11, 13:03 -
-
av Mathias 70Cobbar,cobbar på väggen där.
Säg mig vem som största ger.1 Foto-
2026-01-30, 13:55 -
-
av LordDanDå jag fick så bra hjälp med min rulle tidigare så tänkte jag chansen och se om de är någon som har...1 Foto
-
2026-01-03, 13:37 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 389 visningar