Zenaq - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Zenaq

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Zenaq

    Någon som testat något av dessa lyxspön:

    https://stockholmsfiske.se/jdm-japan...rado-blackart/

    Mest intresserad av 6´6 för borrejerk men inte ens på Zenaqs hemsida hittar jag något om hur aktionen på spöt är, mer än att man får försöka dra slutsatser utifrån bilderna.

    TiLLÄGG. Hittade nu, fast medium action. Fortfarande intresserad av om någon testat det.
    Senast ändrad av holden; 2020-07-03, 10:50.

  • #2
    Låter som en rimlig aktion på ett jerkspö, har själv en 6'6":a i andra änden av skalan. Berkley Air 5-20g. Det funkar utmärkt till mina jerkwobbler t ex 11cm Rapala Shadow Rap Deep som har en ganska liten sked.

    Fö lite egendomligt att Stockholmstfiske skriver att spöserien är teknikanpassad men inte anger lämplig teknik...

    Kommentera


    • #3
      Precis min tanke. Jag kör AGS 6´9 till jerk med Shadow rap shads av både djupgående och grundgående modell, har inget att klaga på det spöt mer än att det är aningen långt i min båt som har höga fribord man tenderar att slå i då och då. Överväger att lyxa till det med ett helt irrationellt dyrt handbyggt japanskt spö istället för att bara skaffa ett billigt Zodias 6´6 eller liknande.

      Kommentera


      • #4
        Jo men varför inte om man vill.. kolla belastningskurvan här http://www.zenaq.com/rc/rc_fan/bka/rc_b25-66.html pila vidare för progressionen... Sådana skulle alla spön ha... även om det inget säger om snabbheten.

        Senast ändrad av anteman; 2020-07-03, 23:36.

        Kommentera


        • #5
          Jag kör mitt LRF fiske med ett Spirado Blackarts, använder det mest till Drop shot, Texas/Carolina riggar och lätta jiggskallar.
          Jag älskar att fiska med det spöt, man känner fan smågruset på botten när man tar in jigg/sänke.
          Kastar riktigt rappt och fint, känslig topp men helt ok ryggrad.
          Min blogg!

          Http://www.fishin.se

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av imanangler.se Visa inlägg
            Jag kör mitt LRF fiske med ett Spirado Blackarts, använder det mest till Drop shot, Texas/Carolina riggar och lätta jiggskallar.
            Jag älskar att fiska med det spöt, man känner fan smågruset på botten när man tar in jigg/sänke.
            Kastar riktigt rappt och fint, känslig topp men helt ok ryggrad.
            Vilken modell har du? Lurade på B2.5-66 First Pilot för jerkfisket men är det tillräckligt kralligt? Är det dubbelt så bra som ett Poison Adrena 166MH för halva priset? Frågor, frågor..

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

              Vilken modell har du? Lurade på B2.5-66 First Pilot för jerkfisket men är det tillräckligt kralligt? Är det dubbelt så bra som ett Poison Adrena 166MH för halva priset? Frågor, frågor..
              Jag har ett B3-70 som jag kör en Japansk SLX DC på och även ett S0-70 till haspel.
              Jag använder dom till LRF fiske, så mitt focus är ju kastlängd och känslighet för dom spöna.

              Var vill du spöet ska vara kralligt? I botten för att lyfta fisk, eller i toppen för att få bra jerkrespons?
              Det avgör vilken modell du bör välja.

              Ett Poision Andrea har jag aldrig ägt, så kan inte svara på det Har endast Zenaq, Tenryu och ett och annat customspö
              Min blogg!

              Http://www.fishin.se

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av imanangler.se Visa inlägg

                Jag har ett B3-70 som jag kör en Japansk SLX DC på och även ett S0-70 till haspel.
                Jag använder dom till LRF fiske, så mitt focus är ju kastlängd och känslighet för dom spöna.

                Var vill du spöet ska vara kralligt? I botten för att lyfta fisk, eller i toppen för att få bra jerkrespons?
                Det avgör vilken modell du bör välja.

                Ett Poision Andrea har jag aldrig ägt, så kan inte svara på det Har endast Zenaq, Tenryu och ett och annat customspö
                I toppen för bra respons, men givetvis med balans och känslighet kvar - en svårfunnen och dyr kombo..

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                  I toppen för bra respons, men givetvis med balans och känslighet kvar - en svårfunnen och dyr kombo..
                  Jag tror jag hade gått för Froggen i det fallet, den är lite mer toppstyv för att kunna ger mer liv och få mer kontrol från toppen (Lite styvare topp)
                  Ta inte deras beskrivning så bokstavligt, det är väl bara i Japan man ska ha ett spö till varje art av fisk man fiskar (Och bete..)
                  Men generellt så är det roliga spön att fiska med, jag brukar stå och le då jag dropshottar för man känner när en vattengråsugga kliver över linan med familjen....

                  Annars kan du bara maila dom också, dom brukar vara snabba på att svara om vad dom rekommenderar beroende på vad/hur du ska fiska.
                  Knagglig engelska ibland men iaf
                  Min blogg!

                  Http://www.fishin.se

                  Kommentera


                  • #10
                    Mikko på Rapala kör ju Poison Adrena 1610M som ett kombinerat crank/jerkspö https://youtu.be/dmALj1W3k7w så ett 166MH lär bli kralligt, t o m med amerikanska mått mätt http://www.tackletour.net/viewtopic....s+1610#p641297 där även andra tips finns.

                    Så här sägs om ett par Zenaq modeller.
                    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20200731-132920_Chrome.jpg Views:	0 Size:	487,6 KB ID:	2555801
                    63 an sägs vara till för bl a jerk och storebror 66 lite diffust allround ("light warm"... wtf? Worm?)... kanske bra jerkspö om man vill ha lite kralligare?

                    När jag kollade efter jerkspö för ngt år sedan så sa flera på TT att toppiga (?) Zodias är så pass kralligt att 1610M är för kraftigt för normalstora jerks och 1610ML bättre...
                    Poison Glorious 166M? Lycka till med spöjakten!
                    Senast ändrad av anteman; 2020-07-31, 13:23.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 495 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 828 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 645 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 657 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 548 svar
                    229 083 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Arbetar...
                    X