(nybörjare) vilka 2 fiskespön bör jag köpa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

(nybörjare) vilka 2 fiskespön bör jag köpa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • (nybörjare) vilka 2 fiskespön bör jag köpa?

    Hej!

    Jag vill börja fiska, mest för att det är kul samtidigt som man tar det lugnt alltså mest en hobby jag gör en gång i veckan liksom. Tanken är att fiska längst ut vid bryggan i olika badställen samt vid små klippor/liknande i närheten. Alltså ej via båt. Vilka spön bör jag köpa? Vill inte lägga ut mycket pengar, så håller det så billigt som möjligt. ÖB har en del spön; https://www.xn--ob-eka.se/fritid/fiske/fiskespon-rullar
    Tänker att jag väljer något av de som finns där? Men har ingen aning vilket jag ska välja.

    Tanken är att fiska sådana här sjukt små fiskar men även lite större. Så ett fiskespö ska va ett sådant som jag kan kasta ut långt och det andra fiskespöt ska va ett sånt här litet där jag inte kan kasta ut så långt utan bara sitta vid bryggan och så rakt nedåt liksom.
    Den här som jag kastar rakt neråt antar jag är den här: https://www.xn--ob-eka.se/fritid/fis...r-pole-1000650 ? Men den jag kastar lite längre bort vet jag ej vilken jag ska välja

    Kan ni hjälpa mig? Vore tacksam, är väldigt ny till detta. Tusen tack!

  • #2
    Bra initiativ. Vilka fiskar riktar du in dig på?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Bra initiativ. Vilka fiskar riktar du in dig på?
      Vet dessvärre inte vad de heter, men det här metspöt (antar jag att det heter?) så fiskar jag ju upp sådana här sjukt små (vad heter de?) vid bryggan. Med det andra, längre spöt (som jag ännu inte vet vilket jag ska välja), kommer jag fiska lite större fiskar än de små men samtidigt är de inte enorma ju (vet dessvärre inte heller vad de heter).

      Kommer fiska mest för att det är kul (jag har gjort det förut), tyst och lugnt liksom och plus i kanten om man kan ta hem lite och käka kanske hehe

      Kommentera


      • #4
        Ok, så det ena spöt ska det metas med och det andra kastas beten med? Västkust, östkust, insjö, å eller älv?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Ok, så det ena spöt ska det metas med och det andra kastas beten med? Västkust, östkust, insjö, å eller älv?
          Det stämmer. Ingen aning vad det är men det är från svartsjö (Ekerö) och ut mot andra sidan hässelby.

          Vad tycker du är lämpligt att köpa då med tanke på förhållandena jag har?

          Uppskattar din hjälp!

          Kommentera


          • #6
            Mälaren således. Funderar.

            Kommentera


            • #7
              Köp två haspelspön, ett 8-9 fot 40-80 gram spö å ett ca 7 fot 10-30 gram spö med matchande haspelrullar till så täcker du abborre, gös, gädda, öring, regnbåge och asp . Köp grejerna i närmsta fiskebutik så blir det roligare/ trevlig midsommar

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
                Köp två haspelspön, ett 8-9 fot 40-80 gram spö å ett ca 7 fot 10-30 gram spö med matchande haspelrullar till så täcker du abborre, gös, gädda, öring, regnbåge och asp . Köp grejerna i närmsta fiskebutik så blir det roligare/ trevlig midsommar
                Ja, kör på det säger jag också.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av swehistoria Visa inlägg
                  Hej!

                  Jag vill börja fiska, mest för att det är kul samtidigt som man tar det lugnt alltså mest en hobby jag gör en gång i veckan liksom. Tanken är att fiska längst ut vid bryggan i olika badställen samt vid små klippor/liknande i närheten. Alltså ej via båt. Vilka spön bör jag köpa? Vill inte lägga ut mycket pengar, så håller det så billigt som möjligt. ÖB har en del spön; https://www.xn--ob-eka.se/fritid/fiske/fiskespon-rullar
                  Tänker att jag väljer något av de som finns där? Men har ingen aning vilket jag ska välja.

                  Tanken är att fiska sådana här sjukt små fiskar men även lite större. Så ett fiskespö ska va ett sådant som jag kan kasta ut långt och det andra fiskespöt ska va ett sånt här litet där jag inte kan kasta ut så långt utan bara sitta vid bryggan och så rakt nedåt liksom.
                  Den här som jag kastar rakt neråt antar jag är den här: https://www.xn--ob-eka.se/fritid/fis...r-pole-1000650 ? Men den jag kastar lite längre bort vet jag ej vilken jag ska välja

                  Kan ni hjälpa mig? Vore tacksam, är väldigt ny till detta. Tusen tack!
                  Hej.

                  jag hade köpt ett sån här spö om jag skulle börjat med mitt fiske idag. Fastnar du för sportfiske så kommer du ändå vilja byta upp dig, men det här funkar utmärkt för abborre och lätt gäddfiske. Ett lätt och smidigt spö att ha med sig, med en bra klinga. Bra kvalité till det priset.

                  https://www.jula.se/catalog/outlet/o...pelset-009394/

                  och till meter vid brygga så duger nog det här skulle jag tro, även om jag mycket begränsad erfarenhet av meter

                  https://www.jula.se/catalog/fritid/f...metspo-722084/

                  skulle även ha köpt den här eller liknande betessats mod det är abborre från brygga du är ute efter


                  mhttps://www.jula.se/catalog/fritid/fiske/insjofiske/betesset/betesset-770059/vh
                  Amatören

                  Kommentera


                  • #10
                    Ett par generella tips: skaffa ett multiverktyg. Biltemas rostfria är ok. Då har du kniv till linor, tång och annat bra att ha. Speciellt om du får en gädda är det bra att ha en tång att ta ut kroken med. Dessutom kan du nypa in rätade krokar etc. Och så ingår en kroklossare.

                    Nu kommer ett impopulärt tips: Ta med handskar. Förutom att abborre kan stickas lite så är det bara gäddan som kan bitas, eller man kan skära sig på gälbågar. Handskar kan skada fiskens slemskikt, men tappar man firren eller tvekar då den börjar bråka kan den istället vara uppe ovan ytan alldeles för länge och skadas ändå... Finns landningshandskar i handeln om man vill köpa sådana.

                    Vill du bara köpa ett spö istället för två så finns det jättebra metkitt (med instruktioner) att köpa. Där får du med allt du behöver för att komma igång. Ta med något att sitta på, mete ska vara bekvämt.

                    Köper du ett spö från fladen får du också en bok för nybörjare som går igenom våra fiskar, ger lite tips etc. Fladen gör billiga grejer. Dåligt rykte hos mer seriösa fiskare men utmärkt för nybörjaren.

                    Och nylonlina räcker till att börja med. Kom ihåg att köpa beteslås! Lättare att byta drag då.

                    Tänk på att badplatser kanske inte är bästa stället. Om du tappar ett drag kan någon få kroken i foten. Dessutom är det tveksamt om man får så mycket. Testa att hitta vassar du når från land, strukturer (som bryggor) mm. Metar du så är mask, maggot (fluglarv), majs och bröd bra beten.

                    Lycka till!
                    Fredrik

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 112 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X