Fiska med endast ett spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska med endast ett spö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    En annan sak som oxå måste medföras.

    Jägaren har inte bara sitt Vapen.
    Glöm inte Hunden som gör Allt jobb utom det dödande skottet. Men hunden nämns inte ??!!

    Utan Hund = Ingen jägare

    Detta är min tankegång :-)
    Vi har också en hund. Kallas dock ekolod. Många fiskar låter den göra det mesta av sökandet. Visar/skäller den inte så anstränger dom sig inte. Ungefär som jägaren, skäller inte hunden så fikar dom. Nån som sett en slank harjägare?

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

      Vi har också en hund. Kallas dock ekolod. Många fiskar låter den göra det mesta av sökandet. Visar/skäller den inte så anstränger dom sig inte. Ungefär som jägaren, skäller inte hunden så fikar dom. Nån som sett en slank harjägare?
      Sant där :-) men jag fiskar mycket från land och kör inget ekolod :-) jag går på känsla och njuter istället :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        Jag har aldrig sett det inom fisket, men kan det finnas en sanning bakom det hela även inom fisket?
        Kan det säkert göra.

        Även om jag inte är så hemskt gammal minns jag en tid då många bekanta använde beten mellan kanske 12-40 gram till merparten av sitt insjöfiske.
        Idag när det i vissa fall ska vara 2 gram och i andra 200 gram blir det tyvärr "nödvändigt" med flera utrustningar.

        Själv ger jag mig ofta ut och fiskar de fiskar jag inriktar mig på, abborre och gädda, med ett spö och en rulle medtaget. Jag äger naturligtvis
        fler prylar men hade för all del "klarat" mig helt och håller på mitt 15-45-spö på 7 fot som kastar ner strax under 10 med den passande multirullen
        jag brukar ha i rullfästet.
        Alltså effektivt fiske mellan 10 och 45 gram, skulle utan omsvep kunna anpassa mina beten till dessa vikter och inte fiska med något annat. Hade däremot definitivt inte blivit en bättre, eller ens bra, fiskare för det. Det tåget har redan passerat...

        I mitt rullskruvande och rekommenderande av prylar till andra i vardagen ser jag dessutom att många antingen har alldeles för mycket prylar och/eller byter alldeles för ofta för att ha möjlighet att bemästra det de faktiskt använder.

        Kommentera


        • #14
          Själv kommer jag använda min Daiwa Luvias seatrout 9' 5-28 gram och Shimano Curado71 till det mesta eftersom jag fiskar oftast från land. Fiskar oftast. Havsöring, Put and take och abborre. Kan förekomma att man försöker fiska gös och landfiske från vättern oxå

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            I jaktsammanhang lyder devisen "Beware the man with one gun, he knows how to use it."

            Jag har aldrig sett det inom fisket, men kan det finnas en sanning bakom det hela även inom fisket?
            --------------------------------------------------------------

            Jack Nicklaus, som föddes samma månad som jag, tyckte att jag aldrig skulle kunna bli någon bra golfspelare eftersom jag höll i klubban med fel hand. Han tyckte att jag kunde ägna fritiden åt något som varken krävde bra fysik eller intelligens, fiske med spö exempelvis....

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
              Jag har tänkt tanken många gånger. För resten av mitt fiskeliv fick jag välja ett spö, en rulle och fem drag, det är allt. Det blir ungefär som Mijni säger. Haspelrulle typ 2500-storlek, 8 fots spö upp till ca 30 grams betesvikt. Två spinnare (Myran och Droppen), ett skeddrag (halvstor Atom), två wobbler (Hi-Lo och nn liten Rapala). Jag är inte klar med färgerna på betena än.

              Mycket fiske kommer att gå bort med den kombon, men essensen av det jag vill uppnå med mitt fiske finns kvar.
              Hmmm...varför tänker man på det? Eller ens överväger sådana alternativ?
              varför inte bara helt enkelt inse att oberoende av om det handlar om jakt,fiske eller golf som nämnts här så innebär användandet av bara ett redskap bara att det blir både mindre effektivt och mindre roligt vid användandet och det är då inte det jag är ute efter vid mitt utövande av fritidsverksamheter...
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
                Jag har tänkt tanken många gånger. För resten av mitt fiskeliv fick jag välja ett spö, en rulle och fem drag, det är allt. Det blir ungefär som Mijni säger. Haspelrulle typ 2500-storlek, 8 fots spö upp till ca 30 grams betesvikt. Två spinnare (Myran och Droppen), ett skeddrag (halvstor Atom), två wobbler (Hi-Lo och nn liten Rapala). Jag är inte klar med färgerna på betena än.

                Mycket fiske kommer att gå bort med den kombon, men essensen av det jag vill uppnå med mitt fiske finns kvar.
                ---------------------------------------

                Hej Nilan;

                De spinnare jag fått flest och störst Rödingar och Öringar på i Sverige, Norge, Finland och USA genom åren är Mepps Aglia, Aglia Long och Mörrumsspinnaren...

                De skeddrag jag tidvis haft framgång med vid fiske efter olika rovfiskarter är Atom, Northern King, Utö, Toby och mitt eget LEF Candy silverdrag...

                De wobbler jag fångat Abborrar, Gäddor, Gösar och Muskie på är Bomber, Cisco Kid, Swim Whizz och Turus Ukko...

                Vid kastfiske med jerkbait använder jag sedan hösten 1982... http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm

                Den dag du ägnar åt fiske lägger en annan dag till ditt liv....

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm


                https://www.google.se/search?sxsrf=A...iw=771&bih=357
                Senast ändrad av Old Firehand; 2020-05-01, 11:13.

                Kommentera


                • #18
                  "Han i lilla, oranga plastekan" som enligt all lokal övertygelse fått flest stora gäddor de senaste åren i mitt hemmavatten, han tuffar omkring ensam, långsamt och trollar med ett spö. Jämt. Aldrig två. Han vevar in fisk minst lika ofta som andra båtar med fler spön och fler människor tar upp. Det är skönt att se! Att lokalkännedom faktiskt vinner!

                  Kommentera


                  • #19
                    Sommartid om jag går och fiskar efter land så har jag bara ett spö med mig, oavsett sjö.
                    Även från båt i flera sjöar. Men i båten på trailer har jag 2 till endast för dragrodd med då jag kartlägger. Blir så tråkigt annars.

                    På vintern dock har jag 10 eller fler spön med, olika beten och lin dimensioner på alla.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av matsäck Visa inlägg
                      "Han i lilla, oranga plastekan" som enligt all lokal övertygelse fått flest stora gäddor de senaste åren i mitt hemmavatten, han tuffar omkring ensam, långsamt och trollar med ett spö. Jämt. Aldrig två. Han vevar in fisk minst lika ofta som andra båtar med fler spön och fler människor tar upp. Det är skönt att se! Att lokalkännedom faktiskt vinner!
                      --------------------------------------------

                      Ja, eller Rätt Bete!

                      Old Firehand
                      Leif Engström

                      http://www.trumman.com/fisketips.htm

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 499 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 661 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 558 svar
                      230 207 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Kolnej
                      av Kolnej
                       
                      Arbetar...
                      X